Mikael Juntti och Richard Lilja
För att repetera gamla föreläsningar idag är det enda alternativet i många fall att kolla igenom gamla anteckningar eller PowerPoint-slides som föreläsaren lagt upp på kurshemsidan. Vi tror att det med dagens teknik finns bättre sätt att ta till vara på föreläsningarna, nämligen genom att dokumentera dem i form av screencasts, likt många andra universitet och högskolor runt om i världen.
Syftet med detta arbete är att undersöka hur studenter och föreläsare på KTH förhåller sig till en metod som vi valt att kalla för "Föreläsningsbaserade interaktiva screencasts". Metoden går ut på att man dokumenterar föreläsningar i screencast-format, för att sedan publicera dem på en webb-plattform med stöd för interaktivitet, där studenter har möjlighet att indexera, kommentera och ställa frågor kring screencasten.
För att göra detta har vi gjort en litteraturstudie, genomfört intervjuer med studenter och föreläsare, hållit en fokusgrupp, gjort en enkätstudie samt utvecklat en webb-prototyp för publicering av screencasts.
Vår undersökning visade att en majoritet av studenterna kände ett behov av att KTH dokumenterade sina föreläsningar för att de enklare ska kunna repetera dem samt kompensera för missade föreläsningar. De trodde även att en webb-plattform med stöd för interaktivitet skulle kunna generera mervärde till de inspelade föreläsningarna. Undersökningen indikerade dock på en utmaning med att få studenter att dela med sig av information till varandra via plattformen.