Ida Eldh och Christina Jansson

Hur används bloggplattformen som reklamförmedlare och hur kan denna reklam effektiviseras?

Sammanfattning

Sociala mediers framväxt har förändrat mycket i dagens samhälle. Privatpersoner använder dem dagligen för att hålla kontakten med vänner, sprida information eller få inspiration. Detta har företag tagit fasta på och använder idag plattformen för att nå ut till befintliga och potentiella kunder. Ett område som har använts till detta mer och mer under de senare åren är bloggplattformen där annonserande företag kan få direktkontakt med bloggläsare genom reklamkampanjer i form av annonser eller samarbeten med bloggare. Denna uppsats undersöker hur företagen använder sig av bloggannonsering och hur den kan effektiviseras. För att undersöka detta ligger rapportens tyngdpunkt på hur medieföretag som arbetar med bloggannonsering funktionerar. Även en bloggare och dess bloggläsares åsikter diskuteras.

Det finns många väl etablerade mätmetoder som kan mäta en reklamkampanjs statistik, men de visar inte alltid ett reellt värde eftersom många andra påverkande faktorer inte kan mätas. Resultat från undersökningen visar att annonserande företag idag måste anpassa sin annonsering ytterligare för att för att nå ut till fler bloggläsare som i sin tur är mottagliga för reklam om den når dem på rätt sätt.