Niklas Berg & Jakob Florell
På många arbetsplatser finns det en eller flera närvarotavlor där de anställda kan markera när de kommer och går från kontoret. Den informationen är viktig om man, till exempel, snabbt vill komma i kontakt med en kollega. Vi tror att en sådan tavla skulle vara enklare att använda och mer pålitlig om själva “incheckningen” skedde automatiskt. På detta sätt kan man undvika att folk glömmer att checka in och gör det enklare för de som inte orkar. Närvarotavlor som är utspridda och innehåller olika information skulle kunna ersättas med ett centralt system som går att komma åt via Internet.
Vi har i detta arbete undersökt de förutsättningar, svårigheter och möjligheter som uppstår vid införandet av en automatisk incheckningstjänst i en större organisation. För att ta reda på detta har vi utvecklat en prototyp som vi testade vid Kungliga Tekniska Högskolan (KTH). Prototypen består av en Androidapplikation och en webbsida som ger information om användarnas geografiska position.
Vi kom fram till att systemet fungerade bra på KTH tack vare områdets väl utbyggda WiFi-nätverk och den höga koncentrationen av smartphone-användare. Vi tror att detta system kan införas på en annan plats med liknande förutsättningar utan större hinder. Vidare föreslår vi hur man kan utveckla vår prototyp så att den bättre värnar om användarnas integritet och samtidigt stödjer kommunikation mellan användare.