Ingrid Larsson och Elma Maksumic

 

Marknadsfšring via Instagram

 

Sammanfattning

Utbredningen av sociala medier har idag gjort dessa till sjŠlvklara plattformar fšr fšretag att marknadsfšra sig pŒ. 2010 lanserades en ny plattform, Instagram. Det har idag blivit Šnnu en plats fšr fšretag att nŒ ut till sina kunder. Men hur anvŠnder sig fšretagen av mediet, och vad tycker kunderna/anvŠndaren om fšretagens anvŠndning av plattformen?

Denna uppsats Šmnar besvara hur ska klŠdfšretag utforma innehŒllet pŒ sitt instagramkonto fšr att marknadsfšra sig och samtidigt behŒlla sina fšljare? Metoder som har anvŠnts fšr att besvara problemformuleringen Šr observationer av befintliga fšretag pŒ Instagram och intervjuer med klŠdfšretag. Fšr att fŒ en bŠttre fšrstŒelse šver vad kunderna/instagramanvŠndarna vill ha, har en enkŠt skickats ut och en fokusgrupp hŒllits.

Resultat visade att det kunderna efterfrŒgade av fšretagen pŒ Instagram skiljer sig frŒn hur fšretagen har valt att marknadsfšra sig pŒ applikationen. En slutsats kunde dras att den frŠmsta anledningen till meningsskiljaktigheten berodde pŒ att fšretagen uttryckte sig pŒ mediet pŒ samma sŠtt som deras kunder gjorde, vilket inte var nŒgonting som kunderna fšredrog. Fšretagen bšr anvŠnda applikationen fšr att ge inspiration istŠllet fšr att fšrsška fŒ en personligkontakt med sina kunder.