Fleetwood, ThŽrse & Joneby, Felicia

ÓTwitter i svenska polisens tjŠnstÓ

Sammanfattning

Sociala medier Šr idag en sjŠlvklar del av vŒr vardag och en kanal dŠr allt fler fšretag och myndigheter finns presenterade. I och med detta har grŠnserna mellan den privata sfŠren och det offentliga rummet suddats ut och frŒgan Šr inte bara i vilken mŒn fšretag ska ges tilltrŠde till privatpersoners sfŠr utan Šven det omvŠnda; vad hŠnder nŠr privatpersoner fŒr en inblick i fšretagens sfŠr?

VŒr undersškning tar vid i denna grŒzon dŠr vi valt att undersška hur poliser som anvŠnder Twitter i tjŠnsten ser pŒ sitt twittrande, sig sjŠlva och pŒ sina mottagare. FrŒgestŠllningen som vi Šmnar besvara lyder: ÓHur ser den svenska Polisens anvŠndande av Twitter fšr att nŒ ut till allmŠnheten ut och vad tŠnker de twittrande poliserna om sitt twittrande

Fšr att gšr detta har vi intervjuat sex poliser stationerade inom Stockholmspolisen som twittrar i tjŠnsten. Samtliga Šr officiella polistwittrare vilket betyder att de Šr godkŠnda av Polismyndigheten. VŒra resultat visar att officiella polistwittrare mŒnga gŒnger har bšrjat twittra dŒ de blivit engagerade av en twittrande kollega eller redan hade privat erfarenhet frŒn verktyget. Samtliga uppger att de genom sitt twittrande vill fšrbŠttra allmŠnhetens bild av Polisen och ge ett mŠnskligt ansikte till Polismyndigheten. Genom detta hoppas de ška tryggheten och minska brottsligheten i samhŠllet.

Dessutom genomfšrdes en analys av respektive polis Twitterkonto med lŠmpligt verktyg. Detta resulterade i mer kvantitativ data kring deras twittrande vilket ledde till en tydligare bild av deras twittrande.

Vi fann att de officiella polistwittrarna kan delas in i tvŒ kategorier utifrŒn deras twittrande; social twittrare eller yrkestwittrare. Den sociala twittraren Šr mycket engagerad i sitt twittrande och skriver pŒ ett underhŒllande och humoristiskt sŠtt. Yrkestwittraren anvŠnder sitt Twitterkonto som ett strategiskt verktyg och tŠnker noga igenom konsekvenserna av sina tweets.

VŒr undersškning visar att anvŠndningen av Twitter inom Stockholmspolisen idag Šr ett fšr organisationen nytt fenomen som Šnnu inte har fŒtt inarbetade regler och fšrhŒllningssŠtt.  Den avsatta arbetstiden pŒ 2 h/vecka Šr inte tillrŠcklig fšr att upprŠtthŒlla kontonas existens pŒ ett bra sŠtt och de arkiveringsrutiner som omgŠrdar anvŠndningen av Twitter framstŒr som omstŠndliga och det bšr utvŠrderas huruvida de verkligen Šr nšdvŠndiga. De handledningar som finns Šr ibland motsŠgande och bšr omarbetas fšr att anpassas efter de twittrande polisernas fšrutsŠttningar.

VŒr uppfattning Šr att Polisen med relativt smŒ medel och en stšrre intern medvetenhet och prioritering verkligen skulle kunna utveckla sin nŠrvaro inom sociala medier och kunna fšrbŠttra relationen med allmŠnheten och dennes fšrstŒelse fšr deras arbete och agerande. Genom detta skulle Šven de av Polisen hšgt prioriterade verksamhetsmŒlen sŒsom att ška tryggheten och minska brottsligheten i samhŠllet kunna genomfšras i Šnnu stšrre utstrŠckning.