Ingrid Larsson och Elma Maksumic
Marknadsfšring via Instagram
Sammanfattning
Utbredningen av sociala medier har idag gjort dessa till
sjŠlvklara plattformar fšr fšretag att marknadsfšra sig pŒ. 2010 lanserades en
ny plattform, Instagram. Det har idag blivit Šnnu en
plats fšr fšretag att nŒ ut till sina kunder. Men hur anvŠnder sig fšretagen av
mediet, och vad tycker kunderna/anvŠndaren om fšretagens anvŠndning av
plattformen?
Denna uppsats Šmnar besvara hur ska klŠdfšretag utforma innehŒllet
pŒ sitt instagramkonto fšr att marknadsfšra sig och
samtidigt behŒlla sina fšljare? Metoder som har anvŠnts fšr att besvara
problemformuleringen Šr observationer av befintliga fšretag pŒ Instagram och intervjuer med klŠdfšretag. Fšr att fŒ en
bŠttre fšrstŒelse šver vad kunderna/instagramanvŠndarna
vill ha, har en enkŠt skickats ut och en fokusgrupp hŒllits.
Resultat visade att det kunderna efterfrŒgade av fšretagen
pŒ Instagram skiljer sig frŒn hur fšretagen har valt
att marknadsfšra sig pŒ applikationen. En slutsats kunde dras att den frŠmsta
anledningen till meningsskiljaktigheten berodde pŒ att fšretagen uttryckte sig
pŒ mediet pŒ samma sŠtt som deras kunder gjorde, vilket inte var nŒgonting som
kunderna fšredrog. Fšretagen bšr anvŠnda applikationen fšr att ge inspiration
istŠllet fšr att fšrsška fŒ en personligkontakt med sina kunder.