Examensenkät för civilingenjörsprogrammet i medieteknik

Resultat


  1. Börja med att ange ditt kön:

    1. 30% (12 st) Kvinna.
    2. 68% (27 st) Man.


  2. Vilket år skrevs du in på programmet?

    examen 00 01 02 03 04 05 06 07
    civing 2     4 1 10 17 1
    kandidat   1 1         1



  3. Vilken examen ansöker du om?

    1. 70% (28 st) civilingenjör 270 hp (4,5 år).
    2. 20% (8 st) civilingenjör 300 hp (5 år).
    3. 8% (3 st) kandidat 180 hp (3 år).


  4. Anser du att dina förkunskaper var tillräckliga när du började din utbildning?

    1. 0% (0 st) Ja, till och med för höga.
    2. 68% (27 st) Ja.
    3. 20% (8 st) Ja, i stort sett.
    4. 5% (2 st) Nej, inte riktigt.
    5. 0% (0 st) Nej, inte alls.
    6. 3% (1 st) Vet inte.

    Om du svarade nej, vad anser du att du saknade?

    Matematik
    ---
    Jag kom från Samhällsprogrammet, och jag klarade mig bra, men jag hade tyckt det vore intressant med fysik.
    ---
    Matematik
    ---
    -
    ---
    Matte


  5. Tycker du att utbildningen har levt upp till förväntningarna du hade på den när du antogs?

    1. 5% (2 st) Ja, till och med översteg förväntningarna.
    2. 18% (7 st) Ja, helt och hållet.
    3. 60% (24 st) Ja, i stort sett.
    4. 10% (4 st) Nej, inte riktigt.
    5. 3% (1 st) Nej, inte alls.
    6. 3% (1 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    Jag hade väntat mig mer tekniska kurser och mindre humaniora.
    ---
    För mycket icke tekniska ämnen.
    ---
    Delvis låg nivå på undervisningen.
    ---
    -
    ---
    Lite flummigt ibland, behövs även mer projektledning för att vara praktiskt användbart. I verkligheten blir vi ofta projektledare, inte tekniker.
    ---
    Oambitiösa lärare, oseriösa kurser, oseriöst bemötande från merdelen av de representanter från KTH jag mött. För att ta ett exempel när jag frågade varför vi inte fick den förberedande utbildningen inför vårt examensarbete som civilingenjörerna fick: "det här är ju viktigt för civilingenjörerna!" ... Lågprioriterad?
    ---
    Administrativa saker borde fungera smidigare/snabbare. Ofräscha lokaler.
    ---
    Mycket har förändrats, på gott och ont, sedan jag började. Exempelvis sökte jag till Medieteknikprogrammet för att jag ville läsa Bild & Video inriktningen, vilken lades ner, omformades och blev en katastrof så att jag var tvungen att skapa en egen inriktning istället. Tråkigt när det var därför jag sökte. Även om jag i det hela är väldigt nöjd med hur jag valt inriktningar så är det tråkigt att jag inte fick chansen att läsa mer om det jag från början ville.
    ---
    Jag hade förväntat mig mer kontakt med näringslivet, dvs. samarbeten med företag i branschen, projekt som ligger närmare det man möts av i arbetslivet etc. Å andra sidan förstår jag att det inte handlar sig om en yrkesutbildning heller.


  6. Tycker du att tempot i undervisningen totalt sett varit lagom?

    1. 0% (0 st) För högt tempo.
    2. 83% (33 st) I stort sett lagom tempo.
    3. 13% (5 st) För lågt tempo.
    4. 3% (1 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    Några kurser har hållit för lågt tempo, vissa har varit OK. Få kurser har hållit för högt tempo.
    ---
    Beror såklart på studenten, men jag valde periodvis att samtidigt jobba och ta kvällskurser på su.
    ---
    -
    ---
    Ibland har tempot upplevts som högt, men det är nog bara positivt att så är fallet.
    ---
    Läste ITM i Kista och det var då en tid när arbetsbelastningen var för hög.
    ---
    Detta beror egentligen helt och hållet på kursen/läraren men läroplanen såg oftast ut så att en kurs som tog mycket tid lästes samtidigt som en som var mindre tidskrävande.


  7. Tycker du att arbetsbelastningen totalt sett varit lagom?

    1. 3% (1 st) För hög arbetsbelastning.
    2. 78% (31 st) I stort sett lagom arbetsbelastning.
    3. 13% (5 st) För låg arbetsbelastning.
    4. 3% (1 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    Jag tycker att arbetsbelastningen relativt poängen man tar, har varit hög jämfört med andra utbildningar. Men så är de just det som kännetecknar en civilingenjör, och det är allmänt känt att det är en hård utbildning.
    ---
    -
    ---
    Lite ojämt fördelat några gånger.
    ---
    Det är bra att man har tid över att utvecklas med privata projekt.
    ---
    Hög belastning de första två åren. Sedan så låg att jag kunde ta en ekonomexamen parallellt med KTH.


    Vad skulle du vilja ändra på i sammansättningen av olika undervisningsformer i programmets obligatoriska kurser?

  8. Mängden föreläsningar?

    1. 10% (4 st) Färre.
    2. 75% (30 st) Ingen ändring.
    3. 3% (1 st) Fler.
    4. 10% (4 st) Vet inte.

  9. Mängden övningar?

    1. 0% (0 st) Färre.
    2. 38% (15 st) Ingen ändring.
    3. 50% (20 st) Fler.
    4. 10% (4 st) Vet inte.

  10. Mängden räknestugor?

    1. 0% (0 st) Färre.
    2. 33% (13 st) Ingen ändring.
    3. 45% (18 st) Fler.
    4. 20% (8 st) Vet inte.

  11. Mängden labbar?

    1. 3% (1 st) Färre.
    2. 63% (25 st) Ingen ändring.
    3. 28% (11 st) Fler.
    4. 3% (1 st) Vet inte.

  12. Mängden projektarbeten?

    1. 3% (1 st) Färre.
    2. 50% (20 st) Ingen ändring.
    3. 40% (16 st) Fler.
    4. 5% (2 st) Vet inte.

    Annat, som exempel på kurs och önskad förändring i denna:

    Möjligen att lägga till en fysikkurs
    ---
    Seminarier. Helt klart färre seminarier vore bra.
    ---
    -
    ---
    Överlag fler labbar och projekt - det är vid dessa praktiska tillämpningar man lär sig absolut mest.
    ---
    Projektledning, presentation (ej bara oral presentation, utan även utbildning i att göra bra PowerPoints, att kommunicera och sälja idéer).
    ---
    När jag säger att fler övningar och mindre föreläsningar behövs tänker jag mest på matematikkurserna de första två åren. I min erfarenhet var övningsledarna oftast mer pedagogiskt lagda än föreläsarna, men även detta beror såklart helt på kursen/kursledningen. I vissa datorgrafik-kurser kändes det som om labbarna och föreläsningarna saknade koppling till varandra.


    Vad skulle du vilja ändra på i blandningen av olika examinationsformer i programmets obligatoriska kurser?

  13. Mängden skriftliga prov (tenta/KS)?

    1. 5% (2 st) Färre.
    2. 73% (29 st) Ingen ändring.
    3. 15% (6 st) Fler.
    4. 5% (2 st) Vet inte.

  14. Mängden individuella muntliga prov?

    1. 8% (3 st) Färre.
    2. 48% (19 st) Ingen ändring.
    3. 28% (11 st) Fler.
    4. 15% (6 st) Vet inte.

  15. Mängden labbredovisningar?

    1. 10% (4 st) Färre.
    2. 70% (28 st) Ingen ändring.
    3. 13% (5 st) Fler.
    4. 5% (2 st) Vet inte.

  16. Mängden projektredovisningar?

    1. 3% (1 st) Färre.
    2. 50% (20 st) Ingen ändring.
    3. 38% (15 st) Fler.
    4. 8% (3 st) Vet inte.

  17. Mängden inlämningsuppgifter?

    1. 8% (3 st) Färre.
    2. 55% (22 st) Ingen ändring.
    3. 30% (12 st) Fler.
    4. 5% (2 st) Vet inte.

    Annat, som exempel på kurs och önskad förändring av examinationen i denna:

    Obligatorisk närvaro på föreläsningar och övningar tycker jag är en dålig examinationsform. Att närvara betyder inte att man lärt sig. Personligen lär jag mig bättre på egna studier än på övningar och föreläsningar varför jag hellre pluggar hemma. Därför är tentamen/KS etc bättre examinationsform för mig.
    ---
    Uppsats som examination. Fler sådana, då det också är bra att övas inför exjobbet.
    ---
    -
    ---
    Allt var bra.
    ---
    Muntlig redovisning i avancerad grafik med lars kjelldahl var helt meningslöst.
    ---
    Inlämningsuppgifter under terminen tvinger en att plugga kontinuerligt.
    ---
    I många kurser fanns det bara en projektredovisning i slutet, de gångerna där det inte har varit så har detta bara varit positivt. Man får feedback under arbetets gång och resten av klassen får lära känna projekten bättre. I vissa MDI-kurser var frekvensen på inlämningsuppgifterna överdriven, det tar tid att skriva så många texter och vi går ju trots allt ingen skrivarutbildning.


  18. Vilka kurser tycker du borde samordnas bättre och hur (t ex med kopplade labbuppgifter, mindre överlapp, försäkran om förkunskaper)?

    Datorstöd för samarbete var nog den flummigaste kursen jag läst på KTH, eftersom läraren inte hade så mycket koll på saker och ting. Samt att studenterna fick hålla i alla seminarier, så jag anser att kursansvarig inte hade någon inspirerade roll riktigt. Jag hade önskat en tydlig struktur, ett färdigt schema, seminarier som hölls av kursansvarig och bättre kurslitteratur!
    ---
    Övergången från Öppen Ingång var komplicerad, med flera kurser som krockade (ibland med ömsesidig obligatorisk närvaro) vilket gjorde det svårt att få det att gå ihop.

    På öppen ingång läste vi Numeriska metoder innan vi läst tillräckligt med Matematik för att klara av den.

    ---
    -
    ---
    ingen åsikt
    ---
    Programmeringskurserna. Det var väldigt stor skillnad på förkunskaper mellan studenterna
    ---
    Datorstöd för samarbete. Den kursen var dåligt planerad och strukturerad av ansvarig. Hon var oengagerad, och hade alldeles för orimliga krav med tanke på kursens poäng.
    ---
    spektrala transformer med vågrörelselära, digital bild. Eller också att kooperativ it-design synkas med mdi 1 och 2.
    ---
    Matte II kursen hade känts mer relevant och motiverande vi kurstillfället om man hade insätt redan då att man skulle behöva dessa verktyg till t.ex datorgrafik kurserna etc.
    ---
    -
    ---
    Vet ej
    ---
    I Medieteknik grundkurs (2D1574) var det snålt med labbar minns jag, exempelvis vid flerkamera-labben, och dessa kändes inte optimalt koordinerade heller.
    ---
    Tycker att det var bra som det var. Jag tyckte alltid att jag hade förkunskaperna som krävdes till samtliga kurser.
    ---
    Har läst civilutbildningen väldigt hoppigt mellan olika årskurser då jag läste högskole först så vet inte i vilken ordning kurserna egentligen kommer.
    ---
    Introduktion till medieteknik -> Medieteknik -> Tv-teknik var även i praktiken mer eller mindre samma kurs.
    ---
    närvaroproduktionen var helt hopplös rent administrativt, åtminstonde när jag läste den för ett par år sen, har fått för mig att den är bättre nu?..
    ---
    Alla kurser inom bild & video. Dessa saknade struktur och ansvarig för inriktningen verkade inte ha någon verklighetsuppfattning kring vad vi tidigare läst och vad som var menat att vi borde läsa.
    ---
    Utveckling av projektkurser och överlappningen däremellena
    ---
    MDI-kurserna (inledning, fortsättning och Kooperativ IT-design) hade viss överlappning, annars var det ganska bra så vitt jag minns.
    ---
    För mig var programmeringen krånglig och det är anledningen till att jag inte blev klar förrän nu, med rester i Tilda. Det hade krävtsförkunskaper i programmering för att hänga med från början.


    Hur tycker du att mängden av följande har varit i din utbildning?
    Ta i dina svar hänsyn till utbildningens totala längd (4,5 eller 5 år).

  19. Övning i skriftlig presentation?

    1. 8% (3 st) Alldeles för lite.
    2. 28% (11 st) För lite.
    3. 58% (23 st) Lagom.
    4. 0% (0 st) För mycket.
    5. 0% (0 st) Alldeles för mycket.
    6. 5% (2 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    (Om det nu inte redan finns och jag missat det) Någon slags introduktion till hur man skriver en bra uppsats eller vad en bra uppsats bör innehålla.
    ---
    Skulle kunna komma tidigare i utbildningen.
    ---
    Har varit mycket skriftliga arbeten, men det är bra.
    ---
    Förekom bara vid examensarbetet..
    ---
    I stort sett har det varit lagom, trots att vissa kurser har varit värre än andra (se 17)

  20. Övning i muntlig presentation?

    1. 15% (6 st) Alldeles för lite.
    2. 45% (18 st) För lite.
    3. 33% (13 st) Lagom.
    4. 0% (0 st) För mycket.
    5. 0% (0 st) Alldeles för mycket.
    6. 5% (2 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    Mer i varje kurs!
    ---
    Det har varit mycket muntliga redovisningar av olika slag, men å andra sidan tror jag det är bra att man får mycket träning på detta.
    ---
    Kunde vara lite mer.
    ---
    Problemet är inte att det har varit för få tillfällen att få övning i muntlig pres. utan att det alltid har varit grupparbeten där det oftast har varit samma personer som håller presentationen.

  21. Självreflektion?

    1. 3% (1 st) Alldeles för lite.
    2. 40% (16 st) För lite.
    3. 45% (18 st) Lagom.
    4. 0% (0 st) För mycket.
    5. 0% (0 st) Alldeles för mycket.
    6. 10% (4 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    -
    ---
    Jag antar att det är upp till var och en att själv reflektera över kurserna, men jag kan sakna lite sammanfattning/repetition i slutet av kurserna för att knyta ihop det man lärt sig bättre.
    ---
    Har egentligen bara funnits i Prosam-kursen, men detta räckte tycker jag.

  22. Grupp- och projektarbete?

    1. 3% (1 st) Alldeles för lite.
    2. 20% (8 st) För lite.
    3. 63% (25 st) Lagom.
    4. 5% (2 st) För mycket.
    5. 0% (0 st) Alldeles för mycket.
    6. 5% (2 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    -
    ---
    Har varit mycket, men återigen - det är sånt man behöver mycket av. Det kan dock finnas tendenser att vissa gör mycket och andra väldigt lite i sådana projekt, vilket möjligen bör kontrolleras/regleras på bättre sätt än det gör.
    ---
    Kunde vara lite fler projektarbeten.

  23. Problemlösning?

    1. 5% (2 st) Alldeles för lite.
    2. 38% (15 st) För lite.
    3. 48% (19 st) Lagom.
    4. 0% (0 st) För mycket.
    5. 0% (0 st) Alldeles för mycket.
    6. 5% (2 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    Caselösning och dylikt hade varit intressant att gå igenom i nåt skede av utbildningen då ganska många blir konsulter efteråt vilket ofta innebär caselösning under arbetsintervjun.
    ---
    -
    ---
    Vissa kurser innebär en form av ganska tillrättalagd problemlösning, men det klart att det kan vara svårt att utforma detta på naturliga sätt.
    ---
    Hade varit bra med mer icke-triviala näringslivsinspirerade problemslösningsuppgifter. Ett positivt exempel på detta var kursen Kooperativ IT-design.

  24. Programmering?

    1. 3% (1 st) Alldeles för lite.
    2. 43% (17 st) För lite.
    3. 40% (16 st) Lagom.
    4. 8% (3 st) För mycket.
    5. 0% (0 st) Alldeles för mycket.
    6. 5% (2 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    Lagom men fel språk. Specificera ett språk som man jobbar med i alla kurser så man lär sig det.
    ---
    -
    ---
    Jag tycker det är så pass väsentligt att det borde vara mer programmering i grundkurserna. Å andra sidan kan den som vill välja mer i valbara kurser.
    ---
    Skulle kunna ha någon till obligatorisk programmeringskurs. Tror att alla skulle ha användning för det.
    ---
    Personligen hade jag läst mer programmering, men då kunde jag väl läst data isåfall..
    ---
    Självklart kommer inte alla jobba och komma i kontakt med programmering i näringslivet, men oftare än man tror tycks det vara viktigt att ha mer koll än vad jag har nu efter utbildningen. Samtidigt har jag inget större intresse för programmering och därför bör mängden programmering inte ökas för sakans skull. Vill jag ha massa programmering skulle jag ha valt Data-utbildningen.
    ---
    Jag som nu jobbar med programmering hade gärna haft lite mer kött på benen.
    ---
    Medieteknikprogrammet i sig leder inte till att man blir en bra programmerare, men de som är intresserade programmerar i de allra flesta fall på fritiden.

  25. Hållbar utveckling?

    1. 3% (1 st) Alldeles för lite.
    2. 25% (10 st) För lite.
    3. 43% (17 st) Lagom.
    4. 15% (6 st) För mycket.
    5. 5% (2 st) Alldeles för mycket.
    6. 8% (3 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    Så pass mycket att det blev sånt himla tjat om ämnet att man slutade bry sig.
    ---
    -
    ---
    Också så pass viktigt att det bör utgöra mer av det grundläggande innehålet.
    ---
    Kanske nåågot mindre bara. Kunde haft nån tema grej istället för en hel kurs, man fick åtminstonde upp ögonen en del.
    ---
    Kände aldrig att detta faktiskt var av stor relevans för oss som medietekniker eller att vi i våra framtida jobb skulle ha möjlighet att påverka detta.

  26. Utrymme för valfrihet (inriktningar och kurser) i programmet?

    1. 3% (1 st) Alldeles för lite.
    2. 10% (4 st) För lite.
    3. 78% (31 st) Lagom.
    4. 3% (1 st) För mycket.
    5. 0% (0 st) Alldeles för mycket.
    6. 5% (2 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    Väldigt stor frihet, vilket jag uppskattar.
    ---
    Helt perfekt!
    ---
    -
    ---
    I tryckinriktingen fanns det inga valbara kurser att välja mellan.
    ---
    Hyffsat bra då jag läste interaktiv och mdi, men det är ju det som man väljer själv som är roligast..


  27. Har du upplevt ämnesinnehållet i kurserna som adekvat och aktuellt?

    1. 20% (8 st) I hög grad.
    2. 70% (28 st) I viss grad.
    3. 3% (1 st) Inte alls.
    4. 5% (2 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    Många kurser, speciellt på slutet, kändes innehållsfattiga och mer filosofiskt inriktade än en vetenskaplig teknisk utbildning borde motivera.
    ---
    Även om det har varierat så har snittet varit högt
    ---
    Vissa kurser har gammalt innehåll, borde fokusera programmeringskurser o.s.v. på nya språk och miljöer, exempelvis gadgets.
    ---
    Medieteknik grundkursen var inte aktuell den tiden jag läste den, men jag vet att innehållet har ändrats sen dess.
    ---
    -
    ---
    De enda kurserna som givet någon konkret kunskap har varit matematikkurserna och den kunskapen känner jag mig skeptisk till att jag någonsin kommer använda.

    De andra kurserna sammanfattar jag på följande sätt: Att läsa om tekniken rörande CRT skärmar 2008 känns måttligt aktuellt.

    ---
    Oftast, men en del riktgit flummgrejer har ju förekommit (popular culture boken tex)
    ---
    DGI kändes extremt föråldrad.
    ---
    I de flesta kurserna, absolut.
    ---
    Har egentligen inget att klaga på, med undantag för vissa programmeringskurser, men inser att det är en relativt stor utmaning att alltid vara "on the cutting edge" i IT-branschen.


  28. Tycker du att programmet har gett dig tillräcklig bredd inom medieteknik?

    1. 38% (15 st) I hög grad.
    2. 50% (20 st) I viss grad.
    3. 3% (1 st) Inte alls.
    4. 8% (3 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    Mer mdi i mdi-inriktningen vore bra.
    ---
    Mer praktisk utbildning i foto, video, ljud etc skulle vara bättre.
    ---
    -
    ---
    Jovars
    ---
    Jaghar nu jobbat i tre år, med helt andra saker än MDI, men är ändå nöjd med den bredd medieteknik gav.


  29. Är du nöjd med utbudet av inriktningar och valfria kurser i programmet?

    1. 40% (16 st) I hög grad.
    2. 50% (20 st) I viss grad.
    3. 5% (2 st) Inte alls.
    4. 3% (1 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    Bra inriktningar tycker jag
    ---
    En inriktning mot datorspel eller datorgrafik skulle vara trevligt. Jag fick bygga en själv.
    ---
    Vore kul med mer chanser till praktiska moment, såsom arbete i indesign och illustrator
    ---
    Hade inte så många väl när jag väl valde kurser, men enligt rykten ska det vara bättre nu.
    ---
    Men gärna bredare inriktningar, t.ex 60 hp istället för 30 hp
    ---
    -
    ---
    Fler intressanta valbara kurser hade inte skadat.
    ---
    Borde finnas en projektledning/management/företagsekonomi-inriktning.
    ---
    Kan vara ännu bättre, jag skulle gärna läst något c# .net, asp.net tex
    ---
    Gjorde en egen Indek-inriktning.


  30. Skulle du varit betjänt av att få diskutera inriktnings- och kursval med en lärare före valperioderna?

    1. 25% (10 st) I hög grad.
    2. 45% (18 st) I viss grad.
    3. 13% (5 st) Inte alls.
    4. 15% (6 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    -
    ---
    Gärna prata med alumner.
    ---
    Tyckte att introduktionskursen till medieteknik var tillräcklig för att förenkla valet.


  31. Är du nöjd med utbildningen ur ett genusperspektiv (jämställdhetsaspekten)?

    1. 38% (15 st) I hög grad.
    2. 25% (10 st) I viss grad.
    3. 8% (3 st) Inte alls.
    4. 28% (11 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    Inget jag reflekterat över
    ---
    -
    ---
    Vissa lärare gjorde klumpiga/opassande uttalanden.
    ---
    Tråkigt att så låg andel är kvinnor.

  32. Har du i din utbildning blivit särbehandlad på grund av kön, etnicitet, sexualitet, religion, funktionshinder eller samhällsklass?

    1. 3% (1 st) Ja.
    2. 80% (32 st) Nej.
    3. 15% (6 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    En manlig lärare kallade mig "lilla gumman" vid ett tillfälle, men jag tror inte han särskilde mig från någon annan kvinna i utbildningen...
    ---
    -
    ---
    För att citera en lärare: "Du ser ut som en sån där Hells Angels medlem!"

  33. Har lärarna i sin undervisning där det är relevant problematiserat skillnader som kön, etnicitet, sexualitet etc. i relation till teknikutveckling och teknikanvändning?

    1. 5% (2 st) I hög grad.
    2. 18% (7 st) I viss grad.
    3. 30% (12 st) Inte alls.
    4. 43% (17 st) Vet inte.

    Eventuell kommentar:

    Förstår inte frågan. Utveckla vad ni menar.
    ---
    -
    ---
    Va?


  34. Vilka specialiseringar har du gått?

    1. 0% (0 st) Biomedicinsk teknik.
    2. 23% (9 st) Interaktiv medieteknik.
    3. 20% (8 st) IT-management.
    4. 10% (4 st) Journalistik.
    5. 0% (0 st) Kommunikationssystem.
    6. 0% (0 st) Ljud.
    7. 50% (20 st) MDI.
    8. 0% (0 st) Miljöledning.
    9. 20% (8 st) Rörlig bild.
    10. 30% (12 st) Tryckt kommunikation.
    11. 40% (16 st) Individuell inriktning.

  35. Är du nöjd med utbudet av kurser inom specialiseringarna?

    1. 33% (13 st) I hög grad.
    2. 50% (20 st) I viss grad.
    3. 13% (5 st) Inte alls.
    4. 3% (1 st) Vet inte.

  36. Är du nöjd med djupet inom specialiseringarna?

    1. 30% (12 st) I hög grad.
    2. 48% (19 st) I viss grad.
    3. 18% (7 st) Inte alls.
    4. 3% (1 st) Vet inte.

  37. Eventuella kommentarer om specialiseringarna:

    Jag tycker att man genom att läsa två specialiseringar inte hinner fördjupa sig tillräckligt inom det valde ämnet. Men så finns valmöjligheten att välja två inriktningar som kanske överlappar varandra, och även välja valfria kurser inom inriktningen. Jag valde två skilda inriktningar och läste valfria kurser inom andra ämnen, så jag får skylla mig själv lite. Jag hade dock önskat lite mer vägledning, så jag kunde gjort rätt val.
    ---
    De var roligast och mest relevanta
    ---
    Svaren berör rörlig bild.
    ---
    -
    ---
    När man läser två inriktningar är det svårt att fördjupa sig så pass att man känner sig som en expert. Efter examensarbetet känner jag mig säkrare inom MDI.
    ---
    30 hp gör att man bara duttar på ytan av området. 60 hp hade kunnat ge en spacialisering inom specialiceringen, t.ex om man läser ljud kanske man vill läsa mer om digitalt ljud, filmljud/musik, eller akustik. Inom mdi kanske man kunnat specialisera sig på grafik, ljudgränssnitt, fysiska produkter, mer ingående så att säga.
    ---
    -
    ---
    Rörlig bild motsvarade inte alls mina förväntningar och var i retrospekt helt fel val. Arild var en bra lärare på många vis, men han borde inte ha varit kursansvarig. Innehållet i kurserna var förlegat, inaktuellt, ganska ointressant. Visst innehåll upprepades tragiskt ofta.
    ---
    Har jag inte svarat på 35:an redan?
    36. Ofta har man kunnat välja egna labbar, vilket är det bästa som finns!


  38. Gjorde du ditt exjobb inom någon av specialiseringarnas ämnesområde?

    1. 68% (27 st) Ja.
    2. 15% (6 st) Nej.
    3. 15% (6 st) Oklart.

  39. Eventuella kommentarer om exjobbet:

    Handledaren var inte mycket till stöd, så jag kände mig vilsen och förvirrad under större delen av tiden.
    ---
    Administrationen kring exjobbet var allt annat än smärtfri. Byte av exjobbsansvariga och handledarens till en början bristande engagemang gjorde det svårt att komma igång.
    ---
    Mer och tydligare information om exjobbet kunde gå ut till studenterna. Exjobbsansvarig har varit lite virrig, men allt löste sig på slutet!
    ---
    Exjobbet är skrivet inom interaktiva medier men är mer managementinriktat.
    ---
    Jag gjorde exjobbet på Uppsala Universitet, och jag fick kämpa mycket för att få det tillgodoräknat. Jag upplever att samarbete mellan universiteten kan bli mycket bättre.
    ---
    Den tillhörande grupphandledningen var inte särskilt givande i mitt fall även om tanken kring den var god.
    ---
    Bästa delen av utbildningen!
    ---
    Handledaren var av obefintlig hjälp, och han verkade bara göra det för han var tvungen.
    ---
    Jag gjorde det riktigt bra
    ---
    Ni borde uppmuntra att göra exjobb i par.
    ---
    -
    ---
    Var kul att göra ett projekt utanför skolans ramar på riktigt. Det jag kom fram till kunde någon använda på riktigt.
    ---
    MDI
    ---
    Informationen om "hur, när, var" vårt exjobb skulle genomföras var under all kritik!
    ---
    Kunde inte fått ett bättre exjobb! Min utbildning tillsammans med eget intresse gjorde att jag fick det. Min första handledare dissade mig, vilket gjorde att jag fick en handledare först när det mesta av jobbet var klart, det var otroligt frustrerande att försöka få specen godkänd när man redan gjort klart det mesta av själva jobbet. Jag fick A, det var välförtjänt.


  40. Har du läst delar av din utbildning utomlands?

    1. 28% (11 st) Ja, inom ramen för KTHs utbytesprogram.
    2. 3% (1 st) Ja, men inte inom ramen för KTHs utbytesprogram.
    3. 68% (27 st) Nej (hoppa då över nedanstående tre frågor).

  41. Vad har utlandsstudierna omfattat?

    1. 28% (11 st) Kurser.
    2. 3% (1 st) Examensarbete.
    3. 0% (0 st) Både kurser och examensarbete.

    I vilket land gjorde du dina utbytesstudier:

    Kina och Polen
    ---
    Chile
    ---
    Spanien
    ---
    Singapore
    ---
    England
    ---
    Singapore
    ---
    Sydkorea
    ---
    österrike
    ---
    Italien
    ---
    Schweiz
    ---
    Singapore

  42. Anser du att utbytesstudierna bidragit positivt till din utbildning?

    1. 28% (11 st) I hög grad.
    2. 3% (1 st) I viss grad.
    3. 0% (0 st) Inte alls.
    4. 0% (0 st) Vet inte.

  43. Eventuella kommentarer om utbytesstudierna:

    Mycket kul, en erfarenhet för livet! Bör uppmuntras mer! Jag tycker kanske utbudet av utbytesstudier utanför Norden och anglosaxiska länder var väl litet. Mer samarbete skulle inte skada. Jag var den enda i min årskurs som åkte på utlandsstudier, och jag kände att jag hade mycket erfarenheter om medieteknikstudier i utlandet som inte har tagits tillvara på.
    ---
    Bästa tiden på KTH var Singapore ;-)
    ---
    Alla borde resa!
    ---
    Framförallt upplevelsen som sådan, studierna i sig var av marginell betydelse.
    ---
    Framförallt en tid att utveckla sig på ett personligt plan (inte utbildning)
    ---
    En mycket bra erfarenhet och en rolig tid.


  44. Upplever du att du är försenad med din examen i förhållande till nominell studietid?

    1. 55% (22 st) Ja.
    2. 40% (16 st) Nej.

    Om du svarat ja, vilka är de främsta skälen till förseningen?

    Jag tog ett sabbatsår för att studera språk i Frankrike. Jag har dessutom under hela min studietid arbetat deltid, så det påverkade mitt studieresultat, och jag fick tampas med rester.
    ---
    Studieuppehåll, lite missar i planering och jobb.
    ---
    Det visade sig att jag hade obligatoriska kurser kvar som jag måste läsa, trots att jag, som jag förstått det, skulle slippa läsa dem. Dessutom hade en handledare i en gammal kurs glömt att rapportera in en laboration, med följd att jag måste göra om den. Dessutom kunde jag själv ha varit mer engagerad i slutet men hade andra saker i mitt liv som tog upp mycket tid.
    ---
    Byråkratiskt tjafs. Redovisningen av exjobbet försenades 2 månader pga att min handledare inte behagade läsa rapporten i tid. Otydlighet att vissa kurser inte får räknas med i examen, exempelvis intro matte kursen. Detta bakslag försenade min examen ytterligare 6 månader. Tack KTH.
    ---
    Det var svårt att skaffa ett exjobb och sen blev det försenat av olika anledningar
    ---
    Utbytesstudierna bidrog till att jag fick läsa ikapp lite, men det var inget problem.
    ---
    Exjobb och utbytesstudier.
    ---
    Delvis av diverse resttentor, men även pga att det var svårt att komma igång med exjobbet.
    ---
    Jag jobbade deltid vid sidan av mina studier, och jag tog ett sabbatsår för att studera franska språket i frankrike.
    ---
    Jag drog ut på exjobbet.
    ---
    -
    ---
    Mitt exjobb drog ut på tiden av olika anledningar, ca: 10 månader.
    ---
    Kande press att fa aretslivserfarenhet da jag fick radet att hinna med det innan marknaden kraschade och det blev anstallningsstopp.
    ---
    Sidouppdrag och dubbla studier.
    ---
    Anställning i et företag före examen.
    ---
    Exjobbet drog ut tiden en månad pga utrustningsbrist och planeringssvårigheter (testpersoner), sen drog det ut på tiden när jag skulle få redovisningstid en eller ett par månader till.
    ---
    Utlandsstudier med en inställning att kulturutbytet var viktigare än studieresultat.
    ---
    Examensarbetet tog längre tid än beräknat samt påföljande tillsvidareanställning
    ---
    Arbete
    ---
    Min försening är marginell och beror på min egen lathet.
    ---
    Något försenat för att det tog längre än väntat att få exjobbet/examen godkända.
    ---
    restlabbar i tilda kombinerat med javadyslexi och ett roligt och spännande jobb direkt efter exjobbet


  45. Har du redan före examen, genom anställning eller eget företag, säkrat en sysselsättning, relaterad till din utbildning, som du kan leva på?

    1. 68% (27 st) Ja.
    2. 8% (3 st) Inte än, men snart.
    3. 23% (9 st) Nej.
    4. 0% (0 st) Vet inte.


  46. Övriga kommentarer.
    Här kan du skriva sånt som du vill framföra men som inte framkommit på annat sätt i enkäten, till exempel om du tycker att något varit speciellt positivt eller negativt i din utbildning:

    Det var låg nivå på vissa grundkurser. Mer matte och fysik hade varit lärorikt.
    ---
    Tack för allt! Framför allt samarbetet mellan sektionerna och CSC-skolan, som har varit fantastiskt bra!
    ---
    -
    ---
    Överlag skulle jag vilja haft mer koppling till riktiga företag, tydligare hur kunskaperna kan appliceras i verkligheten.
    ---
    Tycker detva en bra utbildning och jag är nöjd.
    ---
    Jag är enormt besviken på KTH som studiecentrum. KTH har tappat all trovärdighet i mina ögon och det är även något jag tar med mig i min i framtiden.
    ---
    Att jag fick det exjobb jag verkligen ville ha var det bästa. Det sämsta är att alla administrativa grejer tar så lång tid.
    ---
    Upplevde gapet mellan utbilding och jobb väldigt väldigt stort. Men nu efter ett års arbetande börjar det sätta sig.


viggo@nada.kth.se

Denna sammanställning har genererats med ACE.