DD1310 Programmeringsteknik CSAMH

Resultat av kursutvärdering


    Om dig

  1. Kön?

    1. 59% (26 st) Kvinna
    2. 41% (18 st) Man
    3. 0% (0 st) Annat
    4. 0% (0 st) Vill inte svara

  2. Kunde du programmera innan du började kursen?

    1. 5% (2 st) Ja
    2. 16% (7 st) Lite
    3. 80% (35 st) Nej

    Ev kommentarer:

    Hade läst programmering ca 6-7 år sedan, men mindes ej något.
    ---
    Men hade gått en 3 hp kurs som hette ngt med "programering och datalogiskt tänkande"
    ---
    Hade gjort några exempel Java så hade koll på någon slags grundläggande idé vad programmering är.
    ---
    Bara C


    Om kursen

  3. Upplever du kursen som lätt eller svår?

    1. 9% (4 st) Lätt
    2. 57% (25 st) Medel
    3. 32% (14 st) Svår

  4. Hur många timmar utöver schemalagd tid har du i jobbat med kursen?

    1. 7% (3 st) 0-24
    2. 41% (18 st) 25-49
    3. 30% (13 st) 50-74
    4. 9% (4 st) 75-99
    5. 2% (1 st) 100-124
    6. 9% (4 st) Mer än 124 timmar

  5. Tycker du att kursen har lett till att du blivit bättre på något av följande (utöver programmeringen)?

    1. 27% (12 st) Läsa facklitteratur på engelska
    2. 73% (32 st) Logiskt tänkande
    3. 80% (35 st) Problemlösning
    4. 9% (4 st) Matematik
    5. 16% (7 st) Muntlig presentation

  6. Vilka av följande nyheter i kursen tycker du ska vara kvar till nästa år?

    1. 80% (35 st) Kursinformation i KTH Social
    2. 64% (28 st) Wuala
    3. 75% (33 st) Prov (på instuderingsfrågorna) under de första fem övningarna
    4. 55% (24 st) Granskningen av andras program under de första fem övningarna
    5. 30% (13 st) Byte av labbpartner efter tre labbar
    6. 77% (34 st) Prestationsrelaterade bonuspoäng
    7. 77% (34 st) Bonuspoäng till P-uppgiften (istället för till provet)
    8. 61% (27 st) Obligatorisk prototypredovisning
    9. 45% (20 st) Klasser obligatoriskt i P-uppgiften
    10. 20% (9 st) Allt ovan

    Ev kommentar om nyheter:

    Proven på instuderingsfrågorna under övningarna gav endast bra bonuspoäng till p-uppgiften, men dock inga direkta kunskaper..
    ---
    Vi bytte aldrig labbpartner efter tre labbar. Jag förstod aldrig riktigt syftet med att ha klasser obligatoriskt i P-uppgiften, känns som det borde ha mer att göra med uppgiftens karaktär än något obligatorium.
    ---
    Wuala va väl smart men ganska jobbigt. provet va jättebra för då kom man igång på riktigt innan P-uppgiften. Bonuspoängen fick mig att börja plugga mer i tid så det inte blev så mycket på slutet vilket gjorde kursen roligare och lättare! Bra att man får någon nytta av bonuspoängen på P-uppgiften. Prototyp redovisningen gjorde så att jag kom igång med prototypen direkt vilket va jättebra!
    Jag tycker dock inte att de va bra att byta labbpartner då man vid labb tre hade kommit in i ett bra flyt med den partenr man hade från början

    ---
    Onödigt att granska någon annans program! Det ger inte så mkt.
    ---
    Granskningen av program fann jag något ofokuserad och jag tycker egentligen bara att de tär onödig grej att byta labbpartner
    ---
    Fram för allt instuderingsfrågorna gjorde att jag verkligen tog tag i kursen från början.

  7. Vad ska vi införa till nästa år (flera alternativ kan väljas)?

    1. 23% (10 st) Grafiska gränssnitt tidigare i kursen
    2. 59% (26 st) Fler exempel (som assen visar) på övningarna
    3. 9% (4 st) Byte av labbpartner inför vaje labb
    4. 27% (12 st) Hjälp med tidsplanering inför P-uppgiften
    5. 5% (2 st) Annat förslag, se nedan:

    fler labbar där man får hjälp med puppgiften
    ---
    Kanske kunna välja P-uppgift när man vill under kursen från start så man kan börja arbeta på den tidigare om man kan/vill.
    ---
    det va bra upplägg som det va nu!
    ---
    Dropbox istället för Wuala
    ---
    mindre svårighets steg mellan andra och tredje labben, inge bra att byta partner samtidigt som detta görs.
    ---
    Fler övningar i början av kursen vore bra för oss som aldrig programmerat


    Provet

  8. Hur gick provet?

    1. 75% (33 st) Jag klarade provet första gången.
    2. 11% (5 st) Jag fick komplettera.
    3. 14% (6 st) Jag klarade provet efter omprov.
    4. 0% (0 st) Har inte klarat provet än.
    5. 0% (0 st) Har inte gjort provet i år.

    Ev kommentarer om provet:

    Bra prov tycker jag! Det kändes som att det verkligen tog upp de saker som vi gått igenom, MEN det var dålig information på vad som faktiskt gällde (för oss som inte hade gått på föreläsningarna). Det jag syftar på är att man exempelvis kunde kryssa i ett alternativ om det var två rätta alternativ och ändå få rätt, det fick jag aldrig reda på inför provet.
    ---
    Det var lite för enkelt. Det är lätt att programmeringen läggs åt sidan - bäst vore det om provet var lite svårare så att man verkligen tar kursen på allvar.
    ---
    Hade inte fått information om hur bedömningen skulle gå till. Var tydligare med det så nog kommer fler att klara sig. :)
    ---
    Bra nivå på provet.


    Kursmaterial

  9. Vilken kurslitteratur har du använt (flera alternativ kan väljas)?

    1. 77% (34 st) Python Programming for the absolute beginner av Michael Dawson med Python 3
    2. 16% (7 st) Python Programming for the absolute beginner av Michael Dawson med Python 2
    3. 68% (30 st) Internet
    4. 0% (0 st) Har använt annan bok (ange gärna vilken nedan)
    5. 2% (1 st) Har inte använt någon bok

    Ev annan bok:

    Även frågat kompisar men har kunnat läsa mig till det mesta från boken och internet.

  10. Hur tycker du att kursboken har fungerat?

    1. 68% (30 st) Bra
    2. 23% (10 st) Acceptabelt
    3. 9% (4 st) Dåligt


    Om gruppen

  11. Vilken assistent har du haft i huvudsak?

    1. 2% (1 st) Apa: Emma Enström
    2. 7% (3 st) Oxe: Moa Rosén Gardell
    3. 5% (2 st) Lipizzanare: Marcus Dicander
    4. 14% (6 st) Drake: Kamil Hakim
    5. 16% (7 st) Kanin: James Hau
    6. 11% (5 st) Tigger: Andreas Pettersson
    7. 5% (2 st) Orm: Axel Lewenhaupt
    8. 20% (9 st) Mickey Mouse: Siavash Soleimanifard
    9. 9% (4 st) Lamm: Christian Lindeborg
    10. 11% (5 st) Hund: Mattias Kancans Envall
    11. 0% (0 st) Ingen

  12. Hur har labbtimmarna fungerat ?

    1. 30% (13 st) Mycket bra
    2. 50% (22 st) Bra
    3. 18% (8 st) Acceptabelt
    4. 0% (0 st) Dåligt
    5. 2% (1 st) Har inte deltagit

  13. Vad tyckte du om grupptimmarna pedagogiskt sett?

    1. 25% (11 st) Mycket bra
    2. 55% (24 st) Bra
    3. 14% (6 st) Acceptabla
    4. 5% (2 st) Dåliga
    5. 2% (1 st) Har inte deltagit

  14. Vad tyckte du om upplägget/innehållet på grupptimmar?

    1. 23% (10 st) Mycket bra
    2. 52% (23 st) Bra
    3. 20% (9 st) Acceptabelt
    4. 2% (1 st) Dåligt
    5. 2% (1 st) Har inte deltagit

    Kommentar:

    Tycker framförallt att de olika exemplen som tagits upp har varit väldigt givande
    ---
    Jag tycker att Andreas gjorde ett väldigt bra jobb, men det blev väldigt mycket sitta och vänta på grupptiderna och titta på andras program som man inte riktigt förstod i all hast, eftersom vi var 12st i klassen. Det hade varit bättre med mindre grupper.
    ---
    Mattis är en grym asse, och det var bra att vara få i gruppen så att man alltid hann få hjälp!
    ---
    Mattis har varit en kanon-asse! Han gav ut numret till sin mobil redan från första dagen, så att vi skulle kunna be om hjälp när som helst. Han har också prioriterat alla rättvist. Jättemycket cred till honom.
    ---
    spontant kändes det som om fler tjejer fick hjälp än killar.
    ---
    Kunde ha varit lite mer struktur på vad som skulle gås igenom. Hände ofta att det "slängdes" upp något. Lite mer förberedelse men bra att man kunde ta upp saker som man tyckte var svårt.


    Föreläsningar

  15. Vad tyckte du om föreläsningarna pedagogiskt sett?

    1. 27% (12 st) Mycket bra
    2. 48% (21 st) Bra
    3. 16% (7 st) Acceptabla
    4. 5% (2 st) Dåliga
    5. 5% (2 st) Har inte deltagit

  16. Vad skulle du vilja ha mer av under föreläsningstiden (flera alternativ kan väljas)?

    1. 27% (12 st) Genomgång på tavlan
    2. 23% (10 st) Powerpoint
    3. 66% (29 st) Datordemonstrationer
    4. 16% (7 st) Katederdemonstrationer med hjälpmedel (lådor, mm)
    5. 18% (8 st) Frågestund
    6. 9% (4 st) Diagnostiska prov

  17. Är det något/några moment som vi borde ha ägnat mer tid åt (flera alternativ kan väljas)?

    1. 11% (5 st) Grunderna (variabler, print, input)
    2. 20% (9 st) Villkor, if, while
    3. 25% (11 st) For-slingor
    4. 25% (11 st) Listor, dictionary
    5. 16% (7 st) Funktioner
    6. 18% (8 st) Filer
    7. 39% (17 st) Klasser
    8. 64% (28 st) Strukturering (uppdelning i funktioner, klasser osv)
    9. 27% (12 st) Grafiska gränssnitt

    Ev kommentar om föreläsningarna:

    De fåtalet föreläsningar jag gick på var väldigt bra, men eftersom ni la upp föreläsningsanteckningarna och kursboken var såpass bra så gick jag inte på föreläsningarna.
    ---
    Jag kände inte att man fick en chans att komma igång och förstå grafiskt gränssnitt vilket gjorde att jag valde att inte ha med de i P-uppgiften även om det säkert skulle varit väldigt roligt. Jag tycker även att filer är konstigt fortfarande och jag tycker det är svårt att veta hur man ska strukturera sig, därför tycker jag att detta borde tas upp mer och tidigare i kursen
    ---
    Jag tycker att en 45 min föreläsning är så kort. Man får mycket information på en kort tid vilket stressar studenter.
    ---
    Mer om god programmeringssed
    ---
    Ägna mer tid åt grunderna så att de verkligen sätter sig. Svårt ibland länge in i kursen att hänga med på vad som hände då grunderna satt lite löst-


    P-uppgiften

  18. Hur ligger du till med P-uppgiften?

    1. 95% (42 st) Klar/nästan klar.
    2. 5% (2 st) Har börjat/är mitt i.
    3. 0% (0 st) Har ännu inte påbörjat uppgiften.

  19. Hur tycker du att det har gått att arbeta på egen hand med P-uppgiften?

    1. 18% (8 st) Mycket bra, behöver sällan eller aldrig hjälp.
    2. 43% (19 st) Bra, men behöver hjälp ibland.
    3. 32% (14 st) Så där, behöver hjälp ofta.
    4. 5% (2 st) Dåligt, kan sällan arbeta utan hjälp.
    5. 2% (1 st) Uselt, kan aldrig arbeta utan hjälp.

  20. Har du varit på labbtimmarna under arbetet med P-uppgifterna (flera alternativ kan väljas)?

    1. 32% (14 st) Ja, alltid
    2. 43% (19 st) Nästan varje gång
    3. 14% (6 st) Oftast inte
    4. 7% (3 st) Utnyttjade även allmänhandledningen
    5. 2% (1 st) Nej, fick inte plats i datorsalen
    6. 7% (3 st) Nej, föredrar att arbeta hemma
    7. 9% (4 st) Nej, behöver inte fråga om hjälp
    8. 0% (0 st) Nej, orkade inte gå dit

  21. Vilket betyg siktar du mot?

    1. 0% (0 st) E
    2. 9% (4 st) D
    3. 16% (7 st) C
    4. 36% (16 st) B
    5. 39% (17 st) A

    Ev synpunkter på P-uppgiften:

    Roliga uppgifter, men det känns rätt konstigt att man kan få samma betyg för uppgifterna som var enklast men med en lite svårare twist som man fick för uppgifterna som var väldigt svåra från början. Svårt att motivera sig till att göra en svår P-uppgift då när vi hade så många andra kurser igång samtidigt som tog massor tid.
    ---
    Bra sätt att knyta ihop allt man lärt sig under kursen.
    ---
    Jag tyckte att P-uppgiften var rolig! Man utveckades mycket i och med att man fick programmera ett relativt stort programm själv. Och det är väldigt bra att bonuspoäng kan höja betyget så man inte behöver göra grafik då grafiken gicks igenom väldigt lite och väldigt sent (känns som man inte fick så stor inblick i grafik).
    ---
    Jag kommer behöva plussa och tycker att insturuktionerna har varit relativt otydliga. Tycke räven att det vore bra med ordentlig beskrivning av vad det innebär att koden är upprepad.
    ---
    Jobbigt till en början när man inte riktigt visste på vilken nivå jag låg. Kan göras mer tydligt vad som krävs för godkänt.


    Genus

  22. Upplever du att du särbehandlats i denna kurs på grund av genus, sexualitet, etnisk tillhörighet eller funktionshinder?

    1. 2% (1 st) Ja.
    2. 5% (2 st) Tveksam.
    3. 93% (41 st) Nej.

    Om ja, på vilket sätt?

    kändes spontant som om fler tjejer fick hjölp under labbarna

  23. Hur bedömer du kursen ur ett genusperspektiv (till exempel med avseende på kursmaterial, kursinnehåll, lärare etc)?

    väldigt neutralt
    ---
    Inget märkbart.
    ---
    Det känns som det var mer "genusneutralt" än vad jag trodde att det skulle vara, vilket är bra i mina ögon. Annars har jag inte reflekterat så mycket över det.
    ---
    ingen åsikt
    ---
    bra, dvs man har sett bortom könet
    ---
    Bra
    ---
    Jag har inte märkt av något, men vissa har ju programmerat mer än andra och då blir det lite jobbigt för oss som inte gjort det alls :-)
    ---
    Bra
    ---
    sergh
    ---
    Ingen åsikt. Har inte tänkt på det.
    ---
    Bra
    ---
    Mycket bra. Roligt med en engagerad och kvinnlig lärare, lite kontrast mot alla assar som mest är män.
    ---
    Jag tycker att den riktar sig till alla.
    ---
    Äntligen kvinnliga lärare och assistenter.
    (De som är förebilder och inspiratörer).
    Alldeles för ovanligt här på KTH verkar det som.

    ---
    Allt har funkat bra .
    ---
    bra
    ---
    Det har varit bra.
    ---
    Bra!
    ---
    Egentligen rätt kasst. Mest manliga assar.
    ---
    Vad går att bedöma ur ett genusperspektiv? Känns krystat.
    ---
    Ingen aning.
    ---
    Väldigt likvärdigt för alla.
    ---
    Ingen åsikt


    Hela kursen

  24. Tror du att du i framtiden kommer att ha nytta av att du läst denna kurs?

    1. 52% (23 st) Ja.
    2. 43% (19 st) Tveksam.
    3. 5% (2 st) Nej.

  25. Ytterligare kommentarer om kursen:

    Tack för en bra kurs! Skulle rekommendera den till andra.
    ---
    P-uppgiften borde man fått göra tvÅ och två för det var för svårt att klara helt ensam!!
    ---
    Ger bra grund för förståelse för hur programmering går till och upptränad analytisk förmåga.
    ---
    Min handledare var toppen och Linda gav mig mycket positiv energi för att kunna klara av denna kurs!
    ---
    Tyckte kursen var rolig :)
    ---
    Rolig! Bra assar och föreläsare.
    ---
    Mycket trevlig introduktion till programmering som verkligen fångade intresse.
    ---
    Assisttanternas hjälp är jätte viktigt och jag uppskattar deras viljan att hjälpa.
    ---
    Denna kurs skulle bli mycket bättre om den för rätt fördelning. Jag ser att det är ett stort fel att vi läste all teroi i bara första månaden sedan tre månader med bara P-uppgift. Försök att ha lite mer balans när det gäller uppdelning. Annars kursen var underbart.
    ---
    Har verkligen inte hållit på med något sådant här tidigare. Men en otroligt bra stöttande och pedagogisk föreläsare.
    ---
    Bra kurs.


linda@nada.kth.se

Denna sammanställning har genererats med ACE.