Kan man lŠra sig Excel pŒ distans?
En kvalitativ utvŠrderingsstudie av distansut-
bildningens mšjligheter och begrŠnsningar
ERIK WETTER
Sammanfattning
Marknaden fšr distansbaserad utbildning har genomgŒtt en anmŠrkningsvŠrd
tillvŠxt under de senaste Œrtiondena med mer och mer undervisning som Šger rum
inom ramen fšr distansutbildning – och dŒ fšljaktligen via webben. Det interaktiva utbytet nŠr all interaktion Šger rum inom ramen fšr
datorer skiljer sig dock frŒn den traditionella undervisningsformen vilken
bland annat inkluderar ett mer uttalat socialt utbyte mellan lŠrare och
klasskamrater – aspekter mer eller mindre frŒnvarande pŒ webben. Det Šr dŠrfšr legitimt att frŒga sig vilka annorlunda kriterier man
mŒste utgŒ frŒn nŠr en datorbaserad lŠrandemiljš konstrueras fšr att en
lŠrandemiljš av yppersta kvalitŽ ska kunna tillhanda- hŒllas, underhŒllas och
bibehŒllas.
I detta
examensarbete har en grupp KTH-studenter undersškts i huruvida de lyckas lŠra
sig grunderna i datorprogrammet Microsoft Excel – genom att de har fŒtt
fšlja en kommersiell tillgŠnglig online-baserad kurs vilken innehŒller sŒ
kallade Óvideo tutorialsÓ, pdf-dokument och mšjligheten att virtuellt stŠlla
frŒgor till lŠraren bakom kurmaterialet – fšr att Šmna svara pŒ frŒgan
huruvida distans- utbildning representerar ett lŠmpligt alternativ till
traditionell utbildning.
Resultaten tyder pŒ att distansutbildning, Œtminstone
betrŠffande undervisning av Microsoft Excel, kan
representera ett rimligt komplement till traditionell utbildning. Hursomhelst
Šr de pedagogiska utmaningarna substantiella och frŒnvaron av ett fysiskt
socialt utbyte bšr utgšra ett vŠsentligt hinder. Det Šr
dŠrfšr inte ett troligt scenario att distansutbildning kommer att fullkomligt
ersŠtta traditionell utbildning; snarare kommer distansutbildning troligen
fungera som en mšjlig samling lŠrandeverktyg bland mŒnga. I sŒ fall
kommer de nya verktyg som datorer och internet
representerar att revolutionera hur lŠrande Šger rum – till allas fšrdel.