DD1344 Grundläggande datalogi för F3

Resultat av kursutvärdering


    Sex frågor väntar på svar och en eller annan kommentar.


  1. Vad tycker du om kursinnehållet?

    1. 28% (31 st) Mycket bra.
    2. 50% (55 st) Bra.
    3. 7% (8 st) Så där.
    4. 1% (1 st) Mindre bra.
    5. 0% (0 st) Dåligt.
    6. 1% (1 st) Ingen åsikt.

    Ev. kommentar om kursinnehållet:

    Nyttiga kunskaper som förlänats oss synnerligen uppmärksamma (nåja) studenter.
    ---
    Bra variation, intressant.
    ---
    Jag älskar programmering i största allmänhet.
    ---
    Mycket rolig och intressant kurs!
    ---
    Innehållet i sig är bra men föreläsningsanteckningarna är mindre bra då ett ovetenskapligt språk ofta används och de valda formuleringarna gör det svårt att följa resonemang.
    ---
    Lite innehåll för en stor kurs, innehållet bra men bör utvidgas
    ---
    Verkar ha saknats lite saker som ingick tidigare, typ kryptering. Hade varit kul om det ingått också.
    ---
    Det har varit Roligt att lära sig tänka på det sätt som har lärts ut. Man har fått sig en mental kick emellanåt.
    ---
    Det fick mig att tänka på ett annorlunda sätt när jag programmerar. BRA!
    ---
    Kanske lite enformiga labbar.


  2. Vad tycker du om föreläsningarna pedagogiskt sett?

    1. 31% (34 st) Mycket bra.
    2. 28% (30 st) Bra.
    3. 4% (4 st) Acceptabla.
    4. 2% (2 st) Mindre bra.
    5. 0% (0 st) Dåliga.
    6. 24% (26 st) Har inte deltagit.

    Ev. kommentar:

    Henrik är skojig (och kunnig) och lyckas förmedla kursinnehållet bra. (Jag skriver om Henrik i tredje person även om jag misstänker att just denne herre är den som lättsamt ögnar igenom detta.)
    ---
    Bra upplägg och förklaringar.
    ---
    Nu gick jag bara på två innan jag insåg att jag kunde få ett bra resultat utan att anstränga mig överdrivet, men Henrik är både rolig och bra som föreläsare.
    ---
    Har inte deltagit så mycke så jag kan säga Mycket bra.
    ---
    Henrik är ju en utomordentlig pedagog som känt, tycker dock att föreläsningarna kunde varit lite svårare, det var ganska lätt.
    ---
    Mycket bra föreläsningsanteckningar
    ---
    De är ganska tråkiga
    ---
    De har varit bra.
    ---
    Jag är fascinerad över den mycket höga pedagogiska nivån!
    ---
    Kanske lite mycket "lull lull" runt om.


  3. Vad tycker du om övningarna pedagogiskt sett?

    1. 14% (15 st) Mycket bra.
    2. 22% (24 st) Bra.
    3. 6% (7 st) Acceptabla.
    4. 3% (3 st) Mindre bra.
    5. 0% (0 st) Dåliga.
    6. 42% (46 st) Har inte deltagit.

  4. Vad gillar du Pythonkramaren, del 1 och del 2?

    1. 24% (26 st) Mycket bra.
    2. 45% (49 st) Bra.
    3. 13% (14 st) Hyfsad.
    4. 3% (3 st) Mindre bra.
    5. 0% (0 st) Dålig.
    6. 4% (4 st) Har inte använt dom.

    Ev. kommentarer:

    Det står en hel del nyttiga grejer i häftena. Dessvärre har jag knappt använt del 1.
    ---
    Ibland var pythonkramaren lite väl kortfattad och en rad eller två om komprimering hade inte skadat.
    ---
    En väldigt fin sammanfattning av teorin.
    ---
    Ibland lite tunn på texten och förklaringar. Men annars väldigt pedagogisk och bra. Det är just då man är lite osäker som det kan bli jobbigt att det inte står lite mera.
    ---
    En del meningar i Pythonkramaren del 2 var ibland lite svåra att tolka pga otydliga formuleringar, vilket gjorde att man, som läsare, inte alltid var säker på vad som var innebörden av sådana meningar. Vissa resonemang blev därför svåra att följa.
    ---
    Bra att Pythonkramaren del 2 inte är så onödigt mångordig som många läroböcker.
    ---
    Vissa avsnitt tycker jag var lite korta. Det hade varit bra med några fler exempel.
    ---
    Del 2 fantastisk, kunde redan programmera så har inte läst ettan men antar att den håller samma, höga, nivå. Mycket befriande att kunna läsa ngt kort och koncist istället för det amerikanska evighetspladdret. Mkt bra pedagogiskt!
    ---
    Björn var väldigt duktig, inget att klaga på. Bra att litteraturen inte var jätte tjock.
    ---
    Bloomfilter kan jag inte minnas ha funnits med, men det kom på tentan.
    ---
    De förklarar inte varför vissa saker funkar, och ibland är texten helt obegriplig.
    ---
    Innehållet som Pythonkramaren förmedlar är bra och relevant däremot kan det språk som används för att uttrycka terorierna förbättras. Man får som läsare intrycket av att författaren förutsätter att tankegångar är klara för läsaren och tydliga välformulerade meningar utelämnas därför. En förhöjning av språknivån i PK skulle förhöja dess kvalitet och studenten skulle ha lättare att tillgodogöra sig teorin i kursen.
    ---
    Ibland lite i underkant vad gäller utförligheten
    ---
    Innehöll lite stavfel.
    ---
    skulle föredra A4 formatpå dem då min väska äter upp dem i denna storleken
    ---
    Verkar som det saknats en del kursmaterial i innehållet, typ komprimering. Tycker allt borde varit med i Pythonkramaren.
    ---
    Del 1 var väldigt basic och knappt användbar som referensverk, körde hellre google.
    Del 2 var pedagogisk och bra skriven. Den höll sig abstrakt och förklarade begreppen kort men tillräckligt. Jag använde bara den när jag tentapluggade dock.

    ---
    Saknar möjligen register i del 1. Kanske saknar jag lösningar till uppgifterna. Fast det vet jag inte om det skulle vara så bra att ha heller...
    ---
    Det som står i dom är jättebra, men det är dåligt att inte allt som ingår i kursen står i dom.
    ---
    Köpte en bok om python, den gav ingenting alls. Pythonkramaren var däremot utmärkt.
    ---
    Kursen är enl. mig inte fullständigt beskriven med pythonkramaren 1 och 2. Utan man behöver kompleterande information för att kunna Grudat09
    ---
    Har hjälpt bra för att göra labbarna men ibland behövdes annan litteratur också.
    ---
    Det saknades delar av kursen, men annars var den utmärkt.
    ---
    Väldigt bra skrivna. Fick en att tänka efter rejält efter allt det man nyss läst, den bästa egenskap en bok kan ha.
    ---
    Tydliga exempelkoder som ökar förståelsen för de olika begreppen.
    ---
    Har kursboken "Datastructures and algorithms using Python" (tror jag den heter). Mycket bra bok.


  5. Vad tyckte du om laborationerna?

    1. 26% (28 st) Mycket bra.
    2. 47% (51 st) Bra.
    3. 14% (15 st) Acceptabla.
    4. 1% (1 st) Mindre bra.
    5. 0% (0 st) Dåliga.

    Ev. synpunkter på laborationerna:

    Man får hjälp när man är trög. Utmärkt!
    ---
    Lärde mig mkt på labbarna, men mycket tid gick åt för att vi använde python 3, vilket inte verkade vara standard för kursen.
    ---
    Man lärde sig mycket. Någon gång var instruktionen lite svår att förstå
    ---
    Dåligt att man ofta behövde stå en timme i sima-kön innan man fick hjälp.
    ---
    Instruktionerna var lite otydliga ibland.
    ---
    Fler assar!
    ---
    Dåligt språk i instruktionerna, vilket gjorde dem svåra att förstå. Språket var i allmänhet väldigt dåligt även i föreläsningsanteckningarna. Är det gjort med flit för att vara rolig? Det gjorde i vilket fall texterna svårare att förstå.
    ---
    Ojämn svårighetsgrad på labarna. Lab 6 i stort sett onödig eftersom grafiken inte ingår i kursen.
    ---
    Jag tykcer att det är tråkigt att labbarna inte uppdateras utan har varit samma väldigt länge.
    ---
    jag tycker att lab6 var lite onödig, den tillförde inte något extra utöver lab5. det var väl inte någon ny teori man var tvungen att kunna?
    ---
    Underligt men bra att sista labben kan redovisas efter tentan.
    ---
    Lab 5 och 6 var mycket tråkiga
    ---
    Bra utnyttjande av de olika datastrukturerna och man fick förstå hur de fungerade för att kunna lösa labbarna bra.
    ---
    I laborationerna fastnar kunskaper och färdigheterna.
    ---
    Jag har jobbat hemifrån och har inte gjort klart alla labbar (och inte redovisat någon av dom). Jag tappade sugen lite när man i labbarna skulle jobba med textfiler som fanns på skolans nätverk. Har förstått i efterhand att det går att komma åt det hemifrån också, men det har jag inte lyckats med ännu.. Vore i varje fall fint om dom fanns att ladda ner från hemsidan också, det skulle ha underlättat för mig i varje fall.
    ---
    Kanske inte något fel på själva labbuppgiften i sig, men på själva labbtillfällena har det varit rörigt. Det har varit för få assistenter så det har ibland tagit jättelång tid att få hjälp och alla har inte alltid hunnit redovisa i tid.
    ---
    Lite enformiga som sagt.
    ---
    Labb 5 och 6 känns som ett enda labb.
    ---
    Förstår dock inte användningen av python när java används i mycket större utsträckning.
    ---
    för lång väntetid i sima kön


  6. Vad anser du om kursens genusperspektiv (jämställdhetsaspekten)

    1. 27% (29 st) Mycket bra.
    2. 37% (40 st) Bra.
    3. 15% (16 st) Hyfsat.
    4. 5% (5 st) Mindre bra.
    5. 0% (0 st) Dåligt.

    Ev. kommentar om genusperspektivet:

    Jag finner frågan populistiskt ställd och utan egentlig verklighetsförankring. Min motfråga är om ni anser att gräsmattan på borggården visar tecken på att gå med i FI eller om häckarna på sagd borggård uttryckte sig manschauvinistiskt under januari månad.
    ---
    Märklig fråga. Jag utgår från att alla flickor och pojkar fick lika mkt hjälp oavsett kön samt att inga laborationer var kränkande för ena eller andra parten...
    ---
    Det har alltid varit min fasta åsikt att en kvinnlig stack har samma rättigheter som en manlig. Detsamma gäller köer, och för övrigt alla andra datalogiska strukturer.
    ---
    Jag har svårt att se hur någon betydande ojämställdhet skulle kunna förekomma: alla går på samma föreläsningar och samma övningar, alla har samma kurslitteratur, alla gör samma labbar och alla skriver samma tenta.
    ---
    Jag har inte reflekterat över det faktiskt. Tycker att det har varit en vänlig stämning generellt.
    ---
    den är ju ganska könsneutral... men den innehöll för lite lättklädda kvinnor
    ---
    Alla vände sig till min labbpartner som var kille när vi skulle redovisa labbarna
    ---
    Har svårt att se hur man anlägger ett genusperspektiv på datalogi...
    ---
    Vet inte riktigt om jag märkte av några sådana aspekter av kursen.
    ---
    inga kvinnliga föreläsare, övningsledare, labassar.
    Förklaringen av quiksort i formelsamlingen som att damerna är mindre och herrarna större

    ---
    Jag har inte märkt att det varit nått speciellt genusperspektiv.
    ---
    inte säker på vad du menar? kanske beror på jag endast varit på ett fåtal föreläsningar. men i allmänhet har väl kursen inte haft något snedvridet genusperspektiv.
    ---
    På vilket sätt är genusperspektivet relevant för kursen?
    ---
    va?
    ---
    Objekt behandlades som objekt, utan fokusering på könsatteraljer...
    Deltog inte i mycket mer än labbredovisning men märkte inte av någon särbehandling.

    ---
    ?
    ---
    För många Fadrar och Söner, behövs fler Mödrar och Döttrar... det är jätteviktigt.
    ---
    Det fanns inte ett spår av någon form av kvotering eller annan könsindelning
    ---
    Det var väl säkert bra, men egentligen har jag ingen åsikt. Men då borde det väl vara bra, om man inte har märkt något som varit fel?
    ---
    Hur kan detta va relevant i en datorkurs? (inkvoterad fråga?=)
    ---
    Fanns det ett?


  7. Ytterligare kommentarer om kursen:

    Föreläsningsanteckningarna angående senare delen av kursen var smått bristfälliga. Detta t.ex. angående Huffmanträd, där Wikipedia var min bästa vän. Vidare var det några frågor som ställdes på extentorna som jag förgäves sökte svar på i föreläsningsanteckningarna, Pythonkramaren del 2 och tentafacit. Nu kanske kursledaren kommer med den relevanta invändningen att mina frågor skulle besvarats om jag bara masat mig till föreläsningar respektive övningar, vilket nog kan stämma. Till mitt (smått bristfälliga) försvar säger jag då att jag varje fredagseftermiddag, då övningarna låg, hade en annan kurs med obligatorisk närvaro. Dessutom fick jag intrycket att man kunde skippa föreläsningarna eftersom allting av vital betydelse stod i anteckningarna. Det jag efterlyser är ett varningens ord de första föreläsningarna (som jag alltid går på) där man blir informerad om att allt inte står på hemsidan.
    ---
    Rekommenderar att man ändrar Knuthautomat-exemplet i formelsamlingen, eftersom ordet tattare idag anses vara en nedsättande beskrivning av romer.
    ---
    rolig och intressant kurs! :)
    ---
    Föreläsningssammanfattningarna på hemsidan skulle kunna uppdateras så att de blev mer tydliga, med lite bättre formellt språk. En del information på hemsidan tycktes vara gammal och inaktuell, så kurshemsidan skulle kunna förbättras.
    ---
    Mycket trassel i samband med tentan, med andra som skulle tenta en annan kurs samtidigt, för få tentasalar, för få papper m.m.
    ---
    Tentan var stressig! Det kändes inte som att den var anpassad för endast tre timamr.
    ---
    Kul att få lära sig python.
    ---
    frågan på tentan om komplexitet (den värd totalt 14p) var kanske lite väl poängvärd? det var dessutom svårt att öva på detta, lite tunt med sådana uppgifter i gamla tentor.
    ---
    Enkel och nyttig kurs.
    ---
    Kursen känns oerhört genomtänkt. Förmodligen den bästa kurs jag har läst på mina fyra år vid tre olika universitet.

    Kanske har föreläsningsnummreringen på hemsidan inte alltid stämt med vad som gicks igenom på motsvarande föreläsning. Eller så har jag bara virrat till det.

    ---
    Kul kurs!
    ---
    Tack för den här tiden Henrik lycka till i framtiden
    ---
    Jag har redan kursvärderat, men har nu kommit på att jag vill göra ett tillägg. Jag tycker att det är för lätt att få högt betyg i kursen. Att få A på labbarna och fem bonuspoäng till tentan är inte speciellt svårt. Givet att man har det räcker det exempelvis med 25 av 50 poäng på tentan för att få B på kursen. Rimligare vore att avrunda i riktning mot tentabetyget (istället för uppåt), eller att göra labbarna till ett P/F-moment och låta kursbetyget vara lika med tentabetyget. I det senare fallet skulle man kunna låta antalet bonuspoäng vara en funktion av hur många extralabbar man gjort (dock inte så att man kan få fler än fem bonuspoäng - det vore också orimligt).
    ---
    Tentan var jättedåligt organiserad! Det var otydligt när vi skulle börja (10 som det stod på hemsidan eller 10.15 med tanke på att det hölls KS i salarna innan) och om vi skulle få sitta längre än till 13 eftersom vi började senare. Det var för få salar bokade. Stressigt att behöva sitta mitt emot någon annan. Alla hade inte papper att skriva på när tentan började utan det var många som fick skriva på insidan av ett omslag. Dessutom var tentan alldeles för omfattande för att vara en 3-timmarstenta. Det är jättebra att studenterna får vara med och bestämma tentaupplägget men då måste man också ta hänsyn till det som bestämdes och faktiskt göra en 3-timmarstenta. Som det var nu var tentan likadan som de 5-timmarstentor som låg uppe.
    ---
    liter mer exemplar i pythonkramaren hade varit bra.


henrik@nada.kth.se

Denna sammanställning har genererats med ACE.