DD1346 Objektorienterad programkonstruktion

Resultat av kursutvärdering


    31 frågor väntar på svar och en eller annan kommentar.


  1. Upplever du kursen som lätt eller svår?

    1. 3% (1 st) Mycket lätt.
    2. 15% (5 st) Lätt.
    3. 30% (10 st) Medel.
    4. 24% (8 st) Ganska svår.
    5. 6% (2 st) Mycket svår.


  2. Fick du i början av kursen tillräckligt klart för dig vad kursens mål är?

    1. 45% (15 st) Ja.
    2. 24% (8 st) Tveksam.
    3. 9% (3 st) Nej.


  3. Tycker du att kursen är intressant?

    1. 36% (12 st) Ja, mycket.
    2. 27% (9 st) Ja.
    3. 12% (4 st) Neutral.
    4. 3% (1 st) Inte särskilt.
    5. 0% (0 st) Nej.


  4. Förkunskapskraven för kursen är ettans programmeringskurs. Tycker du att dina förkunskaper var tillräckliga när kursen startade?

    1. 45% (15 st) Ja.
    2. 9% (3 st) Tveksam.
    3. 24% (8 st) Nej.


  5. Hur mycket tycker du att du har lärt dig på kursen?

    1. 21% (7 st) Väldigt mycket.
    2. 39% (13 st) Mycket.
    3. 12% (4 st) Lagom.
    4. 6% (2 st) Lite.
    5. 0% (0 st) Inget.

    Ev. kommentar:

    Mycket bra axplock av olika områden inom java.
    ---
    alltså, om man kunde programmera mellannivåspråk innan vilket jag kunde, har man bara lärt sig att det är lätt att använda javabiblioteket. jag egentligen fortfarande ingen java. jag kan programmera, men det är inte tack vare denna kurs.
    ---
    Det har varit väldigt mycket upp till den enskilde individen.
    ---
    Trots att jag programmerat mycket Java förut fick jag lära mig mycket nytt under kursen, framför allt terminologi och formaliserade tänkesätt. Bra att labbarna behandlar ämnen man inte ofta ger sig in i, som att skapa egna iteratorer och hantera många trådar.
    ---
    Jag har inte lärt mig särskilt mycket, men det jag har lärt mig var värdefullt.


  6. Vad tycker du om kursmaterialet (Java tutorial, mm www-material)?

    1. 9% (3 st) Mycket bra.
    2. 27% (9 st) Bra.
    3. 30% (10 st) Hyfsad.
    4. 9% (3 st) Mindre bra.
    5. 3% (1 st) Dålig.
    6. 0% (0 st) Har inte använt den.

    Ev. kommentar om kursmaterialet:

    Skulle uppskatta att ha en kursbok.
    ---
    API och google fungerade utmärkt
    ---
    helt rätt att använda internet för att programmera.
    ---
    Hade varit bra med någon slags sammanställt material (något i stil med Pythonkramaren).
    ---
    Föredrar kurser där det tydligt framgår vad som krävs av eleven och inte en massa handviftande. Det är svårt att få till en bra struktur på en programmeringskurs dock.
    ---
    Helt ok, kan vara lite svårt i början innan man har förstått hur man ska leta info
    ---
    Jag skulle dock inte förespråka en bok
    ---
    Jag föredrar tryckt material med tydlig disposition
    ---
    Det hade varit jättetrevligt med ett kompendium om designmönster med något exempel på hur de används.
    ---
    Som med all kurslitteratur var den ibland lite oklar, men det löste sig oftast med hjälp av andra källor.
    ---
    Jag förstår poängen med att leta på internet efter material, problemet är att internet inte är speciellt pedagogiskt. Det är även svårt att få en bild av ifall den information man tagit reda på är relevant eller ej.


  7. Vad tycker du om föreläsnings- övningsmaterialet (PDF:er på kurshemsidan)?

    1. 9% (3 st) Mycket bra.
    2. 39% (13 st) Bra.
    3. 15% (5 st) Hyfsat.
    4. 9% (3 st) Mindre bra.
    5. 6% (2 st) Dåligt.
    6. 0% (0 st) Har inte använt det.

    Ev. kommentar om materielet:

    Ibland skulle det vara bra med lite mer praktiska exempel, men generellt så var det bra.
    ---
    Materialet var otroligt hjälpsamt för mig som ankom sent till kursen att titta på inför tentan. Det går dock förbättra kvalitén på materialet en del.
    ---
    what's the point?
    ---
    De var mest stolpar, och fungerade därför inte särskilt bra som ersättning för "riktig" kurslitteratur.
    ---
    Väldigt spretigt men innehållet var vettigt.
    ---
    hade velat ha tillgång till fler övningstentor/övningsuppgifter
    ---
    Bra med tillgång,
    ---
    Lite oklart hur mycket av UML som ingick i kursen.
    ---
    Något svårt att hitta i och svårt att få en överblick över materialet
    ---
    Jag har haft stor användning av föreläsnings- och övnings-pdf:erna, de kompletterade länkarna bra och vice versa.
    ---
    Bra att det ligger ute men skulle behöva vara mer utförligt.


  8. Hur stor del av föreläsningarna har du varit på?

    1. 36% (12 st) Mindre än 20%.
    2. 18% (6 st) 20-40%.
    3. 15% (5 st) 40-60%.
    4. 3% (1 st) 60-80%.
    5. 6% (2 st) Mer än 80%.


  9. Vad tycker du om föreläsningarna pedagogiskt sett? (Förklaras stoffet bra? Talar och skriver läraren tydligt? Används datorpresentation i lagom omfattning?)

    1. 12% (4 st) Mycket bra.
    2. 24% (8 st) Bra.
    3. 9% (3 st) Acceptabelt.
    4. 3% (1 st) Mindre bra.
    5. 3% (1 st) Dåligt.
    6. 27% (9 st) Har inte deltagit.

    Ev. kommentar (gärna konstruktiv):

    Ankom sent till kursen och har tidigare kunskaper inom java
    ---
    Tyckte att allt sammanfattades bra i pdf:erna.
    ---
    Det är klart och tydligt. Relaterar till ett sammanhang som man som programmerare är i ("hur tänker näringslivet" m.m.)

    fortsätt så! :D

    ---
    Svårt att ta anteckningar, om man inte hade slidesen utskrivna.
    ---
    Jag tycker personligen det blir svårare att hänga med när enbart projektor används
    ---
    Kunnig, svarar bra på frågor, Upplägg med enbart powerpoint gör dock att saker känns lättare än de är
    ---
    Har programmerat mycket Java förut, och Javas onlinedokumentation är bra. Kände därför att jag kunde läsa mig till det jag inte redan kunde.
    ---
    Det var mest läsning rakt av från power pointslides, därför kunde man lika gärna läsa det själv.
    ---
    Fler kommentarer i kodexemplen.
    ---
    Föreläsningarna var utmärkta, och jag förstår inte varför fler inte gick på dem.
    ---
    PDF:erna har varit mycket bra, och förklaringarna med, men det finns ett stort problem med föreläsningar som är helt powerpointbaserade och det är att man tänker att man precis lika gärna kan kolla på materialet själv, hemma.


  10. Förbereder du dig till föreläsningarna (läser igenom relevanta avsnitt, etc)?

    1. 6% (2 st) Ja, alltid.
    2. 0% (0 st) Ofta.
    3. 15% (5 st) Ibland.
    4. 18% (6 st) Sällan.
    5. 36% (12 st) Aldrig.


  11. Hur stor del av salsövningarna har du varit på?

    1. 36% (12 st) Mindre än 20%.
    2. 9% (3 st) 20-40%.
    3. 15% (5 st) 40-60%.
    4. 9% (3 st) 60-80%.
    5. 9% (3 st) Mer än 80%.


  12. Vad tycker du om övningarna pedagogiskt sett? (Talar och skriver läraren tydligt? Går läraren igenom övningsexemplen begripligt? Är kontakten lärare/studenter bra?)

    1. 18% (6 st) Mycket bra.
    2. 24% (8 st) Bra.
    3. 3% (1 st) Acceptabelt.
    4. 0% (0 st) Mindre bra.
    5. 0% (0 st) Dåligt.
    6. 33% (11 st) Har inte deltagit.

    Ev. kommentar (gärna konstruktiv):

    Ankom sent till kursen och har tidigare kunskaper inom java
    ---
    Gav hjälp till labbarna
    ---
    Synd att vi bara hade Henrik under ett fåtal föreläsningar. När föreläsaren även har övningar så är det svårt för studenterna att få en mer nyanserad bild av kursinnehållet, eftersom allt förmedlas av samma person.
    ---
    Fler kommentarer i kodexemplen.
    ---
    Övningarna var väldigt grundläggande, och gav inte så mycket.
    ---
    Övningarna har verkligen varit mycket bra, Christian är pedagogisk och tålmodig och tar upp relevanta exempel.


  13. Får du den hjälp du behöver på datorövningarna (är handledarna kunniga, lättillgängliga, vänliga)?

    1. 30% (10 st) Javisst.
    2. 39% (13 st) Javars.
    3. 3% (1 st) Acceptabelt.
    4. 0% (0 st) Sällan.
    5. 6% (2 st) Aldrig.

    Ev. kommentar:

    Jag behövde aldrig hjälp, så jag vet inte vad ett bra svar här skulle vara
    ---
    ej deltagit
    ---
    Då vi redovisade projektuppgiften fick vi ett väldigt dåligt bemötande från assistenten Björn, som inledde med att spydigt säga ngt i stil med "Vilken otur för er att ni fick mig" och därefter fortsatte med drygheter och översittarfasoner genom hela redovisningen.
    ---
    Utnyttjade aldrig möjligheten.
    ---
    Gick ofta fort att få hjälp, och den hjälp man fick var för det mesta bra och tydlig. Trevliga assistenter
    ---
    Ibland hade assarna inte läst igenom labben vi ville fråga om. Det är bra om de ligger lite före.
    ---
    Trevliga handledare.


  14. Hur mycket tid ägnade du åt laboration 1?

    1. 42% (14 st) Mindre än 9 tim.
    2. 30% (10 st) 9-14 tim.
    3. 0% (0 st) 15-20 tim.
    4. 3% (1 st) Mer än 20 tim.

    Ev. synpunkter på laboration 1:

    (Observera att jag endast uppskattar tiden och ej räknat exakt.)
    ---
    Jag förde inte bok över hur många timmar jag lade ner.
    ---
    Skulle behövts mer introduktion till själva kodskrivanden för det är det som de flesta inklusive mig själv inte har i bagaget.
    ---
    Bättre genomgång innan labb 1 hur javakod är uppbyggd.
    ---
    Till denna labb räckte förkunskaperna från pythonkursen.


  15. Hur mycket tid ägnade du åt laboration 2?

    1. 45% (15 st) Mindre än 9 tim.
    2. 27% (9 st) 9-14 tim.
    3. 0% (0 st) 15-20 tim.
    4. 3% (1 st) Mer än 20 tim.

    Ev. synpunkter på laboration 2:

    (Observera att jag endast uppskattar tiden och ej räknat exakt.)
    ---
    Jag förde inte bok över hur många timmar jag lade ner.
    ---
    Ganska lätt när man förstått och kommit in i språket efter labb 1.


  16. Hur mycket tid ägnade du åt laboration 3?

    1. 33% (11 st) Mindre än 9 tim.
    2. 30% (10 st) 9-14 tim.
    3. 9% (3 st) 15-20 tim.
    4. 3% (1 st) Mer än 20 tim.

    Ev. synpunkter på laboration 3:

    (Observera att jag endast uppskattar tiden och ej räknat exakt.)
    ---
    Jag förde inte bok över hur många timmar jag lade ner.
    ---
    Jobbigt med så mycket kod som man inte skrivit själv när man inte är van.


  17. Hur mycket tid ägnade du åt laboration 4?

    1. 18% (6 st) Mindre än 9 tim.
    2. 36% (12 st) 9-14 tim.
    3. 15% (5 st) 15-20 tim.
    4. 6% (2 st) Mer än 20 tim.

    Ev. synpunkter på laboration 4:

    (Observera att jag endast uppskattar tiden och ej räknat exakt.)
    ---
    Jag förde inte bok över hur många timmar jag lade ner.
    ---
    Lätt och rolig teori till labben, sedan att tänka smart för att få ut en stor mängd partiklar var lite jobbigare.
    ---
    Vet inte riktigt.
    ---
    Mycket svår. Minns inte exakt hur länge vi la, kan varit mer än 20.


  18. Hur mycket tid ägnade du åt laboration 5?

    1. 33% (11 st) Mindre än 9 tim.
    2. 27% (9 st) 9-14 tim.
    3. 12% (4 st) 15-20 tim.
    4. 3% (1 st) Mer än 20 tim.

    Ev. synpunkter på laboration 5:

    (Observera att jag endast uppskattar tiden och ej räknat exakt.)
    ---
    Jag förde inte bok över hur många timmar jag lade ner.
    (men den här tog avservärt mycket kortare tid än lab 4)

    ---
    Hade svårt att abstrahera till composite-mönstret. Här var problemet själva javakodandet.
    ---
    Vet inte riktigt.


  19. Hur mycket tid ägnade du åt laboration 6?

    1. 24% (8 st) Gjorde inte lab 6.
    2. 36% (12 st) Mindre än 9 tim.
    3. 12% (4 st) 9-14 tim.
    4. 3% (1 st) 15-20 tim.
    5. 3% (1 st) Mer än 20 tim.

    Ev. synpunkter på laboration 6:

    (Observera att jag endast uppskattar tiden och ej räknat exakt.)
    ---
    gud vad enkel A-uppgift. är det inte bättre att ha som krav för A något som är svårt programmeringstekniskt.
    ---
    Den här labben var förvånansvärt enkel, det var bara att skapa en massa grafiska swingkomponenter resten som gjorde själva operationerna var inte mer än 100 rader kod.
    ---
    Vet inte riktigt.
    ---
    Bra labb, lagom nivå.


  20. Hur mycket tid ägnade du åt projektuppgiften?

    1. 0% (0 st) Mindre än 20 tim.
    2. 15% (5 st) 20-40 tim.
    3. 30% (10 st) 40-60 tim.
    4. 15% (5 st) 60-80 tim.
    5. 15% (5 st) Mer än 80 tim.

    Ev. synpunkter på projektuppgiften:

    (Observera att jag endast uppskattar tiden och ej räknat exakt.)
    ---
    Jag/vi gjorde uppgiften till betyg A. Vilket gick bra till slut. Dock var uppgiften antingen lite för hårt reglerad eller lite för löst. Ibland var man tvungen att använda ganska dumma lösningar för att få ihop alla tre C uppgifterna. Det hade också varit roligare om man för A fick skriva en irc-klient eller dyligt istället. Något som man kan ha lite mer glädje över i efteråt.
    ---
    Det kändes som att standarden inte var helt färdig när uppgiften publicerades, t.ex var placeringen av vissa taggar inte helt uppenbar, och det angavs inget standardiserat sätt att hantera "problematiska" tecken (<>, osv) och även själva datatströmningsmetoden kunde implementeras på olika sätt. Hantering för de olika typerna av request-taggar varierade också, och det hade känts mer intuitivt att ha samma form på svaren som skickades.
    ---
    trist att skolans datorer är så kassa. vi fick problem under redovisningen för att skolan datorer hängde sig. Sen var det onödigt mycket fokus på att parsa XML/uppfylla alla de specifika designkrav vi fick. Det stal fokus från att skriva ett bra program i övrigt och att vara kreativ.
    ---
    Steget mellan labbarna och projektet kändes stort. Att tydligaregöra likheterna mellan dem kan kanske sänka tröskeln och gör att man lär sig lika mycket utan att lägga ner samma tid. (peka på _var_ man kan använda olika designmönster m.m.)

    En tydligare definition av protokollet hade förenklat väldigt mycket! (tex kan man lättare använda färdiga xml-parsers då! :) )

    ---
    Gjorde för A, för att klara E tog kanske runt 50 timmar
    ---
    kul men ganska svår uppgift. kändes som att det krävdes oproportionerligt mycket jobb för att klara E, jämfört med övriga krav.
    ---
    Vissa saker kändes lite oklara, och det var svårt att planera inför utförandet när man inte riktigt visste hur saker skulle implementeras
    ---
    Definitionen av protokollet skulle behöva kompletteras med mindre prosa och en mer entydig definition.
    ---
    För stor, tog för lång tid
    ---
    Otydliga instruktioner.


  21. Var någon/några av laborationerna mer givande än de övriga? (Du kan kryssa för flera alternativ.)

    1. 18% (6 st) Laboration 1
    2. 9% (3 st) Laboration 2
    3. 9% (3 st) Laboration 3
    4. 18% (6 st) Laboration 4
    5. 6% (2 st) Laboration 5
    6. 15% (5 st) Laboration 6
    7. 55% (18 st) Projektet


  22. Hur tycker du att tentan speglade kursinnehållet?

    1. 12% (4 st) Mycket bra.
    2. 18% (6 st) Bra.
    3. 36% (12 st) Hyfsat.
    4. 9% (3 st) Mindre bra.
    5. 3% (1 st) Dåligt.
    6. 0% (0 st) Tentade inte.


  23. Hur många andra kurser har du läst parallellt med den här kursen (i period 2)?

    1. 3% (1 st) En.
    2. 30% (10 st) Två.
    3. 18% (6 st) Tre.
    4. 24% (8 st) Fyra eller fler.


  24. Hur många andra kurser har du läst parallellt med den här kursen (i period 3)?

    1. 0% (0 st) En.
    2. 15% (5 st) Två.
    3. 36% (12 st) Tre.
    4. 27% (9 st) Fyra eller fler.


  25. Hur stor del av din totala studietid under period 2 har du ägnat åt den här kursen?

    1. 21% (7 st) Mindre än 15%.
    2. 24% (8 st) 15-30%.
    3. 21% (7 st) 30-50%.
    4. 9% (3 st) 50-70%.
    5. 0% (0 st) Mer än 70%.


  26. Hur stor del av din totala studietid under period 3 har du ägnat åt den här kursen?

    1. 6% (2 st) Mindre än 15%.
    2. 30% (10 st) 15-30%.
    3. 27% (9 st) 30-50%.
    4. 12% (4 st) 50-70%.
    5. 3% (1 st) Mer än 70%.


  27. Kursen är på 6 hp (2 hp vardera för tentan, labbar och projekt). Vad tycker du om det jämfört med andra kursers poängantal?

    1. 21% (7 st) Lagom med 6 hp.
    2. 45% (15 st) Borde vara 7,5 hp.
    3. 12% (4 st) Borde vara 9 hp.
    4. 0% (0 st) 6 hp är för mycket.


  28. Upplever du att du särbehandlats i denna kurs på grund av genus, sexualitet, etnisk tillhörighet eller funktionshinder?

    1. 0% (0 st) Ja.
    2. 0% (0 st) Tveksam.
    3. 79% (26 st) Nej.

    Om ja, på vilket sätt?

    folk tror inte att snygga personer kan vara bra på att programmera. skoja bara. kolla t ex på Noomi Rapace.


  29. Hur bedömer du kursen ur ett genusperspektiv (till exempel med avseende på kursmaterial, kursinnehåll, lärare etc)?

    Skulle tycka det vore trevligt med någon bok som kursmaterial om det finns någon som är bra.
    ---
    lol, vem tvingar er att ha denna frågan?
    Det finns mycket lite i både kursinnehållet som jag har tagit åt mig och genomförandet som överhuvudtaget har en genusaspekt. Jag kan inte tala för föreläsningar och övningar.

    ---
    Jag har varken varit på föreläsningar eller övningar, men utav det kursmaterial jag tagit del av känns det inte som att det finns något som ens har en genusaspekt.
    ---
    Ingen åsikt
    ---
    Bra.
    ---
    wtf? vad har javaprogrammering med genusfrågor att göra?
    ---
    Har inte upplevt att genusfrågor av varit närvarande alls.
    ---
    Mycket bra.
    ---
    Det är ingenting jag har funderat på
    ---
    Spelade ingen roll om man var han, hon eller hen.
    ---
    Trevligt med en kvinnlig handledare!
    ---
    Jag har inte tänkt på något särskilt i detta avseende. Som alltid när man har en kurs som tar upp många exempel kan det vara bra att få in lite variation i dem och det tycker jag har skötts bra.
    ---
    Inget att kommentera, tycker det var bra.


  30. Förslag till förbättringar av kursen:

    Att dela ut instuderingsfrågor inför tentamen.
    ---
    Lite mer flexibel eller ännu tydligare uppstyltad projektuppgift! Gärna något som ger en trevlig kodbas efter avslutad kurs. T.ex en fullt fungerande irc-klient
    ---
    Omfördela poängen, TEN 1p , LAB 2p , PRO 3p
    ---
    mindre fokus på javabiblioteket och mer fokus på att ge ordentligt förståelse för hur programmering fungerar i form av objekt, relationer, minnesallokering, etc.
    Tycker att de svåra uppgifterna ska kräva att man tänker efter. Så är det inte nu, de kräver bara att man hittar rätt kod i javabiblioteket.

    ---
    Gör tentan pass fail och fokusera mindre på designmönster och lär ut kursen utifrån att folk skall lära sig koda, för det är där det behövs förstärkta kunskaper
    ---
    Mer ledande förklaringar till laborationsövningar, jag tror att man kunde ha lärt sig snabbare och mer om man faktiskt fått veta direkt hur man exempelvis gör en JFrame med komponenter och en viss layout istället för att man skulle söka efter det själv. Visst är sökning av info på webben en viktig del av programmering men bör inte utgöra typ hälften av tiden man lägger på kursen som jag tyckte man gjorde. Var väldigt mycket google-sökningar och undringar vad menar han där istället för att man får ett färdigt exempel, lär sig vad som händer genom att experimentera och sedan får göra en själv. Tror det finns stort utrymme för förbättringar där.
    ---
    Eftersom tentan utgör en så relativt liten del av kursen så bör den nog vara på färre HP - men vad jag förstår som är det tanken inför nästa år?
    ---
    Mindre labbar eller färre labbar.
    ---
    Kursen skulle kunna innefatta mer och djupare teori.
    ---
    Otroligt olika krav beroende på vem man redovisar för. Vissa tog det mer än en timme att redovisa en labb vilket gjorde att man fick vänta länge medan andra assar ställde väldigt (för) låga krav. Labbarna borde bli färre eller mindre, 2 hp motsvarar ju 53h och det är nog vad man skulle lagt om man programmerat mycket innan och det känns konstigt att utforma kursen efter dom eleverna.


  31. Ytterligare kommentarer om kursen:

    Generellt en mycket intressant och givande kurs!
    ---
    Jag tror att många fysiker har en för dålig grund i programmering(dessutom enbart python) för att kursen bara ska vara 6hp. UML-delarna av labbarna var ganska besvärliga eftersom rätt och fel på de delarna verkar vara en något flytande definition. Bra uml-uppgift på tentan dock!
    ---
    Det var ovanligt mycket jobb för 6hp, men det var inte orättvist mycket jobb. Den kan fortsätta vara 6 hp!
    ---
    För svår kurs för att bara vara värd 6 hp.
    ---
    Överlag är det en mycket bra kurs, särskilt med tanke på att den är helt ny.
    ---
    Väldigt bra och rolig kurs!
    ---
    Det är svårt att säga. Jag kan tänka mig att deta låga deltagarantalet på föreläsningarna har varit en källa till bekymmer men som sagt så blir det ofta så på föreläsningar som är helt och hållet powerpointbaserade. Å andra sidan är powerpoint perfekt för programmeringsföreläsningar.

    En annan kommentar är att jag tycker att kursen har varit mycket bra, den uppfyller helt klart syftet som jag uppfattar det och Christian har varit en exemplarisk kursansvarig.

    ---
    Det var en mycket svår kurs om man inte programmerat mycket innan. Idén men kursen är bra men om den ska vara kvar på nuvarande nivå måste man utöka programmeringskursen i ettan tycker jag.


ccs@kth.se

Denna sammanställning har genererats med ACE.