Elisabeth
Ingvar och Cim Nordling
Attityd till reklam i tidningar
En jmfrande studie av konsumenters attityd
och lsbeteende kring annonsering i digitala och
analoga tidningar.
Sammanfattning
Allt fler tidningar har utkat sin verksamhet
till fler plattformar, den kade anvndningen av internet och surfplattor har
gjort att mjligheten att annonsera inom tidningsbranschen har vuxit.
Hur frhller sig konsumenterna till annonsering i de olika publiceringskanalerna? Uppsatsen mnar underska
om det finns en skillnad i attityd och beteende mellan annonser i digitala
tidningar och papperstidningar.
Huvudfrgan som utretts i uppsatsen r: Finns
det en skillnad i konsumentens attityd och beteende kring annonsering i
papperstidning kontra dess motsvarighet i surfplatta och p webben?
Fr att besvara problemformuleringen bestod
underskningsprocessen av bland annat tester och anvndarintervjuer samt en
studie av befintlig litteratur och forskning kring omrdet.
En intervju hlls ven med en person frn annonsavdelningen p Dagens Nyheter,
med syfte att ta reda vad tidningsbolaget har fr strategi kring
annonshantering i deras olika mediekanaler.
Utifrn resultaten frn underskningen kan slutsatsen dras att attityden till
annonsering i papperstidningar verkar vara mer positiv n attityden mot
annonsering i ipad- och webbtidningar.
Attityden mot annonsering i ipadtidningar r emellertid inte lika negativ som i
webbtidningar. Lsarens grundattityd till mediekanalen i sig r en betydande
faktor fr attityden mot annonseringen.
Nyckelord:
Annonsering,
ipadtidningar, papperstidningar, attityd, beteende, Ipad