Caroline Arkenson och Anna Maria Stipic
Twitter är idag en av de största plattformarna inom sociala medier. Plattformen är ett öppet forum där användare enkelt kan sprida material genom så kallade tweets och där användarnas relationer inte kräver att den ena parten accepterar den andre. Denna rapport behandlar komplexiteten i att kombinera sociala medier och dans, genom studien av ett projekt som använde sig av crowdsourcing via Twitter för att samla idéer till ett nytt balettverk.
För att kunna utvärdera Twitter som ett verktyg i en kreativ process skickades ett frågeformulär ut till twitteranvändare. Dessutom hölls e-mailintervjuer med dem som var ansvariga för projektet. Formuläret visade att de flesta twitteranvändarna uppskattade att få skapa och ta del av en kreativ process. Dock fanns det negativa åsikter bland användare inom dansvärlden, att otränade personer inte bör koreografera. E-mailintervjuerna visade att mycket tanke hade lagts på strukturen av projektet och att drivkrafterna för att driva ett sådant projekt var att inspirera och skapa tillsammans med hela världen.
Genom undersökningen visade det sig att Twitter är en passande plattform för ett crowdsourcat projekt eftersom ett stort antal deltagare kan nås oberoende av var de befinner sig samtidigt som det medför bra publicitet för dansvärlden.