Bobby Falck och Carl Oskar
Stenvall
Internet
– ngot odelat positivt?
Sammanfattning
Den totala Internettillgngligheten pverkar
oss. Idag erbjuds vi mjligheter
att inom loppet av sekunder
kommunicera med kontakter p andra sidan
jorden, skta bankrenden frn tunnelbanan, och stndigt hlla oss ajour med en aldrig sinande strm av tillgnglig
information. De positiva aspekterna
r tydliga, men det finns
ocks en baksida. Idag finns
det forskning som tyder p
att vi har svrare att koncentrera
oss, knner oss mer ensamma
och fr lgre
studieresultat som fljd av den konstanta
och totala Internettillgngen. ven risken fr att prokrastinera blir strre i
och med mer lttillgngliga distraktioner.
Att stndigt hlla sig uppdaterad p mer
eller mindre relevanta webb- och teknikfreteelser gr att mnga
mnniskor knner sig drabbade av teknikstress,
ett fenomen som har uppkommit
och utvecklats under de senaste tre rtiondena.
Syftet
med detta arbete r att underska
hur medieteknikstudenter p kandidatniv vid KTH pverkas av den totala Internettillgngligheten. Genom intervjuer och en form av en dagboksloggbok dr studenterna angav hur de studerat och prokrastinerat har vi frskt
att se samband och beteenden i
hur den konstanta uppkopplingen pverkar studenterna. Vi vill
ven visa p bristerna och konsekvenserna
av den kande teknikanvndningen.
Vra resultat visar att studenter knner
sig stressade som konsekvens av deras
teknikanvndning. Denna teknikstress ligger ven i vissa
fall ttt beslktad med prokrastinering, och kan i vissa fall vara en direkt orsak till varfr studenter prokrastinerar. Studenterna upplevde ven
en problematik i att grnsen mellan
fritid och arbete blir mer
flytande. Vi tror att studenter
behver en strre medvetenhet i hur
man anvnder sig av teknik p rtt
stt. Vid ett sdant scenario kan
de dra nytta av de positiva aspekterna av den totala Internettillgngligheten, samtidigt som man minimerar de negativa konsekvenserna. ven tekniska lsningar som begrnsad tillgng
av trdlsa ntverk p skolan
kan vara
ett stt att minska distraktioner.