DD1350 VT09 Elevenkät Sammanfattning

Kursens svårighetsgrad

Vi har uppfattat det som att uppstarttiden med Prolog för labbarna har varit lång för studenterna. Som en följd av svårigheterna med att förstå språket och delvis på grund av labbarnas utformning har flera studenter programmerat Prolog utan förståelse för de bevisteoretiska aspekterna eller kopplingen till logik i övrigt. Med anledning av detta vill vi att öppna för en diskussion om Prologlabbarnas plats i framtida omgångar av kursen. Alternativ skulle kunna vara labbar med ESC/Java2, eftersom eleverna generellt har bättre förskunskaper i Java.

I övrigt verkar studenterna uppnå rimlig teoretisk förståelse, även om tillämpningen av bevisregler (speciellt eller-elemination) var bristfällig på kontrollskrivningar och på tentan.

Kursboken

Vi tycker att kursboken är välskriven, koncis och i princip heltäckande. En problematisk del har dock varit användningen av boxar i bevissystemet. Förklaringen av boxar i boken är bristfällig och det har varit ganska svårt att förmedla en intution om hur boxarna fungerar till studenterna. Det framgår inte heller exakt hur boxarna ska fungera på formelbladet med bevisreglerna.

Föreläsningsanteckningarna

Vi håller med studenternas kommentarer om att ett annat och tydligare typsnitt än Comic Sans borde användas i slides till föreläsningarna.

Exempelsamling

Baserat på feedback borde dokumenten med räknade exempel marknadsföras bättre till studenterna. Till nästa omgång kan det vara lämpligt att sammanställa och strukturera exempel i ett kompendium. Speciellt behöver studenterna mer exempel av strukturell induktion, som inte täcks väl av boken.

Övningar

Vi tycker det skulle behövas en övning till för predikatlogik och en övning för Hoarelogik. I och med att två övningar försvann till kontrollskrivningar fanns det inte mycket tid för övningsräknande, som många enligt utvärderingen verkade uppskatta. Om det blir lika många studenter som denna omgång är det rimligt att ha en extra övningsgrupp under nästa omgång. Ett sätt att få mer tid för räkning är att ha kortare kontrollskrivningar som äger rum i vanliga lektionssalar.

Laborationer

Vi tycker det har varit för många studenter på för få labbassistenter, speciellt när vissa har behövt mycket hjälp med Prolog. Det har stundtals varit mycket stressigt under redovisningarna med små marginaler för att ta längre tid med någon grupp. Vi vill dessutom avråda från att försöka ordna så att bara en viss del av studenterna kommer till ett visst labbpass, eftersom detta leder till stor förvirring.

Examinationsmoment

Det är vår uppfattning att tentaresultat ensamt ska avgöra huruvida man får högre betyg än E. Det vore också bättre om det fanns fler tal per del på tentan, så att inte ett fel kan utgöra skillnaden mellan betyg A och F. Systemet där tentadelar, kontrollskrivningar och hemtal tillsammans ger ett visst betyg har ibland tyckts förvirrande, inte minst när studenterna vill ha klara besked.

Kamraträttning

Generellt verkar hemtalen och kamraträttningen medverka till att aktivera studenterna, men många är inte intresserade av att se sina hemtal efter de blivit rättade. Kanske skulle det bli mer intresse om det fanns möjlighet till komplettering av icke godkända svar. Då skulle dessutom rättningen kunna vara hårdare.

Övrigt

Det vore bra om studenterna utsattes för någon form av demonstration av state-of-the-art-verktyg som använder de tekniker de lär sig på kursen (som t ex bevisassistenter och model checkers).