Freddie Olai Jansson
Sociala medier har skapat nya möjligheter för företag att marknadsföra sig på internet. Allt fler företag har valt att investera pengar i sociala medier, där konsumenter numer förväntar sig att företag ska finnas i. I takt med att investeringarna ökar har också kraven ökat på att satsningarna ger resultat. Därmed finns ett starkt behov av att hitta relevanta mätmetoder för att utvärdera resultatet av investerat kapital i sociala medier.
Syftet med studien är att bidra till förståelsen av hur olika mätmetoder i sociala medier fungerar, genom att utforska existerande mätmetoder samt undersöka hur de används av svenska företag.
De nyckeltal som finns tillgängliga för att utvärdera sociala medier är bland annat räckvidd, klick, klickfrekvens, delningar och kommunikativ respons. I intervjuerna framkom att svenska företag endast använder ett fåtal mätmetoder när de utvärderar resultatet av investeringar i sociala medier.
Det finns inget entydigt svar på hur företag bör mäta och utvärdera resultat i sociala medier. Vilka metoder som bör användas beror på företags olika marknadsmål och strategier. Studien presenterar en modell för att utvärdera resultat från sociala medier ur ett interaktivitetsperspektiv. Genom ett sådant synsätt kan företag synliggöra vilka delar av interaktivitetsprocessen som bör förbättras utifrån företags olika strategier.