Jacob
Carlbaum och Daniel Eriksson
Surfplattor
som läromedel i grundskolan
-
Läs-
och skrivinlärning med hjälp av surfplattor
Sammanfattning
Surfplattor har blivit allt
vanligare som hjälpmedel i hemmet, arbetet och nu även i grundskolan sedan de
lanserades 2010. Sollentuna kommun har beslutat att fram till 2013 införa
digitala plattformar i alla grundskolor i kommunen och även utbildningsförvaltningen
har beslutat att låta 13 skolor i Stockholmsområdet prova surf-plattor i undervisningen.
De är bland de första skolorna i Stockholmsregionen som har tagit detta beslut.
Utöver dessa skolor finns det ett antal skolor som använt sig av surfplattor
sedan Apples lansering av deras modell av surfplatta, iPad.
Den här rapporten är en
undersökning om hur elever i årskurs ett använder surf-plattor och vilka
skillnader det finns med denna plattform som hjälpmedel i inlärningen av läs-
och skrivförmågan, jämfört med traditionella läromedel så som papper och penna.
För att undersöka detta har vi observerat olika klasser som använder sig av
surfplattor i undervisningen idag och talat med personer med kunskap inom
området och studerat litteratur inom temat.
Det resultat vi har kommit fram
till visar att det finns ett starkt engagemang hos lärarna på de skolor som
använder sig av surfplattor i undervisningen och att det finns en klar plats
för surfplattorna i skolornas utveckling av inlärningsmetoder. Det finns dock vissa
parametrar som bör tas med i beräkningarna när man ska besluta om huruvida
surfplattorna passar i den skolform som den planeras an-vändas i. Med dessa
parametrar i åtanke kommer det vara lättare för skolorna att se huruvida
surfplattor passar just deras undervisning eller om de måste byta
inlärningsmetod för att kunna applicera surfplattan i läs- och
skrivinlärningen.