Elisabeth Ingvar och Cim Nordling

 

Attityd till reklam i tidningar

En jŠmfšrande studie av konsumenters attityd och lŠsbeteende kring annonsering i digitala och analoga tidningar.

 

Sammanfattning

Allt fler tidningar har utškat sin verksamhet till fler plattformar, den škade anvŠndningen av internet och surfplattor har gjort att mšjligheten att annonsera inom tidningsbranschen har vuxit.
Hur fšrhŒller sig konsumenterna till annonsering i de olika publiceringskanalerna?
Uppsatsen Šmnar undersška om det finns en skillnad i attityd och beteende mellan annonser i digitala tidningar och papperstidningar.
HuvudfrŒgan som utretts i uppsatsen Šr: Finns det en skillnad i konsumentens attityd och beteende kring annonsering i papperstidning kontra dess motsvarighet i surfplatta och pŒ webben?

 

Fšr att besvara problemformuleringen bestod undersškningsprocessen av bland annat tester och anvŠndarintervjuer samt en studie av befintlig litteratur och forskning kring omrŒdet.
En intervju hšlls Šven med en person frŒn annonsavdelningen pŒ Dagens Nyheter, med syfte att ta reda vad tidningsbolaget har fšr strategi kring annonshantering i deras olika mediekanaler.
UtifrŒn resultaten frŒn undersškningen kan slutsatsen dras att attityden till annonsering i papperstidningar verkar vara mer positiv Šn attityden mot annonsering i ipad- och webbtidningar.
 Attityden mot annonsering i ipadtidningar Šr emellertid inte lika negativ som i webbtidningar. LŠsarens grundattityd till mediekanalen i sig Šr en betydande faktor fšr attityden mot annonseringen.

 

Nyckelord:

Annonsering, ipadtidningar, papperstidningar, attityd, beteende, Ipad