Joakim Hanze och David Ringqvist
Kommunikation via text har en stor roll i IT-åldern; SMS, mail och sociala medier är bara några exempel på nya kommunikationsformer. All textbaserad kommunikation lider dock av en gemensam svaghet, att det är svårt att förmedla icke-verbala signaler med ord. Ingen teknik för att förmedla sådana signaler grafiskt i text har slagit igenom på bred front. I denna uppsats föreslås uttrycksfull typografi, som en lösning på problemet. Uttrycksfull typografi betecknar här textpresentation med variation av typsnitt, storlek, teckenavstånd, deformeringar, rörelse, färg, piktogram.
Denna nya teknik testades på personer som fick läsa texter i form av Facebookinlägg med ambivalent känslomässigt innehåll. Tolv texter formaterades med uttrycksfull typografi som skulle förtydliga meddelandet och jämfördes med samma tolv texter utan den uttrycksfulla typografin. Resultatet visade att majoriteten av formateringarna förmedlade icke-verbala uttryck betydligt bättre än de oformaterade texterna. Uttrycksfull typografi bedöms ha stor potential att förbättra redan existerande medier.