E‐handel i mobilform

Interaktionsdesignsmšnster hos mobilapplikationer fšr e-handel med fokus Android

 

Johannes Bengtsson

 

Sammanfattning

Den tekniska utvecklingen gŒr stŠndigt framŒt och nya verktyg fšr att komma i kontakt med information skapas. En av de senare tekniska innovationerna som adopterats av en stor mŠngd anvŠndare Šr konceptet med smartphones och telefonapplikationer. Telefonapplikationer šppnar upp mšjligheterna fšr utbredd informationsdistribution dŠr anvŠndaren fŒr tillgŒng till informationen nŠra konstant.

 

Konceptet med e-handel Šr ingenting nytt inom den tekniska utvecklingen; fšrmŒgan att kšpa varor šver internet Šr nŒgot som konsumenter kunnat gšra i šver ett decennium. Med den utbredda anvŠndningen av smartphones och telefonapplikationer bšrjar e- handelsapplikationer allt mer gšra sin entrŽ marknaden. Ett škat utbud av applikationer fšr anvŠndarna innebŠr škad konkurrens fšr utvecklarna. Fšr att ška chansen att mšta framgŒng i den hŒrda konkurrensen krŠvs det att man uppvisa en felfri och anvŠndbar applikation; ett krav fšr att uppnŒ detta Šr god interaktionsdesign.

 

I denna rapport kommer ett par olika av de mest framgŒngsrika e- handelsapplikationerna fšr operativsystemet Android analyseras med mŒlet att identifiera hšrnstenarna till en lyckad interaktionsdesign och anvŠndbarhet. Med dessa resultat i grunden kommer jag utveckla ett designramverk fšr utveckling av e- handelsapplikationer med en fšrmŒga att ett tillfredsstŠllande vis behandla interaktion med anvŠndaren.