bild
Skolan för
elektroteknik
och datavetenskap

Programutvecklingsteknik

Övning 5

  1. Skriv en klass som räknar tiden från en starttid ned till 0 och skriver ut meddelanden varje sekund om återstående tid. Objekt av klassen ska också kunna ta emot information om avgivet svar och man ska kunna läsa av ifall svaret kom i tid eller ej. Tiden räknas ned till 0 även om svaret kommer långt tidigare.

  2. Modifiera lösningen av 1. så att tidtagningen avbryts när svaret kommer. Här är lösningen som skrevs på övningen Timer.java   MathProb.java.

    Här är en lösning på uppgift 2 från tidigare år, utan grafik. Det kan vara lättare att se hur tråden fungerar i den här lösningen (tyvärr är klassens namn lite väl krångligt). Man bryr sig inte om att kolla om svaret är rätt här, bara om svaret kommer in i tid! TTIntJOpt.java.

  3. Demonstrera swing-komponenten JTree som ska användas i labb5.\\ Här är en lösning: JTreeExempel.java (För att exemplet skulle fungera på min dator fick jag flytta satsen där JTree skapas till näst sist i konstruktorn jämfört med övningens lösning. Har lagt till en setSize() också. /Ann)


  4. Gör en grafisk komponent som simulerar något m.h.a. ett objekt av javax.swing.Timer
    Förslag nedan.

    • En tindrande stjärnhimmel med ljusa ovaler på en mörk bakgrund. Tindrandet kan åstadkommas genom att storlek eller position på slumpmässigt valda ovaler varieras lite grann.
    • Många partiklar som rör sig slumpmässigt. Då kan det vara bra att ha en klass Particle med position och slumprörelse för partiklarna. Om partiklarna tillåts "fastna" i områdets kant och även i andra partiklar som fastnat kan roliga mönster bildas. Det senare är nog lite för stor uppgift för en övning.

    Alternativ till uppgiften 4: Tag något från gamla tentor.
Copyright © Sidansvarig: Ann Bengtsson <ann@nada.kth.se>
Uppdaterad 2015-05-19