DD1344 Grundläggande datalogi för F3

Resultat av kursutvärdering


    Sju frågor väntar på svar och en eller annan kommentar.


  1. Vad tycker du om kursinnehållet?

    1. 17% (18 st) Mycket bra.
    2. 50% (52 st) Bra.
    3. 11% (11 st) Så där.
    4. 0% (0 st) Mindre bra.
    5. 0% (0 st) Dåligt.
    6. 2% (2 st) Ingen åsikt.

    Ev. kommentar om kursinnehållet:

    Många roliga koncept togs upp.
    ---
    Intressant kurs, bra innehåll. Man har lärt sig att tanka på ett annat sätt i datorsammanhang.
    Har fått en "allmänbildning" i datastrukturer. Väldigt rolig kurs!

    ---
    Intressant och användbart
    ---
    Det saknas ett sammanhang, en översikt så att säga. Man kastas in i olika algoritmer med exempel, jag saknar en övergripande problemställning.
    ---
    Jag hade gärna haft mer specifik fakta om Python och hur man ska skriva program praktiskt
    ---
    Mycket nyttig kurs. Med tanke på att vi redan haft en kurs i programmering kunde nivån ha varit högre. Men nu är kursen kanske flyttad till ettan istället?
    ---
    Det är i och för sig en översiktskurs, men jag kände ibland att kursen försökte täcka lite för stort spann. Men samtidigt vet jag inte vad man kan skära ned på då allt kändes intressant och relevant.
    ---
    Pythonkramaren är bra!


  2. Vad tycker du om föreläsningarna pedagogiskt sett?

    1. 14% (14 st) Mycket bra.
    2. 25% (26 st) Bra.
    3. 7% (7 st) Acceptabla.
    4. 0% (0 st) Mindre bra.
    5. 0% (0 st) Dåliga.
    6. 35% (36 st) Har inte deltagit.

    Ev. kommentar:

    Läste kursen förra året, men då var det bra :)
    ---
    Väldigt underhållande, men det kunde ha gått lite fortare.
    ---
    Lådorna som beskrev sorteringsalgoritmen förstod jag inte riktigt. Tror det är bra att skriva lite på tavlan också så att man kan gå igenom det hemma.
    ---
    Även om Henrik kan vara en aning virrig
    ---
    Roliga
    ---
    Bra, roliga.
    ---
    Jag föredrar lite mer generella förklaringar och sammanfattningar. Mycket förklarades och visades genom exempel, vilket är extremt bra(!), men hade kunnat få en sammanfattade generell förklaring sen.
    ---
    Mycket intressanta och roliga tt lyssna på
    ---
    Bra pedagogik, men ibland förutsätts att alla vet vad läraren pratar om. Bara för att "nördarna" längst fram vet, så vet inte alla.


  3. Vad tycker du om övningarna pedagogiskt sett?

    1. 5% (5 st) Mycket bra.
    2. 22% (23 st) Bra.
    3. 9% (9 st) Acceptabla.
    4. 1% (1 st) Mindre bra.
    5. 1% (1 st) Dåliga.
    6. 42% (43 st) Har inte deltagit.

  4. Vad gillar du Pythonkramaren, del 1 och del 2?

    1. 15% (15 st) Mycket bra.
    2. 43% (44 st) Bra.
    3. 15% (15 st) Hyfsad.
    4. 1% (1 st) Mindre bra.
    5. 1% (1 st) Dålig.
    6. 5% (5 st) Har inte använt dom.

    Ev. kommentarer:

    Roligt skrivna, bra och kompakt innehåll!
    ---
    Den förklarar allt man behöver veta väldigt bra, kanske kunde det ha funnits förslag till lösningar på övningsuppgifterna.
    ---
    Lite brist på mer avancerade exempel.
    ---
    Använd de och dem samt sig och mig istället för mej, dej och dom. Eftersom man är van att läsa skriftsvenska blir det att man koncentrerar sig på dessa ord eftersom de ser konstiga ut istället för att lägga uppmärksamheten på innehållet.
    ---
    Kändes lite osorterad.
    ---
    De borde kunna kompleteras lite med föreläsningsanteckningarna från internet, samt vara lite mer utförliga och förklarande på ett par ställen
    ---
    Pythonkramaren saknade några kapitel av det som behandlades på föreläsningarna. Några programmeringsknep som behövs i labbarna förekommer inte heller i PK1
    ---
    Skönt att ha något att kolla upp småsaker i
    ---
    Övningsassarna höll det mesta på en ganska banal nivå och verkade i alla fall till en början tro att ingen hade sett en dator förut vilket gjorde att saker gick långsamt och alldeles för mycket tid lades på att förklara självklara saker.
    ---
    Gärna mer om hur Python ska användas praktiskt
    ---
    Bra struktur, väldigt pedagogisk och klår lätt alla wikipediaartiklar jag läst om algoritmer (vilket är ganska många :) )
    ---

    ---
    Kändes små lite småfel i framförallt tvåan. T ex. så stämmer inte komplexiteterna för sorteringsalgoritmerna alltid överens med vad som står på formelbladet.


  5. Vad tyckte du om laborationerna?

    1. 30% (31 st) Mycket bra.
    2. 41% (42 st) Bra.
    3. 7% (7 st) Acceptabla.
    4. 0% (0 st) Mindre bra.
    5. 2% (2 st) Dåliga.

    Ev. synpunkter på laborationerna:

    Kanske att man fick lite för mycket gratis och inte fick fundera ut så mycket själv.
    ---
    Det är av laborationerna man har lärt sig mest. Men man lär sig också mest när man sitter själv och kodar och det kan ju bli ett problem om man jobbar i grupp.
    ---
    Mycket bra, eventuellt lägga in lite fler labbar som anknyter till lite mer i kursen.
    ---
    Bra sätt att lära sig
    ---
    Luddiga frågeställningar. Labbarna i sig är bra uppgifter.
    ---
    Lab 6 erbjuder inget nytt från lab 5. Endast ett antal return.
    ---
    Labbarna ger bäst förståelse för kursen. Men det fungerar inte med redovisnings- och hjälpsystemet. Behöver man hjälp måste man vänta på att alla som redan är klara ska få redovisa och då kommer man ännu mer efter. Avsätt en assistent för att endast hjälpa. Labuppgifterna bör få tydligare specar på vad prigrammet ska klara av, så att man slipper klura på var som menas.
    ---
    Roliga laborationer.
    ---
    något otydliga lab-pek
    ---
    Har bara varit och redovisat på dem, vilket har fungerat bra
    ---
    Lite knas att alla inte var testade sedan tidigare.. en av extra uppgifterna på fan till gud var tydligen omöjlig hörde jag.


  6. Vad tyckte du om hemtentan?

    1. 10% (10 st) Mycket bra.
    2. 30% (31 st) Bra.
    3. 23% (24 st) Acceptabel.
    4. 12% (12 st) Mindre bra.
    5. 4% (4 st) Dålig.

    Ev. synpunkter på hemtentan:

    Lärorik men väldigt tidskrävande och klurig. Vissa uppgifter var lite luddigt formulerade.
    ---
    Personligen föredrar jag en vanlig tenta.
    ---
    Lite luddiga formuleringar ibland..
    ---
    Ibland svårt att förstå vad som efterfrågas.
    ---
    Bra uppgifter men luddigt formulerade frågor.
    ---
    vissa otydliga formuleringar
    ---
    Vissa tvetydiga formuleringar i frågorna
    ---
    Dålig redovisningsform. Bättre om alla redovisat någon uppgift enskilt för föreläsare/asse
    ---
    Man fick mindre press på sig. Tyckte att vissa frågor var svårtolkade.
    ---
    Man för riktigt bra förståelse, antar att alla vill försöka svara på alla frågor och förstå.
    ---
    Luddiga frågor med oseriös poängbedömning
    ---
    Bättre med en riktig tenta, låt inte oss elever välja.
    ---
    "Rolig" att tänka på. Tråkig redovisning. Lite rädd inför rättningen, känns som om den kan bli hård. Poäng för att "imponera" gör mig nervös.
    ---
    Många av uppgifterna var svårtolkad
    ---
    Svår... Svåra formuleringar. Tycker inte att man kan kräva sådant som ej ingår i kursen.
    ---
    Jag märkte ingen särbehandling eller ojämställdhet, märkte å andra sidan inget genusperspektiv heller...
    ---
    Luddigt formulerade frågor som lätt kunde leda till missförstånd. Då man helst skulle svara på tentamenslydelsen kändes det inte som att det var en bra idé att försöka vara så tydlig att man täcks upp för alla de missförstånd som lätt uppstod.
    ---
    otroligt tidskrävande
    ---
    En del av frågorna var formulerade på (ibalnd subtilt) tvetydliga sätt, vilket avsevärt försvårade tentamen. Ett (dåligt) exempel är frågan med personnummer som ska ordnas i nummerordning. Att man skulle skriva en algoritm som sorterade ett specifikt personnummer, snarare än ett godtyckligt sådant, var inte uppenbart, och det var en onödig otydlighet.
    ---
    Konstigt med hemtenta eftersom vissa personer samarbetar och får högre betyg på det sättet. Borde vara vanlig tenta istället.
    ---
    Deltog inte.
    ---
    Gjorde inte hemtentan
    ---
    Gillar inte att det är vi som elever som väljer vad som är fusk eller inte. Det är svårt att dra gränser.. Det var en del som samarbetade. Medan andra inte gjorde det. :/


  7. Vad anser du om kursens genusperspektiv (jämställdhetsaspekten)

    1. 27% (28 st) Mycket bra.
    2. 36% (37 st) Bra.
    3. 12% (12 st) Hyfsat.
    4. 1% (1 st) Mindre bra.
    5. 1% (1 st) Dåligt.

    Ev. kommentar om genusperspektivet:

    Tänkte inte så mycket på genusperspektivet. Kanske för att jag inte var på föreläsningarna. Pythonkramarna och labbarna kändes nog genusneutrala.
    ---
    Henrik har koll!
    ---
    Har inte lagt märke till något speciellt, varken åt ena eller andra hållet
    ---
    Vet inte vad som åsyftas?
    ---
    Irrelevant för kursen
    ---
    ??
    ---
    Har inte märkt något av det. Åt ena eller andra hållet.
    ---
    Fanns det ett genusperspektiv? Ta upp kvinnliga dataloger? Finns de? Helt okej i alla fall.
    ---
    har det ens vart fokus på genusfrågor?
    ---
    say what
    ---
    Inget jag reflekterat nämnvärt över.
    ---
    Ingen asikt
    ---
    inte reflekterat över saken
    ---
    ???
    ---
    Genus?
    ---
    Förstår inte vad som ska bedömas.
    ---
    Hyfsat, men bara för att alternativet "ingen åsik överhuvud taget" fanns.
    ---
    Har inte tänkt på det alls så jag antar att det är bra då :)
    ---
    synd att det inte var några kvinliga övningsassistenter.


  8. Ytterligare kommentarer om kursen:

    Roliga föreläsningar och bra assistenter!
    ---
    Intressant! :)
    ---
    Mycket underhållande
    ---
    Jag gillar matlab bättre
    ---
    Heja Henrik!
    ---
    Roligt med de små instickarna som inte hade med kursinnehållet att göra
    ---
    Rolig och ganska lätt.
    ---
    Gör den lite svårare, det har den råd med. Jag skrev omtentan och tyckte att den höll bra nivå, men både labbarna och python kramaren kunde vara mer extensiv.
    ---
    Rolig kurs... Jag har verkligen lärt mig mycket.


henrik@nada.kth.se

Denna sammanställning har genererats med ACE.