Kursanalys för DD1320 Tillämpad datalogi, hösten 2012MålEfter genomförd kurs ska man kunna följande:
Faktiskt innehåll i kursenDokumentation av kursen finns tillgänglig på kursomgångens hemsida.KursdataTid: period 1,(2) dvs september-november 2012.Poängantal: 6hp (varav labb 3 poäng, tenta 3 poäng). Föreläsningar: 28 timmar. Övningar: 14 timmar. Labbar: sju laborationer, 20 timmar schemalagd tid. Hemtal: sju frivilliga hemtal. Kursledare och föreläsare: Linda Kann Övningsassistenter: Per Sedholm, Mikael Lindahl, Joel Gunnarsson Sjöstrand Labbassistenter: Rakiv Ahmed, Sangxia Huang, Ingemar Markström, Marko Petrovic, Philip Sköld, Åsa Björndahl
Antal elever: 102 kursregistrerade, varav 89 aktiva (har redovisat mer än första labben).
Fördelningen på olika program var följande: SammanfattningPrestationsgraden (i december 2012) var 63% (71% för kvinnor), men examinationsgraden endast 38% (47% för kvinnor). Nästan alla är klara med tentan men många resterar med labbar, vilket är ett återkommande problem i kursen. Orsaker och förslag till lösningar:
Avklarade moment 2012-12-10OBS! Förra årets siffror är från februari, efter uppsamlingstillfällen!Antal, andel per moment (året innan i parentes)Antal registrerade = 102 (232) Antal examinerade elever = 39 38% (75%) Prestationsgrad = 63% (84%) Skillnaden i examinations- och prestationsgrad beror på att alla inte gjort klart labbarna i kursen.
Enkäter och mötesprotokollKursnämnden bestod av Nils Runebjörk (från CLIO-DATA),Jacob von Eckermann (från CLGYM), Samule Norling, Sandra Liljeqvist, Stephanie Velarde-Alvarez Flodman (från CMETE) Under kursen har vi haft två möten, och samlat in synpunkter via en kursenkät: Några synpunkter med kommentarer:ÖvningarDe kunde bli lite långdragna och inte så mycket substans tycker jag, testade olika övn.assar men upplevde samma sak. Mer konkreta exempel och uppgifter (utan att halka in på sidospår och så) skulle vara önskvärt.Det önskas mindre fokus på hemtalen och mer tid på förberedelse inför labbar. Vi bör sätta en gräns för hur lång tid hemtalen får ta (t ex max 15 minuter). Sen försöker vi få med mer programexempel på övningarna, och även ha en särskild avdelning med tips inför den aktuella labben. Det skulle kanske kunna hjälpa till så att fler blir klara med labbarna i tid. LabbarLabbarna har varit svåra, men på ett bra sätt då jag har lärt mig väldigt mycket om python! Jag tycker dock att kursens högskolepoäng är lite ojämnt fördelade. Labbarna har tagit väldigt mycket tid jämfört med övriga delar i kursen. Det känns snarare som att det borde vara 4 hp för labbar respektive 2 hp för tentamen, alternativt att labbarna ger fler bonuspoäng inför tentan än vad hemtalen ger. Kanske att en löst labb ger dubbla värdet bonuspoäng som ett löst hemtal motsvarar. Dock tycker jag att antal bonuspoäng i relation till gränsen för godkänt (10p av 50p) är lagom.Här var ett nytt förslag på hur man ska få fler att prioritera upp arbetet med labbar. Kanske kan vi laborera med bonuspoängen? HemtalHemtal är jättebra! För oss som har lite svårt att komma igång med pluggandet i tid så är hemtal en jättebra grej för att ta till sig det som sägs på föreläsningar. Någon gång har det dock kommit ut uppgifter lite för nära inpå övningstillfället, så lite mer förbehållning där kan vara bra.Hemtalen ska alltid komma upp en vecka före övningstillfället där de redovisas. Bättring utlovas! Kursen i stortEn innehållsrik och intressant kurs med ett bra upplägg. Jag tycker jag har lärt mig en massa och jag har blivit mycket bättre att programmera. Tack!Genomförda förändringar hösten 2012
Planerade förändringar inför våren 2013
Linda Kann |