Lydia Wallgren och Malin Westerlind
Hanteringen av arbetsmejl vid CSC
Hur kan hantering av arbetsmejl frbttras fr
att flja
anvndarens
krav inom en statlig myndighet?
Sammanfattning
Detta arbete har granskat hanteringen av arbetsmejl samt
mejlkommunikationen vid CSC-skolan, en del av Kungliga Tekniska Hgskolan
(KTH). Syftet var att underska de regler som finns kring mejlhanteringen p
KTH, hur arbetsmejl hanteras i dagslget, hur mejlhanteringen pverkar de
anstllda, vad som skulle kunna frbttras med den och hur frbttringarna
skulle gras.
Underskningen inleddes genom att en enkel frga mejlades till de
anstllda vid CSC fr att se hur fort och hur mnga som svarade. Denna fljdes
av en enktunderskning fr att erhlla kvantitativt material om hur de
anstllda upplevde att arbetsmejlen p CSC fungerade. Underskningen avslutades
med tv djupare intervjuer, dels av en anstlld p CSC och dels av tv representanter
frn Systemgruppen, en arbetsgrupp som ansvarade fr sktsel och support
gllande mejl p CSC.
Det framkom i underskningen att de anstllda hanterade sin mejl personligt och att mnga inte fljde de regler som
fanns uppsatta fr mejlhanteringen p KTH. Fr att hitta frbttringstgrder
till mejlhanteringen undersktes hur andra organisationer arbetar fr att
frbttra sin mejlhantering. Studien kom fram till ett antal
frbttringstgrder som bland annat inkluderade ett mer utarbetat arbetsstt
samt utbildning av de anstllda gllande arbetsmejl.