Kursanalys f�r DD1352 Algoritmer (datastrukturer) och komplexitet, v�ren 2010KursvarianterKursomg�ngen var en saml�sning mellan tv� kurser:
Kursdata per 7 juni 2010Tid: period 3-period 4 l�s�ret 2009/2010 dvs januari-maj 2010H�gskolepo�ngantal KTH: 9 (varav 3 p� labb, 3 p� m�starprov, 3 p� tenta) Po�ngantal SU: 7,5 (varav 1,5 p� labb, 3 p� m�starprov, 3 p� tenta) Tenta: ordinarietenta efter period 4, omtenta i augusti F�rel�sningar: 34 timmar. �vningar: 24 timmar. Kursledare och f�rel�sare: Viggo Kann �vningsassistenter: Torbj�rn Granlund (doktorand i datalogi), Marcus Dicander och Jonas Sundberg (D-teknologer). Antal registrerade elever, KTH: 139 varav 136 fr�n D, 2 fr�n CL, 1 fr�n Media. Antal registrerade elever, SU: 10. Prestationsgrad f�rstag�ngsregistrerade KTH: 72% (jfr 75% �r 2009) Prestationsgrad totalt KTH: 86% (85% �r 2009) Examinationsgrad f�rstag�ngsregistrerade KTH: 53% (74 stycken; jfr 60% �r 2009) Prestationsgrad SU: 82% Examinationsgrad SU: 70% (7 godk�nda av 10 aktiva)
STATISTIK efter ordinarietentan (inklusive �ldre elever) LABBSTATISTIK Labb nr 1: 148, 2: 133, 3: 136, 4: 141 Hela labbkursen: 119 st (jfr 111 st �r 2009) M�STARPROV, TEORITENTA OCH MUNTA Prov Antal inl Betygsf�rdelning Medelbetyg mas1 155 17 x F 75 x E 12 x D 43 x C 2 x B 6 x A 1,9 mas2 144 17 x F 79 x E 7 x D 19 x C 2 x B 20 x A 2,0 tenta 150 30 x F 53 x E 40 x D 27 x C - - 1,6 x-labb4 30 - - - - 4 x B 26 x A 4,9 munta 21 - - - 4 x C 6 x B 9 x A 3,9 22 anm�lde sig till muntan. 19 klarade den (varav tv� med l�gre betyg), tv� missade, en d�k inte upp. SLUTBETYG 59 x E 6 x D 11 x C 7 x B 14 x A medelbetyg: 2,1 (jfr 2,8 �r 2009 och 2,2 �r 2008) L�randem�lEfter kursen ska studenten kunna
F�r�ndringar inf�r denna kursomg�ngTre av fyra f�r�ndringar som planerades i f�reg�ende �rs kursanalys genomf�rdes:
SammanfattningKursen fungerar bra rent praktiskt, men det h�ga antalet elever som bara f�r betyg E liksom flera kommentarer p� kursenk�ten visar att en betydande del av D-teknologerna inte �r mogna att tillgodog�ra sig kursen v�l. Kursen kommer d�rf�r att flytta fr�n v�ren i �rskurs 2 till h�sten i �rskurs 3 p� D. �ven kursen Diskret matematik g�r samma flytt. D�rmed ligger ADK efter Matematisk statistik och Databasteknik, varf�r det finns sk�l att tro att mognaden och motivationen hos D-teknologerna kommer att vara st�rre n�sta g�ng kursen g�r. I och med detta kommer det ocks� att vara m�jligt att g� in mer p� probabilistisk algoritmanalys och probabilistiska algoritmer.Faktiskt inneh�ll i kursenKursen f�ljde det planerade inneh�llet.Elevernas synpunkterJag la upp en kursutv�rdering p� webben efter teoritentan men f�re muntan. Den besvarades av 65 elever, varav fyra SU-studenter, 60 D-teknologer och en annan, vilket �r ungef�r h�lften av antalet registrerade kursdeltagare.H�r f�ljer en sammanfattning av enk�tsvaren med mina kommentarer. Kursinneh�llKursen ans�gs vara ganska sv�r (55%) eller mycket sv�r (11%) av lite mer �n h�lften, medan 3% tyckte den var l�tt och resten medelsv�r. Det �r samma andel som f�rra �ret som ans�g att kursen var sv�r.6% tyckte inte att dom i b�rjan av kursen fick klart f�r sig vad kursens m�l var, j�mf�rt med 8% f�rra �ret. 80% tyckte kursen var intressant (j�mf�rt med 88% 2009, 81% 2008 och 91% 2007). KurslitteraturIndakursens kursb�cker f�rra �ret kunde anv�ndas som ADK-kursb�cker, varf�r dom flesta inte beh�vde skaffa n�gon ny bok. 60% har anv�nt kursboken. En fj�rdedel tyckte att boken �r mindre bra eller d�lig. Kommentarerna �r mots�gelsefulla - vissa skriver att boken �r enkel att l�sa och f�rst� och andra att den �r torr och tr�kig. Flera kommenterar att man kan klara sig l�ngt med anteckningarna och Wikipedia.F�rel�sningsanteckningarna p� webben (cirka 140 sidor), med alla stordiabilder som visades samt alla �vningsuppgifter med l�sningar, ans�gs vara mycket bra eller bra av 45%, j�mf�rt med 74% f�rra �ret. Anteckningarna var i stort sett samma - enda v�sentliga skillnaden var att dom fanns p� papper i kursbunten f�rra �ret.
Jag gillar handskrivna anteckningar. En lista �ver kursens algoritmer och problem med komplexiteter finns p� kurswebbsidan. Det tycks som om kritiken mot anteckningarna till st�rsta delen �r ett informationsproblem: vissa elever har inte f�rst�tt hur f�rel�sningsanteckningarna �r t�nkta att anv�ndas. N�sta �r ska jag vid kursstart erbjuda alla f�rel�sningsanteckningar och �vningsanteckingar p� papper f�r sj�lvkostnadspris. UndervisningenKursen �r upplagd s� att den som vill l�sa in den sj�lv ska kunna g�ra det. Trots detta gick n�stan h�lften p� i stort sett alla f�rel�sningarna. 14% gick n�stan inte p� n�gra f�rel�sningar. Pedagogiskt sett ans�gs f�rel�sningarna mycket bra eller bra av 59% (52% f�rra �ret och 60% f�r tv� �r sen) medan 23% ans�g dom vara mindre bra eller d�liga (10% f�rra �ret).65% f�redrar entimmesf�rel�sningar i kursen och 18% f�redrar tv�timmesf�rel�sningar.
Jag tycker att entimmesf�rel�sningar �r mycket mer stimulerande �n tv�timmesf�rel�sningar och jag ser betydligt f�rre sovande elever i f�rel�sningssalen. St�rsta problemet �r som vanligt spridningen i niv�, f�rkunskaper och behov hos eleverna som g�r det om�jligt att tillfredsst�lla alla. Med entimmesf�rel�sningarna har jag kunnat st�lla h�gre krav p� att eleverna f�rberett sig till f�rel�sningarna. Det tycks vara dom som inte f�rberett sig som tycker f�rel�sningarna �r f�r sv�ra. 67% av eleverna gick p� minst 60% av �vningarna, mot 55% f�rra �ret. Grupperna var n�gorlunda j�mnstora. 64% tyckte att �vningarna pedagogiskt sett var mycket bra eller bra, en liten minskning mot f�rra �ret, men � andra sidan var det flera som gick p� �vningarna.
ExaminationsformenExaminationsformen med en tredjedel av vardera labbar, m�starprov och tenta ans�gs mycket bra eller bra av n�stan alla (81%). Majoriteten tyckte att betygs�ttning med betygskriterier var bra och att det var bra att det fanns flera s�tt att redovisa att man uppn�tt l�randem�lens betygskriterier.I stort sett alla (89%) tyckte att kamratr�ttning av teoritentan var bra eller �tminstone acceptabelt.
Jag har efter noga �verv�gande valt att ha icke-kompensatorisk betygs�ttning i kursen, allts� att inte ge slutbetyg efter snittet utan efter det l�gsta delmomentbetyget. Jag f�rst�r att flera har uppfattat det som d�ligt, och d�rf�r har jag unders�kt hur m�nga elever som har f�tt ett flera steg l�gre betyg p� grund av att ett av delmomenten �r l�gre �n �vriga. Detta har bara skett i 7 fall. I tv� fall har ett betyg dragit ner fr�n A till C, i fyra fall har ett betyg dragit ner fr�n C till E. I ett enda fall har slutbetyget dragits ner mer �n tv� steg. Alla fall d�r ett delbetyg drar ner slutbetyget tv� sn�pp eller mer uppfyller automatiskt villkoret som kr�vs f�r att en elev ska f� g� upp p� muntan. Det finns d�rf�r i alla s�na fall en extra chans att h�ja det l�ga delbetyget. M�nga har ocks� gjort det. Det tycks allts� som att betygs�ttningen har sporrat elever att g�ra bra ifr�n sig i alla delar av kursen. Dessutom ger ett icke-kompensatoriskt betyg en garanti f�r elevens (minimi)kunskaper inom alla betygsatta moment. Jag utformade tentan f�r att den till allra st�rsta delen skulle testa de viktigaste teoridelarna av kursen. Bara en delfr�ga (v�rd 2 po�ng) testade kunskap om en specifik datastruktur (Bloomfilter och hashning). Jag h�ller allts� inte med om att tentan testade detaljkunskaper. KomplexitetslabbenDen nya labb 4 inf�rdes f�r att ge b�ttre f�rst�else f�r NP-reduktioner. Mer �n fyra av fem elever ans�g att labben ocks� gjorde det. Bara 3% ans�g att labben var f�r arbetskr�vande. Komplexitetslabbens inverkan har studerats i ett nyligen presenterat konferensbidrag av doktoranden Emma Enstr�m.KattisDet automatiska programtestningssystemet Kattis anv�nds f�r fj�rde �ret i kursen. Kattis fick helhetsbetyget mycket bra eller bra av 83% (mot 71% f�rra �ret och 65% �ret innan). Endast 6% ans�g systemet vara mindre bra eller d�ligt. Trenden �r att eleverna uppskattar Kattis allt mer.
Feedback p� m�starprovenDe flesta tyckte att l�rarens feedback vid muntliga redovisningarna av m�starproven var mycket bra eller bra. Bara 11% (mot 16% f�rra �ret) ans�g att feedbacken var mindre bra eller d�lig.
P� �vningen n�rmast efter varje m�starprov g�s m�starprovet igenom och den som har fr�gor om det kan fr�ga assistenten d�. Problemet i omm�starprov 2 var ett optimeringsproblem som f�rst skulle skrivas om till ett beslutsproblem. Detta �r en standardtransformation som �r en viktig del av kursen och som alla som blir godk�nda p� kursen ska beh�rska. Jag ska inf�ra extra �vningsuppgifter specifikt om detta. S�rbehandling och genusBara en ans�g sig ha blivit utsatt f�r s�rbehandling, och den personen gav kommentaren: algoritmerna fucked min hj�rna ibland (dvs psykologiisk sexualitet). Dom flesta hade inte funderat �ver kursens genusperspektiv eller tyckte ens att det var n�got som hade med kursen att g�ra. En positiv kommentar var: Det �r trevligt med en kurs i programmering d�r man inte behandlas speciellt bara f�r att man �r tjej, utan folk ses som m�nniskor i st�rre utstr�ckning. Tummen upp!Gl�dje av kursinneh�llet67% tror sig ha nytta av hela eller en hel del av kursinneh�llet i framtiden. En enda person tror sig inte ha nytta av kursen alls. Detta visar att kursen �r och uppfattas som central f�r utbildningen, vilket �r gl�djande.F�rslag till f�rb�ttringar och allm�nna kommentarerIntressant kurs och ett uppl�gg som st�ller krav p� eleverna. Bra allt som allt!v�ldigt sv�r kurs. men att den �r intressant och rolig v�ger upp. En riktig kvalitetskurs. F�rmodligen den b�sta jag l�st p� KTH hittills. Vi �r flera som g�r SU-varianten av kursen som tycker att v�r s�rbehandling minskar v�ra chanser att f� h�ga betyg p� kursen, j�mf�rt med KTH:arna. Vi resonerar s� h�r: Vi f�r bara 7,5 hp f�r kursen. De moment vi "slipper" m�ste kth:arna g�ra, men om vi vill ha extra bonus m�ste vi ocks� g�ra dessa moment. F�ljaktligen f�r vi antingen sv�rare �n de andra att f� h�gre betyg eller s� m�ste vi g�ra lika mycket arbete som de andra - men f�r fortfarande mindre antal po�ng. Observera att vi antagligen har mer att g�ra utanf�r adk:kursen �n de som f�r mer po�ng f�r kursen, eftersom att vi ocks� l�ser p� heltid! Kanske skulle ha n�gon labb d�r man f�r prova p� att l�sa problem med dekomposition och dynamisk programmering i praktiken, g�r just nu bara igenom det teoretiskt. Dynamisk programmering brukar vara sv�rt att l�ra sig. Det finns flera uppgifter i Kattis som tr�nar dynamisk programmering, s� till n�sta g�ng f�resl�r jag n�gra s�na uppgifter. SU kommer inte att l�sa kursen tillsammans med ADK n�sta g�ng utan ist�llet tillsammans med Algoritmer och komplexitet f�r F med flera. Den kursen �r utan labbkurs, s� problemet med bonuspo�ng kommer att finnas kvar men vara till SU-studenternas f�rdel i framtiden. Anpassning till andra kurserKursen samordnades med Diskret matematik f�r D2 som l�stes parallellt. Det har fungerat bra. Tidpunkter f�r inl�mningar och redovisningar har samordnats med alla �vriga kurser som D2 l�ser p� v�ren.Forts�ttningskurserna (Avancerade algoritmer, Kryptografins grunder, Seminariekurs i teoretisk datalogi, Algoritmisk bioinformatik, Komplexitetsteori och Probleml�sning och programmering under press) �r planerade att passa ihop med ADK. Planerade f�r�ndringar
|