FrŒn handel till mobil handel

 

JOSEF NORLIN

 

Sammanfattning

MŒnga fšretag funderar idag mšjligheterna att omvandla delar av sin verksamhet frŒn vanlig handel till mobil handel. Detta Šr en fallstudie av ett sŒdant fšretag, nŠmligen Dreamstar. De planerar att omvandla sin verksamhet, som idag Šr att sŠlja fysiska rabatthŠften genom sportklubbar, till en mobil kontext. Fšr att undersška om omvandlingen skulle vara lyckad har en prototyp av en sŒdan mobil applikation presenterats fšr alla parter inblandade i Dreamstars affŠrsmodell. Genom anvŠndbarhetsstudier tillsammans med ett ramverk fšr att undersška om mobila affŠrsmodeller Šr framgŒngsrika har deras Œsikter och respons dokumenterats i intervjuer och observationer. Resultatet visade sig fšr slutkunder vara att de gillade idŽn i stort men priset man tog fšr den fysiska produkten upplevdes mycket hšgre i en mobil kontext. Distributionen som idag gšrs via ungdomar i sportklubbar, visade sig inte i fšrsta hand skštas av ungdomarna som spelade, utan istŠllet av deras mšdrar. Vilka ungdomarna inte trodde skulle gilla idŽn med en mobilapplikation. Mest intresserad av en omvandling till mobil handel var fšretagen som idag annonserar i liknande hŠften. Dessa sŒg mšjligheten av att presenteras i en applikation istŠllet fšr det fysiska hŠftet. Fšr att ytterligare ška mšjligheterna i en sŒdan omvandling av verksamheten kom det fram mŒnga fšrbŠttringar som kunde gšras i prototypens interface, avkastningen slutkunden upplevde att den fick tillbaka samt en fšrŠndring gŠllande distributionen som nu istŠllet kan skštas via en applikationsaffŠr i mobilen. Den fšreslagna lšsningen i fallstudien var att introducera hŠftet med samma pris som man idag har den fysiska produkten man saknar konkurrens av gratis rabattapplikationer i de stŠder man Šr aktiva i. sŠtt fšrstšr man inte dagens intŠktsstršmmarna samtidigt som man breddar sitt utbud fšr att bli mer konkurrenskraftig i framtiden. En švergripande slutsats var att en direkt omvandling av en affŠrsverksamhet frŒn vanlig handel till mobil handel inte alltid Šr en given succŽ. Ytterligare fšreslŒs dŠrfšr tvŒ nya utvŠrderingsomrŒden till ramverket anvŠnt i studien som blir nšdvŠndiga nŠr vi undersšker sjŠlva omvandlingen frŒn handel till mobil handel, nŠmligen genomfšrande och konkurrens.