Kan man lŠra sig Excel pŒ distans?

En kvalitativ utvŠrderingsstudie av distansut- bildningens mšjligheter och begrŠnsningar

 

ERIK WETTER

 

Sammanfattning

Marknaden fšr distansbaserad utbildning har genomgŒtt en anmŠrkningsvŠrd tillvŠxt under de senaste Œrtiondena med mer och mer undervisning som Šger rum inom ramen fšr distansutbildning – och dŒ fšljaktligen via webben. Det interaktiva utbytet nŠr all interaktion Šger rum inom ramen fšr datorer skiljer sig dock frŒn den traditionella undervisningsformen vilken bland annat inkluderar ett mer uttalat socialt utbyte mellan lŠrare och klasskamrater – aspekter mer eller mindre frŒnvarande pŒ webben. Det Šr dŠrfšr legitimt att frŒga sig vilka annorlunda kriterier man mŒste utgŒ frŒn nŠr en datorbaserad lŠrandemiljš konstrueras fšr att en lŠrandemiljš av yppersta kvalitŽ ska kunna tillhanda- hŒllas, underhŒllas och bibehŒllas.

 

I detta examensarbete har en grupp KTH-studenter undersškts i huruvida de lyckas lŠra sig grunderna i datorprogrammet Microsoft Excel – genom att de har fŒtt fšlja en kommersiell tillgŠnglig online-baserad kurs vilken innehŒller sŒ kallade Óvideo tutorialsÓ, pdf-dokument och mšjligheten att virtuellt stŠlla frŒgor till lŠraren bakom kurmaterialet – fšr att Šmna svara pŒ frŒgan huruvida distans- utbildning representerar ett lŠmpligt alternativ till traditionell utbildning.

 

Resultaten tyder pŒ att distansutbildning, Œtminstone betrŠffande undervisning av Microsoft Excel, kan representera ett rimligt komplement till traditionell utbildning. Hursomhelst Šr de pedagogiska utmaningarna substantiella och frŒnvaron av ett fysiskt socialt utbyte bšr utgšra ett vŠsentligt hinder. Det Šr dŠrfšr inte ett troligt scenario att distansutbildning kommer att fullkomligt ersŠtta traditionell utbildning; snarare kommer distansutbildning troligen fungera som en mšjlig samling lŠrandeverktyg bland mŒnga. I sŒ fall kommer de nya verktyg som datorer och internet representerar att revolutionera hur lŠrande Šger rum – till allas fšrdel.