En preferensmodell är en algoritm som är tänkt att hjälpa användaren göra val. Detta projekt implementerar en preferensmodell för en användares val av film. Är det möjligt att tillämpa en preferensmodell för en användares val av film? Algoritmen gjordes med hjälp av simplex-algoritmen som bas. Simplex-algoritmen försöker maximera en given funktion inom givna begränsningar. De begränsningar som ges till simplex-algoritmen utgörs av tidigare val av film som användaren har gjort. Algoritmen testades genom att låta en användare göra 15 filmval och sedan sortera en lista på fem filmer efter preferens. De 15 val som användaren gjorde blev begränsningar och preferensmodellen beräknade sin egen lista. De två listorna jämfördes sedan för att se hur väl preferensmodellen lyckades. I 30 av det 32 testfallen valde algoritmen samma förstahandsval som användaren, men den fungerade inte lika bra på resten av listan. Objektiva värden för film är lättast att hitta om de är sanna / falska värden och algoritmen skulle sannolikt ha fungerat bättre om sanna / falska värden användes. Algoritmen kan användas för andra områden där föremål kan ses som objektiva värden på en skala.