Labbredovisningar, DD2385 Programutvecklingsteknik
Checklista för labbredovisning:
1 (Labbarna 1-7)
* Visa ditt UML-klassdiagram av labben.
* Visa koden och peka på speciellt viktiga avsnitt.
2 (Labbarna 3,5-7) (alltså inte labb 4)
* Är programmet (tillräckligt) robust ?
* Hur har du utfört/uppnått abstraktion, inkapsling och modularitet ?
* Har du använt några kända designmönster ?
* Har du lyckats återanvända några klasser från tidigare labbar eller övningar ?
* Vilka nya klasser har skapats i labben och varför just de klasserna ?
* Så här i efterhand, nu när ni blivit klokare, vad hade ni gjort annorlunda
eller ändrat på ifall ni hade fortsatt projektet?
3 (Labbarna 5-7)
* Hur har du funktionstestat ditt program?
* Hur har du dokumenterat ditt program (kommentarer, javadoc, mm)?
------------------------------------------------------------------------------
Exempel på redovisning:
1
*Titta på vårt UML-diagram. Så här tänkte vi oss att det skulle funka...
*Nu kör jag programmet, se hur bra det funkar (klick, klick, knapp knapp).
*Här är en av de centrala delarna av koden, den gör att... Här är den
andra viktiga delen som ...
2
*Skulle man skicka in ett negativt tal i den här metoden kollar vi det
så det inte blir fel i programmet. Skulle man ändra i den här klassen
så påverkar det inte den där klassen eftersom...
*Eftersom vi har separata klasser för ... och ... så får vi mer
modularitet och klassen XX skulle kunna användas i andra sammanhang.
*Vi har använt Model-View-Controller och Observer i vår design.
*Vi har inte återanvänt några tidigare klasser.
*Vi var tvugna att göra N nya klasser eftersom ditt och datt inte
fanns i java API eller i tidigare klasser.
*Hade vi vetat att man måste vara bra på ... hade vi läst mer i
referenserna på nätet eller någon av de rekommonderade böckerna
som finns på kurshemsidan innan vi startade att labba.
3
*Vi har gjort en testklass som testar klassen XX och ffa metoderna YY
och ZZ för de är viktigast att testa därför att...
*Vi har skrivit lagom mycket kommentarer på bra ställen, titta här i emacs.
Klar!