Sanna Cedergren och Karin Hellman
Mobilapplikationer - framtidens verktyg för glosinlärning?
Sammanfattning
Användningen av smartphones har ökat i stor utsträckning under de senaste åren, och så har även de tjänster som erbjuds användarna. Man kan interagera med andra människor, spela spel, surfa på Internet och mycket mer på dessa små enheter som lätt kan bäras runt i fickan.
Det finns många idéer om hur smartphones kan integreras i skolor och lärandeprocesser, dessa går ofta under en gemensam term; mobil inlärning. Denna undersökning syftar till att studera hur smartphone applikationer för glosinlärning kan användas, och vilka effekter det kan ha på gymnasieelevers lärandeprocess.
För att få konkreta resultat valde vi att utveckla en prototyp, FlashWords, som vi testade på en grupp studenter. Deras användning loggades i en databas och följdes upp av en fokusgrupp.
Resultaten från undersökningen visar att eleverna har en mycket positiv inställning till att öva glosor på sina smartphones. Det visade sig också att eleverna övade mer och började tidigare när de använde applikationen jämfört med traditionella metoder. Vi tror att främsta orsaken till detta är smartphonens bärbarhet och möjligheten till fler spontana inlärningstillfällen.