Programutvecklingsteknik
Övning 6
- Ev. rest från tidigare övningar.
- Fetkoll: Skriv programmet
Fetkoll som går igenom
valfri webbsida och skriver ut alla ord och fraser som står med
fetstil. HTML-taggen för detta heter B.
Tror inte att denna uppgift hanns med på övningen men här är en lösning ändå:
De som inte gjort labb6 kan ha nytta av denna.
Fetkoll.java.
- I Äventyrsspelet ska vi ha ett Hus med många rum. Rummen är vanliga rum,
magiska rum eller skattrum. Alla rum har ett namn och ett nummer. Alla rum
har förbindelse med minst ett och högst sex andra rum. Man kan gå mellan
rummen genom att ange en riktning som är norr, söder, öster, väster, upp
eller ned. Från ett magiskt rum kan man gå direkt till vilket rum som helst
i huset om man vet destinationens namn. Ett skattrum är ett rum med många
skatter. En spelare har ett namn och vet vilket rum har är i just nu
samt vilket rum han senast var i.
- Gör en enkel ObjektOrienterad Analys på ovanstående text och skapa
en "Data Dictionary" med substantiv, verb och relationer. Rita ett UML-
klassdiagram. Alla data och operationer från texten ska vara med.
- Hur kan man representera riktningarna? Det duger inte att bara säga
att "0 är norr", "1 är söder", o.s.v.
- Föreslå en datastruktur för att representera förbindelsen mellan ett rum
och grannrummen.
- Skriv metoder i klassen Rum som
- förbinder rummet med ett grannrum. Parametrar är riktning och rum.
- givet en riktning, returnerar ett rum. Används för att gå mellan rummen.
- Skriv några rader i en testmetod som skapar rum och förbinder dem.
Här är ett UML-diagram samt kod från övningen.
UML-diagrammet.
Riktningar.java
Rum.java
MagisktRum.java
SkattRum.java
Hus.java
Skatt.java
Spelare.java
OBS! Alla svenska bokstäver (å,ä,ö,Å,Ä,Ö) är utbytta mot
a(A) och o(O).
- Om det finns mer tid: Uppgifter från gamla tentor. Uppgiften nedan
är från en tenta som är äldre än de som finns på kurshemsidan nu.
- Rita ett UML-klassdiagram för en kö. Köklassen implementerar följande
gränssnitt:
interface AbstractQueue {
public boolean isEmpty();
public void put(Object x);
public Object get();
}
Ett köobjekt har referenser till köns första och sista elementet.
Varje nod i kön har en next-referens
och en referens till den lagrade informationen som här ska vara personer
med förnamn och efternamn som separata String-objekt.
Uppgiften är hämtad från en gammal tenta i
programutvecklingsteknik.
|
|