Lydia Wallgren och Malin Westerlind

 

Hanteringen av arbetsmejl vid CSC
Hur kan hantering av arbetsmejl fšrbŠttras fšr att fšlja

anvŠndarens krav inom en statlig myndighet?

 

Sammanfattning

Detta arbete har granskat hanteringen av arbetsmejl samt mejlkommunikationen vid CSC-skolan, en del av Kungliga Tekniska Hšgskolan (KTH). Syftet var att undersška de regler som finns kring mejlhanteringen pŒ KTH, hur arbetsmejl hanteras i dagslŠget, hur mejlhanteringen pŒverkar de anstŠllda, vad som skulle kunna fšrbŠttras med den och hur fšrbŠttringarna skulle gšras.

Undersškningen inleddes genom att en enkel frŒga mejlades till de anstŠllda vid CSC fšr att se hur fort och hur mŒnga som svarade. Denna fšljdes av en enkŠtundersškning fšr att erhŒlla kvantitativt material om hur de anstŠllda upplevde att arbetsmejlen pŒ CSC fungerade. Undersškningen avslutades med tvŒ djupare intervjuer, dels av en anstŠlld pŒ CSC och dels av tvŒ representanter frŒn Systemgruppen, en arbetsgrupp som ansvarade fšr skštsel och support gŠllande mejl pŒ CSC.

Det framkom i undersškningen att de anstŠllda hanterade sin mejl personligt och att mŒnga inte fšljde de regler som fanns uppsatta fšr mejlhanteringen pŒ KTH. Fšr att hitta fšrbŠttringsŒtgŠrder till mejlhanteringen undersšktes hur andra organisationer arbetar fšr att fšrbŠttra sin mejlhantering. Studien kom fram till ett antal fšrbŠttringsŒtgŠrder som bland annat inkluderade ett mer utarbetat arbetssŠtt samt utbildning av de anstŠllda gŠllande arbetsmejl.