Måns Odstam och Andreas Stjerndal

Game Design for Mobile Devices

A study on turn-based strategy games

Sammanfattning

De senaste åren har antalet spelapplikationer för den senaste generationen mobila platformar ökat dramatiskt. Ett växande antal utvecklare och företag har börjat satsa mer och mer på att producera material till denna uppåtgående marknad. Den här rapporten utforskar några av de utmaningar som man ställs inför när man utvecklar spel till den mobila marknaden, med fokus på genren turbaserade strategispel. De områden som utreds i detalj är tiden för en spelsession, kontroll med pekskärmen, hårdvara och grafik, samt användargränssnitt.

Tre metoder användes för att genomföra detta: skapa en enkät, testa inom genren framgångsrika spel, samt undersöka diverse källor på internet.

Resultaten pekar mot att rundor bör vara möjliga att avsluta inom en minut. Det verkar också som att användare inte har några preferenser när det gäller hur ett spel ska kontrolleras så länge som kontrollerna passar spelet. Angående grafik och hårdvara så svarade enkättagare att 3D grafik inte är ett krav, utvecklare bör därför inte prioritera 3D grafik över andra delar av spelet. Utvecklare av användargränsnitt bör, bland annat, se till att clickbara ting på skärmen inte nerskalas på mindre skärmar utan håller en konsekvent storlek mellan olika skärmstorlekar.