2D1190 Allmän bildning

Resultat av kursutvärdering


    Fyra frågor väntar på svar och en eller annan kommentar.


  1. Tycker du att kursen är intressant och meningsfull?

    1. 64% (7 st) Ja, mycket.
    2. 36% (4 st) Ja.
    3. 0% (0 st) Neutral.
    4. 0% (0 st) Inte särskilt.
    5. 0% (0 st) Nej.


  2. Vad tycker du om kurspapperen och webbsidan?

    1. 36% (4 st) Mycket bra.
    2. 45% (5 st) Bra.
    3. 18% (2 st) Hyfsade.
    4. 0% (0 st) Mindre bra.
    5. 0% (0 st) Dåliga.

    Ev. kommentar om kursmaterialet:

    Eventuellt skulle jag velat ha fler tips om fördjupnings- och breddningsmaterial - inte nödvändigtvis från Henrik, utan kanske en sammanställning av kursdeltagarnas tips. En wiki för ändamålet, måhända?
    ---
    Websidan skulle kunna inehålla mer information om artikeln.
    ---
    Mycket bra med en "crash course" varje vecka. Kurspappren funkar bra som minnesstolpar, tyvärr är det lätt hänt att man ändå glömmer alla intressanta små förklaringar om vad varje "gubbe" har åstadkommit. Går det kanske att ändå pressa in lite mer information?
    ---
    Listorna är bäst!
    Dela ut dem till alla KTH studenter.

    ---
    Kurspapperen roliga och relevanta. Webbsidan frekvent uppdaterad med intressant information.


  3. Vad tycker du om kursinnehållet?

    1. 36% (4 st) Mycket bra.
    2. 55% (6 st) Bra.
    3. 9% (1 st) Hyfsat.
    4. 0% (0 st) Mindre bra.
    5. 0% (0 st) Dåligt.

    Ev. kommentar om kursinnehållet:

    Mer av allt, kanske.
    ---
    Varierat och mycket intressant. Vore bra med lite fler seminarier.
    ---
    Väl mycket skummande på ytan
    Smakfrågor skulle kunna tas upp ur ett filosofiskt perspektiv.

    ---
    Alla teman var intressanta.


  4. Vad tycker du om kursupplägget med seminarier och läxor?

    1. 27% (3 st) Mycket bra.
    2. 55% (6 st) Bra.
    3. 0% (0 st) Acceptabelt.
    4. 18% (2 st) Mindre bra.
    5. 0% (0 st) Dåligt.

    Ev. kommentar om kursupplägget:

    Lite väl enkelt? Dock ett mycket behagligt sätt att läsa på. Speciellt seminarier. Läxorna kunde vara mer omfattande dock! Ta absolut inte bort seminarie/läx-upplägget.
    ---
    Fler seminarier!
    ---
    Läxor är aldrig bra. Det är förbannat okreativt att skriva på beställning.
    ---
    Var ibland oklart vilka läxor som skulle lämnas in och vilka som (enbart) skulle diskuteras. Inget att klaga på angående seminarierna.


  5. Förslag till förbättringar av kursen:

    Skriftliga läxförhör
    ---
    Se kommentar ang. seminarier/läxor.
    ---
    Schemaläggningen fungerade i min mening sisådär. Jag tror att många ansåg sig "inte kunna" när det egentligen bara var bekvämare med en annan tid; med ett redan från början fastställt schema så anpassar sig folk. Det gör det också lättare att planera. Själv missade jag ca hälften av seminarierna pga krockar som till stor kunde ha undvikits om det hade funnits ett färdigt schema före terminsstart (även med precis samma tider).

    Jag skulle vidare gärna se fler seminarier. De var intressanta och givande, och det finns helt klart fler ämnesområden man skulle kunna täcka in. Kanske utöka det totala antalet, men låta obligatoriet omfatta lika många som idag? Det skulle också i viss utsträckning lösa schemaläggningsproblematiken.

    Rent allmänt känner jag att den här kursen, till skillnad från många andra, med fördel skulle kunna fyllas med aningen mer stoff. Den allmänna bildningen bör vara just bred, och en än större bredd i kursen skulle inte vara fel.

    ---
    Utöka kursen till att verkligen gå över två perioder och lägg in fler seminarier.
    ---
    Lägg gärna till en föreläsning om vin!
    ---
    Lite mindre studentikos ton vore välgörande.
    Uppmana studenterna att djupdyka i någon favoritepok, exempelvis fin-de-siecle eller rokoko eller modernism, ur litteratur-, musik-, bild- eller något annat perspektiv...

    ---
    Kanske skulle vara trevligt att planera in gästföreläsare som får chans att prata i femton minuter i början av varje seminiarie. Tänker mest på gången Stefan Arnborg fick en kvart av en slump och redaktören för Uttryck.


  6. Ytterligare kommentarer om kursen:

    Mycket trevlig kurs. Skoj med lite omväxling från det jag läser på min linje. Dock valde jag endast kursen pga att jag visste att föreläsaren vare bra. Trevlig överaskning att själva kursen var mycket intressant i sig självt.
    ---
    En kurs som tveklöst har en plats i en ingenjörsutbildning!

    Bildningskampen, om än inte direkt kopplad till kursen, var för övrigt en väldigt rolig tävlingsform, och inte minst en bra övning för att hålla bildningsnivån i trim. Kanske kan man tänka sig ett "veckans bildningsproblem" löpande under året?

    Överlag tycker jag att kursen ganska väl lever upp till sina mål, särskilt mål 3-5. Kanske borde bildningsorienteringen vara bredare.

    ---
    Denna kurs borde vara obligatorisk för alla studenter på KTH
    ---
    Guidningen på Thielska galleriet var helt fantastisk, mer sånt!
    ---
    Toppen
    ---
    Underbar kurs.


henrik@nada.kth.se

Denna sammanställning har genererats med ACE.