Hannah Fahd & Havva Gšcmenoglu

Vem engagerar det svenska folket i sociala hŠndelser?
- En studie om Twitters inflytande pŒ spridning av politisk kommunikation.

 

Sammanfattning

IstŠllet fšr envŠgskommunikation framfšr tv:n, kan man som enskild anvŠndare med hjŠlp av sociala medier bjuda in till engagemang och ška interaktionen med omvŠrlden. Det tryckta ordet Šr inte lŠngre den primŠra informationskŠlla som det svenska folket utgŒr ifrŒn. Utvecklingen av sociala medier har bidragit till att nŠstan varje digital nyhetsportal Šr kopplad till Twitter eller Facebook. Interaktivitet pŒ sociala medier har blivit en primŠr kommunikationsportal fšr dess anvŠndare och bidrar i mŒnga fall till engagemang i aktuella sociala hŠndelser. Diskussioner, yttrandefrihet och missnšje har tagit ett steg i en ny riktning, dŠr mŠnniskor kan enas och har makten att fšrŠndra genom nya och mer innovativa teknologier.


Syftet med detta kandidatexamensarbete Šr att undersška och bidra med en fšrstŒelse fšr i vilken mŒn plattformen Twitter fungerar som verktyg fšr svenska medieprofiler att pŒverka det svenska folkets engagemang i tre aktuella samhŠllsproblem. Dessa undersšks med hjŠlp av visualiseringsverktyg och framstŠlls sedan pŒ ett funktionellt och estetiskt sŠtt. Genom att lŠgga in komplex data i mer simpla diagram fŒr man Šven fram svŒrsynliga mšnster och samband mellan olika dataset.

 

Undersškningen visar att det inte bara Šr en faktor som styr spridningen av sociala hŠndelser, eller endast en viss typ av medieprofil. Nyhetsflšden och utrymme i medier Šr den stšrsta faktorn till spridning, men resultatet visar Šven att en viss typ av medieprofil har stšrre inverkan Šn andra, detta beroende pŒ professionalitet inom ett specifikt omrŒde och popularitet i švriga medier - vilket gšr dem mer pŒlitliga.