Strategier i Hive

Av Andreas Brytting och Johan Nygren

Sammanfattning

Hive är ett brädspel för två spelare där spelarna använder ett antal pjäser representerade av olika småkryp för att försöka omringa motspelarens Drottning. Det finns många strategier som fokuserar på olika punkter inom spelet. För att vinna behövs en bra strategi, och för att kunna utveckla en bra strategi så behövs bred förståelse av spelet. Detta projekt utforskar de olika delar som är involverade inom Hive-strategi och resulterade i en jämförelse av en offensiv och en defensiv strategi genom skapandet av ett AI som sedan sattes att spela mot sig själv given de två strategierna med ett fåtal modifikationer. Till följd av spelets uppbyggnad samt begränsningar i AI:t så resulterade majoriteten av matcherna i oavgjort. Den defensiva strategin vann fyra av matcherna och den offensiva en utav de 48 spelade. Resultatet visar att den defensiva strategin utvecklad för det här projektet är överlägsen den mer offensiva strategin. Detta visar också att för att besegra en defensivt fokuserad strategi, såsom skapandet av cirklar, så måste man planera många steg framåt.