I många hem används tv-soffan som en social mötesplats där familj, vänner och bekanta tillsammans ser på tv-program och umgås. Efter att sociala medier de senaste åren slagit igenom kan denna sociala mötesplats expandera och delas med andra tittare över hela världen. I denna undersökning tar vi reda på hur användandet av Facebook och Twitter ser ut i Sverige vid tv-tittande. Genom våra undersökningsmetoder, i form av en enkät och en fokusgrupp, har vi tagit fram underlag för att dra kopplingar och slutsatser kring till vilken grad, hur och varför man använder Facebook och Twitter vid tv-tittande. Enligt resultaten i denna undersökning används Facebook mer än Twitter i samband med tv-tittande, men för det mesta gör man annat på Facebook än att diskutera kring det tv-program man ser på. Twitter är mer använt i detta sammanhang och används till stor del som en kanal för att kommunicera med andra tittare. Viktiga händelser och evenemang som sänds och ses av många tittare samtidigt leder till ökad aktivitet på Facebook och Twitter. Aktivitet sker genom olika former av deltagande och kommunikation angående tv-programmet. Motivet till kommunikationen kring tv-program via Facebook och Twitter är möjligheten att ta del av andras åsikter och att uttrycka sina egna tankar och genom detta uppnås en större delaktighet och ett större engagemang.