DD1314 Programmeringsteknik CLGYM

Resultat av kursutvärdering


    Om dig

  1. Vilken inriktning har du valt?

    1. 36% (8 st) MAFY
    2. 5% (1 st) MAKE
    3. 18% (4 st) TEMI
    4. 41% (9 st) TIKT
    5. 0% (0 st) Går annat program

  2. Kön?

    1. 32% (7 st) Kvinna
    2. 64% (14 st) Man
    3. 0% (0 st) Annat
    4. 5% (1 st) Vill inte svara

  3. Kunde du programmera innan du började kursen?

    1. 14% (3 st) Ja
    2. 23% (5 st) Lite
    3. 64% (14 st) Nej

    Ev kommentarer:

    Aldrig skrivit en ramsa kod
    ---
    mycket mycket basic java
    ---
    Täntke från början välja tikt men var osäker på hgur det skulle funka med programmeringen eftersom jag aldrig programmerat förut. Är inte osäker längre :)
    ---
    C
    ---
    Minimal mängd HTML 2 år tidigare. I stort sett ingenting alltså.
    ---
    Läste 50 poäng pascal -05


    Om kursen

  4. Upplever du kursen som lätt eller svår?

    1. 18% (4 st) Lätt
    2. 77% (17 st) Medel
    3. 0% (0 st) Svår

  5. Hur många timmar utöver schemalagd tid (ca 70 tim) har du i jobbat med kursen?

    1. 9% (2 st) 0-24
    2. 45% (10 st) 25-49
    3. 32% (7 st) 50-74
    4. 0% (0 st) 75-99
    5. 0% (0 st) 100-124
    6. 9% (2 st) Mer än 124 timmar

  6. Tycker du att kursen har lett till att du blivit bättre på något av följande (utöver programmeringen)?

    1. 36% (8 st) Läsa facklitteratur på engelska
    2. 73% (16 st) Logiskt tänkande
    3. 95% (21 st) Problemlösning
    4. 18% (4 st) Matematik
    5. 18% (4 st) Muntlig presentation

  7. Vilka av följande nyheter i kursen tycker du ska vara kvar till nästa år?

    1. 86% (19 st) Kursinformation i KTH Social
    2. 59% (13 st) Wuala
    3. 77% (17 st) Prov (på instuderingsfrågorna) under de första fem övningarna
    4. 55% (12 st) Granskningen av andras program under de första fem övningarna
    5. 32% (7 st) Byte av labbpartner efter tre labbar
    6. 77% (17 st) Prestationsrelaterade bonuspoäng
    7. 68% (15 st) Bonuspoäng till P-uppgiften (istället för till provet)
    8. 68% (15 st) Obligatorisk prototypredovisning
    9. 50% (11 st) Klasser obligatoriskt i P-uppgiften
    10. 14% (3 st) Allt ovan

    Ev kommentar om nyheter:

    Byte av labbpartner kan vara bra, men förvarna gärna innan...
    ---
    Upplever att klasser inte alltid är fördelaktigt
    ---
    Byte av labbpartner var bra, men skulle ha informerats om tidigare än själva labbtillfället, då de flesta redan börjat skriva labben i de gamla grupperna
    ---
    Tycker kusen har varit bra i sin helhet, där man sakta tagit nästa steg framåt.
    ---
    Byte av labbpartner är en bra grej för vissa men inte för alla, för min del resulterade partnerbytet till at jag lärde mig mindre.
    ---
    Jättebra med bonuspoäng så att man inte måste ge sig in på grafikdelen om man inte känner sig bekväm med det :)
    ---
    Poäng till P-uppgiften var bra, men gillade inte att jag inte kände mig engagerad att göra A-uppgiften och inte lärde mig om GUI.
    ---
    Kommer knappt ihåg proven och granskningarna. Byte av labbpartner sade jag nej till då jag redan hade en labbpartner jag arbetade bra med.
    ---
    Byte av labbpartner efter tre labbar kan vara bra. Men tror att det kan bli för många precis som mig att jag hade parat ihop mig med en kompis med väldigt lika ambitionsnivå och kunskap. Efter bytet hamnade jag med någon som var mycket "bättre" och jag gjorde knappt någonting på våra gemensamma labbar.

  8. Vad ska vi införa till nästa år (flera alternativ kan väljas)?

    1. 55% (12 st) Grafiska gränssnitt tidigare i kursen
    2. 36% (8 st) Fler exempel (som assen visar) på övningarna
    3. 23% (5 st) Byte av labbpartner inför vaje labb
    4. 32% (7 st) Hjälp med tidsplanering inför P-uppgiften
    5. 5% (1 st) Annat förslag, se nedan:

    Någon av de sista labbarna inför p-uppgiften får gärna vara på en lite högre nivå, för att förbereda en lite ytterligare på p-uppgiftens svårighetsgrad.
    ---
    Tycker det har funnits bra med programexempel på social och i boken.
    ---
    Hade redan gjort hela min p-uppgift innan grafiskt togs upp för första gången. Då var det lite för sent att börja om.
    ---
    Jag tycker att kursen var välbalanserad.


    Provet

  9. Hur gick provet?

    1. 64% (14 st) Jag klarade provet första gången.
    2. 9% (2 st) Jag fick komplettera.
    3. 14% (3 st) Jag klarade provet efter omprov.
    4. 0% (0 st) Har inte klarat provet än.
    5. 5% (1 st) Har inte gjort provet i år.

    Ev kommentarer om provet:

    Jag läste inte uppgift 16, men lyckades ändå kamma in 2/4 på den delen :)
    ---
    full pott!


    Kursmaterial

  10. Vilken kurslitteratur har du använt (flera alternativ kan väljas)?

    1. 64% (14 st) Python Programming for the absolute beginner av Michael Dawson med Python 3
    2. 5% (1 st) Python Programming for the absolute beginner av Michael Dawson med Python 2
    3. 68% (15 st) Internet
    4. 0% (0 st) Har använt annan bok (ange gärna vilken nedan)
    5. 18% (4 st) Har inte använt någon bok

    Ev annan bok:

    Mycket bra kursbok!
    ---
    Endast använt programexempel och föreläsnings PDFer på KTH social. (kollade lite i boken, men den var så fragmenterad att jag inte orkade sätta mig in i den.)

  11. Hur tycker du att kursboken har fungerat?

    1. 55% (12 st) Bra
    2. 27% (6 st) Acceptabelt
    3. 5% (1 st) Dåligt


    Om gruppen

  12. Vilken assistent har du haft mest kontakt med?

    1. 23% (5 st) Alt: Jana Götze
    2. 14% (3 st) Bas: Marko Petrovic
    3. 32% (7 st) Hjältetenor: Ingemar Markström
    4. 27% (6 st) Mezzo: Philip Sköld
    5. 0% (0 st) Ingen

  13. Hur har labbtimmarna fungerat ?

    1. 50% (11 st) Mycket bra
    2. 45% (10 st) Bra
    3. 0% (0 st) Acceptabelt
    4. 0% (0 st) Dåligt
    5. 0% (0 st) Har inte deltagit

  14. Vad tyckte du om grupptimmarna pedagogiskt sett?

    1. 32% (7 st) Mycket bra
    2. 32% (7 st) Bra
    3. 27% (6 st) Acceptabla
    4. 5% (1 st) Dåliga
    5. 0% (0 st) Har inte deltagit

  15. Vad tyckte du om upplägget/innehållet på grupptimmar?

    1. 27% (6 st) Mycket bra
    2. 32% (7 st) Bra
    3. 32% (7 st) Acceptabelt
    4. 0% (0 st) Dåligt
    5. 0% (0 st) Har inte deltagit

    Kommentar:

    Jag upplevde att det var lite tradigt att sitta och gå igenom allas program från labbarna. Det gjorde vi dock inte alla övningar, vilket var bra. Annars var det väldigt bra.
    ---
    Ibland långdraget att redovisa varandras labbar. Vissa grupptider kändes lite onödiga.
    ---
    Labbtimmarna har varit ganska flummiga och det har varit svårt att komma dit oförberedd, det kändes ofta som att man kom dit och alla hade redan gjort allting.
    ---
    Grupptimmarna känns lite för korta, man hinner tyvärr inte gör speciellt mycket på 45 min!
    ---
    Ibland lite för kort tid för att gå igenom längre exempel på tex grids, det var lite synd.
    ---
    Mest prat om exempel som jag inte kände var viktigt för mig.
    ---
    Fick egentligen inte ut så mycket av grupptimmarna. Hade ofta redan gjort färdigt det som togs upp. Kan således inte kommentera någonting särskilt.
    ---
    philip är fantastisk!
    ---
    De två första övningarna var halv bra, men det blev bättre och bättre! Jana var jättetrevlig och hjälpsam!
    ---
    Jag tycker att Ingemar var riktigt grym, har ingenting att klaga på där!
    ---
    Det verkar ha varit stor skillnad vad olika grupper gjorde på övningarna


    Föreläsningar

  16. Vad tyckte du om föreläsningarna pedagogiskt sett?

    1. 82% (18 st) Mycket bra
    2. 14% (3 st) Bra
    3. 0% (0 st) Acceptabla
    4. 0% (0 st) Dåliga
    5. 0% (0 st) Har inte deltagit

  17. Vad skulle du vilja ha mer av under föreläsningstiden (flera alternativ kan väljas)?

    1. 27% (6 st) Genomgång på tavlan
    2. 36% (8 st) Powerpoint
    3. 45% (10 st) Datordemonstrationer
    4. 9% (2 st) Katederdemonstrationer med hjälpmedel (lådor, mm)
    5. 14% (3 st) Frågestund
    6. 18% (4 st) Diagnostiska prov

  18. Är det något/några moment som vi borde ha ägnat mer tid åt (flera alternativ kan väljas)?

    1. 14% (3 st) Grunderna (variabler, print, input)
    2. 0% (0 st) Villkor, if, while
    3. 18% (4 st) For-slingor
    4. 9% (2 st) Listor, dictionary
    5. 32% (7 st) Funktioner
    6. 9% (2 st) Filer
    7. 27% (6 st) Klasser
    8. 45% (10 st) Strukturering (uppdelning i funktioner, klasser osv)
    9. 45% (10 st) Grafiska gränssnitt

    Ev kommentar om föreläsningarna:

    Jag tyckte att vi fick med oss lite av allt som behövdes. Jag upplevde inte att jag saknade något.
    ---
    Mycket bra föreläsningar!
    ---
    Föreläsningarna har varit strålande!
    ---
    Väldigt bra och lärorika föreläsningar, särskilt om man kombinerar dom med att själv gå igenom programexemplet efteråt!
    ---
    Helt underbara föreläsningar! Lärde mig allt jag behövde för kursen under dem.
    Dock är en timme lite kort, kanske förlänga till 1;30-2 timmar?

    ---
    Jag tycker det varit en bra uppdelning, lite av varje.
    ---
    Jag tycker inte att någonting behöver förändras. Jättebra föreläsningar rakt igenom. Om jag har haft problem att hänga med eller förstå så har det varit mitt eget fel för att jag inte programmerade och läste tillräckligt i boken under kursen innan p-uppgiften.


    P-uppgiften

  19. Hur ligger du till med P-uppgiften?

    1. 95% (21 st) Klar/nästan klar.
    2. 0% (0 st) Har börjat/är mitt i.
    3. 0% (0 st) Har ännu inte påbörjat uppgiften.

  20. Hur tycker du att det har gått att arbeta på egen hand med P-uppgiften?

    1. 36% (8 st) Mycket bra, behöver sällan eller aldrig hjälp.
    2. 41% (9 st) Bra, men behöver hjälp ibland.
    3. 18% (4 st) Så där, behöver hjälp ofta.
    4. 0% (0 st) Dåligt, kan sällan arbeta utan hjälp.
    5. 0% (0 st) Uselt, kan aldrig arbeta utan hjälp.

  21. Har du varit på labbtimmarna under arbetet med P-uppgifterna (flera alternativ kan väljas)?

    1. 27% (6 st) Ja, alltid
    2. 55% (12 st) Nästan varje gång
    3. 23% (5 st) Oftast inte
    4. 0% (0 st) Utnyttjade även allmänhandledningen
    5. 0% (0 st) Nej, fick inte plats i datorsalen
    6. 18% (4 st) Nej, föredrar att arbeta hemma
    7. 14% (3 st) Nej, behöver inte fråga om hjälp
    8. 5% (1 st) Nej, orkade inte gå dit

  22. Vilket betyg siktar du mot?

    1. 5% (1 st) E
    2. 0% (0 st) D
    3. 14% (3 st) C
    4. 41% (9 st) B
    5. 36% (8 st) A

    Ev synpunkter på P-uppgiften:

    Jag har fortfarande en uppdelning av funktioner att göra, och denna del anser jag kan bli jobbig eftersom jag är sisådär insatt i min P-uppgift just nu. Har lagt undan den ett tag. Den ligger egentligen på ett C betyg som minst och med bonuspoängen redan uppe i ett B. Dock gör det här påpekandet att jag inte kan få det betyg jag förtjänar.
    ---
    Bra och kul uppgift! Roligt att få klura ut saker på egen hand.
    ---
    Jag tycker att det är en bra examinationsuppgift!
    ---
    Mycket roligt att får utforma den själv.
    ---
    B på P-uppgiften, A på kursen.
    ---
    Siktade på ett E eftersom jag inte gjort mycket under kursens gång och kunde egentligen knappt någonting. Men när jag väl började programmera så förstod jag hur saker och ting hängde ihop och det blev kul, fick ett B som resulterade i ett A med bonuspoängen.


    Webbdelen

  23. Vad tyckte du om webföreläsningarna?

    1. 18% (4 st) Mycket bra
    2. 36% (8 st) Bra
    3. 36% (8 st) Acceptabla
    4. 5% (1 st) Dåliga
    5. 0% (0 st) Har inte deltagit

  24. Vad tyckte du om webblabbarna?

    1. 9% (2 st) Mycket bra
    2. 27% (6 st) Bra
    3. 45% (10 st) Acceptabel
    4. 14% (3 st) Dålig
    5. 0% (0 st) Har inte gjort den

    Ev synpunkter på Webbdelen:

    Jag förstår att ni inte var förberedda inför webbdelen, eftersom den var relativt ny. Men se till att till nästa gång få assarna att vara förberedda inför frågor som studenterna har. Bara de som tidigt blivit exponerade till HTML och dylikt förstod det bättre och just denna del, som ändå bara var P/F, blev svår utan tidigare erfarenhet.
    ---
    Det var ett ganska stort hopp nivåmässigt från frl 1 till att skriva program i javascript på egen hand.
    ---
    Lyssnade inte noga på web-föreläsningarna då det inte kändes som de behövdes för att klara kursen (labbarna). Lab 2 var det väldigt vag beskrivning av vad vi skulle göra och vad som skulle finnas med.
    ---
    Eventuellt en extra labb för att gå lite långsammare framåt. Gick lite fort i slutet med att skapa en hemsida.
    ---
    Det var för lite tid att lära sig webbdelen och assarna kunde tyvärr inte så mycket om webbprogrammering
    ---
    Lite fler programexempel vore bra,
    ---
    Svårt att veta vad man ska göra då egentligen ingen hade kunskap.
    ---
    Kändes lite rusat i slutet. Och nästan all tid lades på javascript. Själv körde man PHP hela vägen.
    ---
    Jag hade lite svårt med Javascript men assarna hade bra tålamod och förklarade vad som var knas med det jag gjort och hur jag skulle felsöka.
    ---
    Här kändes det inte lika genomtänkt och välstrukturerat som under pythondelen. Men det är ju inte så konstigt eftersom det var första gången webbdelen var med i kursen. Men jag tyckte ändå att det var en bra föreläsningar och labbar, bara inte riktigt lika bra. Speciellt assarna hade inte lika bra koll som under pythondelen.
    ---
    Det var inte så likt som man kunde tro och webbstödet var minst sagt dåligt. Hade svårt för hur HTML skulle fungera med Javascript.
    ---
    Jag tycker att vi kunde haft en mer grundläggande genomgång. Kändes som att vi bara blev kastade in i det och vårt arbete blev lite halvdant.


    Genus

  25. Upplever du att du särbehandlats i denna kurs på grund av genus, sexualitet, etnisk tillhörighet eller funktionshinder?

    1. 0% (0 st) Ja.
    2. 0% (0 st) Tveksam.
    3. 95% (21 st) Nej.

    Om ja, på vilket sätt?

  26. Hur bedömer du kursen ur ett genusperspektiv (till exempel med avseende på kursmaterial, kursinnehåll, lärare etc)?

    Har inte märkt av någon särbehandling på något sätt
    ---
    Jag upplever att jag som tjej har haft lika god chans att klara av kursen som killarna. Kursen har alltså varit bra sett ur ett genusperspektiv enligt mig.
    ---
    Bra
    ---
    Bra?
    ---
    Tycker kursen har varit jättebra, speciellt med en otroligt förklarande lärare som fick programmeringen att låta lätt! Det kan jag aldrig vara mer tacksam över. En bra blandning mellan kvinnligt och manligt, dock ingen genusskillnad i mitt tycke.
    ---
    Har inga anmärkningar. Egentligen är jag posetivt överraskad. Det var kul att t.ex vissa djur i "husdjurs-programmet" pussade någon av samma kön.
    ---
    Totalt meningslös fråga.
    ---
    Alla får göra sin del. Inget fel alls.
    ---
    Har inte tänkt på det.
    ---
    Bra, tycker att det är kul att vi har haft både en kvinnlig föreläsare och asse, gör att bilden av den typiska programmeraren blir mer jämställd.
    ---
    Kursmaterial, kursinnehåll eller lärare har inte gjort någon skillnad på genus. Kan tänka mig att programmering är något som är typiskt grabbigt så av just den anledningen ska ni ju känna er nöjda med så många tjejer som valt programmering till hösten. Det är nog tack vare att kursen har varit, enligt mig, helt genusneutral.
    ---
    Ingen åsikt inte tänkt på det
    ---
    Jag tycker att kursen har varit väldigt genusneutral.


    Hela kursen

  27. Tror du att du i framtiden kommer att ha nytta av att du läst denna kurs?

    1. 91% (20 st) Ja.
    2. 5% (1 st) Tveksam.
    3. 0% (0 st) Nej.

  28. Ytterligare kommentarer om kursen:

    Bra overall. Tur att jag läste programmering A och B i gymnasiet!
    ---
    En rolig kurs och det är roligt att säga att man kan programmera!
    ---
    Detta har varit en inspirerande kurs med riktigt bra föreläsningar. Jag har fått hjälp av assarna då det har behövts.
    ---
    Linda fortsätt som du gör!!
    ---
    En rolig kurs med P-uppgiften som det bästa.
    ---
    En otroligt bra lärare som ska få fortsätta få personer som jag att bli inspirerad att programmera!
    ---
    Mycket bra kurs! Programmering kändes som något mycket svårt och skrämmande, nu känns det doable! tack!
    ---
    Löööv it
    ---
    Guldstjärna!
    ---
    def slumpapositivfras(): #slumpar en positiv fras
    #########################################
    return fras #och returnerar denna fras

    kommentarer = []
    for i in range(99999):
    kommentarer.append(slumpapositivfras())

    ---
    Jag var väldigt skeptiskt till allt som hade med programmering att göra innan jag läste kursen. Nu tycker jag dock att programmering är hur roligt som helst! Jag tycker att kursen har varit motiverade och den har fått mig att tänka i helt andra banor när det kommer till programmering! Roligt att jag kunde göra en sådan tvärvändning och gå från att bara utesluta IKT-inriktningen till att faktisk välja den och vara hur nöjd som helst! Stort tack till framför allt Linda och Jana som fick mig att förstå att programmering är roligt!
    ---
    Provet och instuderingsfrågorna på labbarna sa egentligen inte vad du kunde i programmering. Iaf inte när det gällde mig. Jag hade alla rätt på instuderingsfrågorna och 17 av 20 eller något sånt på provet och jag kunde ingenting. Jag kunde se på ett stycke pythonkod vad det skulle göra men jag skulle aldrig kunna skriva det själv. Det var först under p-uppgiften som jag tvingades till att lära mig att programmera. Så vad jag försöker säga är att första delen av kursen borde ändras och kräva lite mer av en för att man verkligen skulle lära sig något där. Fast det här gäller kanske bara mig?

    Hursomhelst, tack för en jättebra kurs! Tillsammans med fysiken var det här den överlägset bästa kursen jag läst hittills på KTH.

    ---
    Tack för en kul och lärorik kurs! Speciellt tack till Linda och Jana! Trevlig sommar!


linda@nada.kth.se

Denna sammanställning har genererats med ACE.