DD1350 VT09 Elevenkät Sammanfattning
Kursens svårighetsgrad
Vi har uppfattat det som att uppstarttiden med Prolog för labbarna
har varit lång för studenterna. Som en följd av
svårigheterna med att förstå språket och delvis
på grund av labbarnas utformning har flera studenter programmerat
Prolog utan förståelse för de bevisteoretiska
aspekterna eller kopplingen till logik i övrigt. Med anledning av
detta vill vi att öppna för en diskussion om Prologlabbarnas
plats i framtida omgångar av kursen. Alternativ skulle kunna vara
labbar med ESC/Java2, eftersom eleverna generellt har bättre
förskunskaper i Java.
I övrigt verkar studenterna uppnå rimlig teoretisk
förståelse, även om tillämpningen av bevisregler
(speciellt eller-elemination) var bristfällig på
kontrollskrivningar och på tentan.
Kursboken
Vi tycker att kursboken är välskriven, koncis och i princip
heltäckande. En problematisk del har dock varit användningen
av boxar i bevissystemet. Förklaringen av boxar i boken är
bristfällig och det har varit ganska svårt att förmedla
en intution om hur boxarna fungerar till studenterna. Det framgår
inte heller exakt hur boxarna ska fungera på formelbladet med
bevisreglerna.
Föreläsningsanteckningarna
Vi håller med studenternas kommentarer om att ett annat och
tydligare typsnitt än Comic Sans borde användas i slides till
föreläsningarna.
Exempelsamling
Baserat på feedback borde dokumenten med räknade exempel
marknadsföras bättre till studenterna. Till nästa
omgång kan det vara lämpligt att sammanställa och
strukturera exempel i ett kompendium. Speciellt behöver
studenterna mer exempel av strukturell induktion, som inte täcks
väl av boken.
Övningar
Vi tycker det skulle behövas en övning till för
predikatlogik och en övning för Hoarelogik. I och med att
två övningar försvann till kontrollskrivningar fanns
det inte mycket tid för övningsräknande, som många
enligt utvärderingen verkade uppskatta. Om det blir lika
många studenter som denna omgång är det rimligt att ha
en extra övningsgrupp under nästa omgång. Ett sätt
att få mer tid för räkning är att ha kortare
kontrollskrivningar som äger rum i vanliga lektionssalar.
Laborationer
Vi tycker det har varit för många studenter på
för få labbassistenter, speciellt när vissa har
behövt mycket hjälp med Prolog. Det har stundtals varit
mycket stressigt under redovisningarna med små marginaler
för att ta längre tid med någon grupp. Vi vill dessutom
avråda från att försöka ordna så att bara
en viss del av studenterna kommer till ett visst labbpass, eftersom
detta leder till stor förvirring.
Examinationsmoment
Det är vår uppfattning att tentaresultat ensamt ska
avgöra huruvida man får högre betyg än E. Det vore
också bättre om det fanns fler tal per del på tentan,
så att inte ett fel kan utgöra skillnaden mellan betyg A och
F. Systemet där tentadelar, kontrollskrivningar och hemtal
tillsammans ger ett visst betyg har ibland tyckts förvirrande,
inte minst när studenterna vill ha klara besked.
Kamraträttning
Generellt verkar hemtalen och kamraträttningen medverka till att
aktivera studenterna, men många är inte intresserade av att
se sina hemtal efter de blivit rättade. Kanske skulle det bli mer
intresse om det fanns möjlighet till komplettering av icke
godkända svar. Då skulle dessutom rättningen kunna vara
hårdare.
Övrigt
Det vore bra om studenterna utsattes för någon form av
demonstration av state-of-the-art-verktyg som använder de tekniker
de lär sig på kursen (som t ex bevisassistenter och model
checkers).