Hannah Fahd & Havva Gcmenoglu
Vem engagerar det svenska folket i sociala hndelser?
- En studie om Twitters inflytande p
spridning av politisk kommunikation.
Istllet fr envgskommunikation framfr tv:n, kan man som
enskild anvndare med hjlp av sociala medier bjuda in till engagemang och ka
interaktionen med omvrlden. Det tryckta ordet r inte lngre den primra
informationsklla som det svenska folket utgr ifrn. Utvecklingen av sociala
medier har bidragit till att nstan varje digital nyhetsportal r kopplad till Twitter eller Facebook.
Interaktivitet p sociala medier har blivit en primr kommunikationsportal fr dess
anvndare och bidrar i mnga fall till engagemang i aktuella sociala hndelser.
Diskussioner, yttrandefrihet och missnje har tagit ett steg i en ny riktning,
dr mnniskor kan enas och har makten att frndra genom nya och mer innovativa
teknologier.
Syftet med detta kandidatexamensarbete r att underska och bidra med en
frstelse fr i vilken mn plattformen Twitter
fungerar som verktyg fr svenska medieprofiler att pverka det svenska folkets
engagemang i tre aktuella samhllsproblem. Dessa undersks med hjlp av visualiseringsverktyg
och framstlls sedan p ett funktionellt och estetiskt stt. Genom att lgga in
komplex data i mer simpla diagram fr man ven fram svrsynliga mnster och
samband mellan olika dataset.
Underskningen visar att det inte bara r en faktor som styr spridningen av
sociala hndelser, eller endast en viss typ av medieprofil. Nyhetsflden och
utrymme i medier r den strsta faktorn till spridning, men resultatet visar
ven att en viss typ av medieprofil har strre inverkan n andra, detta
beroende p professionalitet inom ett specifikt omrde och popularitet i vriga
medier - vilket gr dem mer plitliga.