Fleetwood, Thrse & Joneby, Felicia
ÓTwitter i svenska polisens tjnstÓ
Sammanfattning
Sociala medier r idag en sjlvklar del av vr vardag och en
kanal dr allt fler fretag och myndigheter finns presenterade. I och med detta
har grnserna mellan den privata sfren och det offentliga rummet suddats ut
och frgan r inte bara i vilken mn fretag ska ges tilltrde till
privatpersoners sfr utan ven det omvnda; vad hnder nr privatpersoner fr
en inblick i fretagens sfr?
Vr underskning tar vid i denna grzon dr vi valt att
underska hur poliser som anvnder Twitter i tjnsten
ser p sitt twittrande, sig sjlva och p sina
mottagare. Frgestllningen som vi mnar besvara lyder: ÓHur ser den svenska Polisens anvndande av Twitter
fr att n ut till allmnheten ut och vad tnker de twittrande
poliserna om sitt twittrande?Ó
Fr att gr detta har vi intervjuat sex poliser stationerade
inom Stockholmspolisen som twittrar i tjnsten.
Samtliga r officiella polistwittrare vilket betyder
att de r godknda av Polismyndigheten. Vra resultat visar att officiella polistwittrare mnga gnger har brjat twittra
d de blivit engagerade av en twittrande kollega eller
redan hade privat erfarenhet frn verktyget. Samtliga
uppger att de genom sitt twittrande vill frbttra
allmnhetens bild av Polisen och ge ett mnskligt ansikte till
Polismyndigheten. Genom detta hoppas de ka tryggheten och minska
brottsligheten i samhllet.
Dessutom genomfrdes en analys av respektive polis Twitterkonto med lmpligt verktyg. Detta resulterade i mer
kvantitativ data kring deras twittrande vilket ledde
till en tydligare bild av deras twittrande.
Vi fann att de officiella polistwittrarna
kan delas in i tv kategorier utifrn deras twittrande;
social twittrare eller yrkestwittrare.
Den sociala twittraren r mycket engagerad i sitt twittrande och skriver p ett underhllande och
humoristiskt stt. Yrkestwittraren anvnder sitt Twitterkonto som ett strategiskt verktyg och tnker noga
igenom konsekvenserna av sina tweets.
Vr underskning visar att anvndningen av Twitter inom Stockholmspolisen idag r ett fr
organisationen nytt fenomen som nnu inte har ftt inarbetade regler och
frhllningsstt. Den avsatta
arbetstiden p 2 h/vecka r inte tillrcklig fr att upprtthlla kontonas
existens p ett bra stt och de arkiveringsrutiner som omgrdar anvndningen av
Twitter framstr som omstndliga och det br
utvrderas huruvida de verkligen r ndvndiga. De handledningar som finns r
ibland motsgande och br omarbetas fr att anpassas efter de twittrande polisernas frutsttningar.
Vr uppfattning r att Polisen med relativt sm medel och en
strre intern medvetenhet och prioritering verkligen skulle kunna utveckla sin
nrvaro inom sociala medier och kunna frbttra relationen med allmnheten och
dennes frstelse fr deras arbete och agerande. Genom detta skulle ven de av
Polisen hgt prioriterade verksamhetsmlen ssom att ka tryggheten och minska
brottsligheten i samhllet kunna genomfras i nnu strre utstrckning.