Programutvecklingsteknik
Övning 5
- Skriv en klass som räknar tiden från en starttid ned
till 0 och skriver ut meddelanden varje sekund om återstående tid.
Objekt av klassen ska också kunna ta emot information om avgivet
svar och man ska kunna läsa av ifall svaret kom i tid eller ej.
Tiden räknas ned till 0 även om svaret kommer långt tidigare.
- Modifiera lösningen av 1. så att tidtagningen avbryts när
svaret kommer. Här är lösningen som skrevs på övningen
Timer.java
MathProb.java.
Här är en lösning på uppgift 2 från tidigare år, utan grafik.
Det kan vara lättare att se hur tråden fungerar i den här lösningen
(tyvärr är klassens namn lite väl krångligt). Man bryr sig inte
om att kolla om svaret är rätt här, bara om svaret kommer in i tid!
TTIntJOpt.java.
- Demonstrera swing-komponenten
JTree som ska användas i
labb5.\\
Här är en lösning: JTreeExempel.java
(För att exemplet skulle fungera på min dator fick jag flytta satsen
där JTree skapas till näst sist i konstruktorn jämfört med övningens
lösning. Har lagt till en setSize() också. /Ann)
- Gör en grafisk komponent som simulerar något m.h.a. ett objekt av
javax.swing.Timer Förslag nedan.
- En tindrande
stjärnhimmel med ljusa ovaler på en mörk bakgrund. Tindrandet kan åstadkommas
genom att storlek eller position på slumpmässigt valda ovaler varieras
lite grann.
- Många partiklar som rör sig slumpmässigt. Då kan det vara bra
att ha en klass
Particle med position och slumprörelse för
partiklarna. Om partiklarna tillåts "fastna" i områdets kant och även
i andra partiklar som fastnat kan roliga mönster bildas. Det senare är
nog lite för stor uppgift för en övning.
Alternativ till uppgiften 4: Tag något från gamla tentor.
|