bild
Skolan för
elektroteknik
och datavetenskap

Programutvecklingsteknik

Övning 1    4/4

Lösningar till Java-uppgifterna läggs här efter övningen. UML kommer inte att läggas upp utan endast ritas på tavlan på övningen. Det är inte säkert att vi hinner alla uppgifter.
  1. Rita UML klassdiagram för en byrå med två lådor för kläder. Följande medlemmar ska vara egna klasser: plaggen, lådorna, byrån. Definiera även några möjliga operationer för klasserna/objekten.

    Innan vi löser uppgift 1 kommer vi att ha en kort genomgång av begreppet Interface och särskilt Javas lyssnarinterface. Uppgifterna 1 och 2 är en direkt förberedelse för Labb1.

  2. Skapa en liten komponent som är en subklass till TextField som kontrollerar checksiffran i ett inskrivet personnummer och fyller i ett bindestreck om det inte redan finns i det inmatade. När man skriver in något i fältet och trycker på Enter ska komponenten själv göra kontrollerna och fylla i ev. bindestreck. Rita UML-diagram för komponenten. Är det bäst att göra det innan programkoden skrivs eller efter? Prova också komponenten i en applet.
    Här är ett förslag till lösning (endast Javakoden):  PnrKomponent.java
    Här är javakoden för en applet som provar komponenten: Applet1.java.
    Kör appleten.

  3. Skriv ett fristående program (alltså med main-metod) som öppnar ett fönster (Frame) och lägger in en personnummer- komponent enligt föregående uppgift. Rita först UML-digram. Lösning:  PnrFrame.java

  4. Gör en ny utvidgad personnummerkomponent som har tre fält. En rubrik/meddelande-ruta, ett inmatningsfält och en knapp som återställer, dvs. skriver tillbaka den ursprungliga texten i rubrikrutan och blankställer personnummerfältet. Rita naturligtvis UML-diagram även för denna!
    Lösningsförslag:   PnrKomponent3.java
    Prova komponenten i en applet
Copyright © Sidansvarig: Ann Bengtsson <ann@nada.kth.se>
Uppdaterad 2012-03-14