Programutvecklingsteknik
Övning 1 4/4
Lösningar till Java-uppgifterna läggs här efter övningen. UML kommer inte att läggas upp
utan endast ritas på tavlan på övningen. Det är inte säkert att vi hinner alla uppgifter.
- Rita UML klassdiagram för en byrå med två lådor för kläder.
Följande medlemmar ska vara egna klasser:
plaggen, lådorna, byrån. Definiera även några möjliga operationer för
klasserna/objekten.
Innan vi löser uppgift 1 kommer vi att ha en kort genomgång av begreppet Interface och särskilt
Javas lyssnarinterface. Uppgifterna 1 och 2 är en direkt förberedelse för Labb1.
- Skapa en liten komponent som är en subklass till
TextField
som kontrollerar checksiffran i ett inskrivet personnummer och fyller i
ett bindestreck om det inte redan finns i det inmatade.
När man skriver in något i fältet och trycker på Enter ska komponenten
själv göra kontrollerna och fylla i ev. bindestreck.
Rita UML-diagram för komponenten. Är det bäst att göra det
innan programkoden skrivs eller efter? Prova också komponenten i en applet.
Här är ett förslag till lösning (endast Javakoden):
PnrKomponent.java
Här är javakoden för en applet som provar komponenten:
Applet1.java.
Kör appleten.
- Skriv ett fristående program (alltså med
main-metod)
som öppnar ett fönster (Frame) och lägger in en personnummer-
komponent enligt föregående uppgift. Rita först UML-digram.
Lösning: PnrFrame.java
- Gör en ny utvidgad personnummerkomponent som har tre fält.
En rubrik/meddelande-ruta, ett inmatningsfält och en knapp som återställer,
dvs. skriver tillbaka den ursprungliga texten i rubrikrutan och blankställer
personnummerfältet. Rita naturligtvis UML-diagram även för denna!
Lösningsförslag:
PnrKomponent3.java
Prova komponenten i en applet
|