Mjukvarustöd för prototypning, 2D1631, 4p
Kurslitteratur,
Vi kommer använda kapitel om prototyparbete ur två böcker.
Viss litteratur kommer även att delas ut på föreläsningarna
under kursens gång. Dessutom delas en del artiklar och urdrag ur böcker
ut i två kursbuntar.
Böcker
- Preece, Jennifer & Yvonne Rogers, Helen Sharp, 2002. Interaction Design. Beyond
Human-Computer Interaction. New York: Wiley.
Denna bok är kurslitteratur på flera andra kurser, bl.a. kursen
2D1620 MDI inledande kurs, http://www.csc.kth.se/utbildning/kth/kurser/2D1620/.
Vi använder kapitel 8, Design, prototyping and construction
på denna kurs.
- Michel Beaudouin-Lafon and Wendy Mackay (2003). Prototyping Tools And Techniques
In: J. A. Jacko and A. Sears (Eds) The Human-Computer Interaction Handbook.
2003 by Lawrence Erlbaum Associates. Det är kapitel 52, sidorna 1006-1036
som vi läser i denna kurs. Boken finns tillgänglig som e-bok.
Kursbunt
Urdrag ur böcker
- Michael Schrage, (1996), Cultures of Prototyping In: Terry Winograd (Ed)
Bringing Design to Software, Addison-Wesley.
- Henrik Gedenryd (1998) Kapitel 6. Making the world a part of cognition ur
How Designers Work. Making Sense of Authentic Cognitive Activities.
Lund University CognitiveStudies [No.] 75. Lund, Sweden. Hela avhandlingen
tillgänglig i pdf på
http://www.lucs.lu.se/People/Henrik.Gedenryd/HowDesignersWork/
Artiklar och änkar, m.m. som kan vara av intresse
Föreläsning 1
Föreläsning 2
Övrigt:
- Snyder, Carolyn, Paper Prototyping, Elsevier Science/Morgan Kaufmann,
2003. http://www.paperprototyping.com/
- Buchenau, Suri, (2000) Experience
prototyping, ACM DIS '00, p 429.
- User interface prototyping—concepts,
tools, and experience, Dirk Bäumer, Walter R. Bischofberger, Horst
Lichter, Heinz Züllighoven
- Prototyping an intelligent agent through Wizard
of Oz, David Maulsby, Saul Greenberg, Richard Mander
- Macromedia director as a prototyping and usability
testing tool, Stephanie Ludi
- Web technologies and applications (WTA): WARP:
Web Application Rapid Prototyping, Mario Bochicchio, Nicola Fiore
- User interface software technology, Brad
A. Myers
- <Designing web graphics.4>, Weinman, 2003, kap 5 Comping & Prototyping
- How Should Interactive Media Be Dicussed For Successful Requirement Engineering?
Av Molin och Petterson. I Perspective on Multimedia Communication, Media and
Information Technology 2004.
- En del artiklar från ACM (http://www.acm.org)
via sökande på deras elektroniska bibliotek (http://portal.acm.org/dl.cfm).
Alla artiklar i detta bibliotek kan läsas i deras fullständiga form
om man kopplar upp sig via en dator som befinner sig på KTH.
- Risks of rapid application development,
Ritu Agarwal, Jayesh Prasad, Mohan Tanniru, John Lynch
- Usability problem identification using both
low- and high-fidelity prototypes, Robert A. Virzi, Jeffrey L. Sokolov,
Demetrios Karis
- Prototyping in industrial software projects—bridging
the gap between theory and practice, Horst Lichter, Matthias Schneider-Hufschmidt,
Heinz Züllighoven
- Programming languages and systems for prototyping
concurrent applications
Wilhelm Hasselbring
- Lite lång och programmeringsteknisk. Behandlar främst
parallellprogrammering....
- Interaction design prototyping of communicator
devices: towards meeting the hardware-software challenge, Celine Pering
- Prototyping advanced warfare gaming capabilities
for the 21st century warfighter, Curtis L. Blais
- Tutorials: Video brainstorming and prototyping:
techniques for participatory design, Wendy E. Mackay, Anne Laure Fayard
- Section 03: tools: Virtual video prototyping
of pervasive healthcare systems, Jakob Bardram, Claus Bossen, Andreas
Lykke-Olesen, Rune Nielsen, Kim Halskov Madsen
- Panels: Video visions of the future: a critical
review, Eric Bergman, Arnold Lund, Hugh Dubberly, Bruce Tognazzini,
Stephen Intille
- Creativity, cooperation and interactive design,
Susanne Bødker, Christina Nielsen, Marianne Graves Petersen
- Making representations work, Morten Kyng
- What's happening
September 2000 interactions,
Volume 7 Issue 5
- Methodological considerations: Facilitating
collaboration through design games Eva Brandt, Jörn Messeter
- Interactive sketching for the early stages
of user interface design, James A. Landay, Brad A. Myers
|