föreläsningen men
kan inte lova ...
Dag | Tid | Sal | F | Preliminärt innehåll |
Må 8/4 | 13-15 | Q2 | |
F1 |
Översikt av kursinnehållet.
Snabbgenomgång av examinationen (laborationer och tentamen).
Introduktion till/repetition av Java.
Genom programexempel tar vi upp bl.a. följande begrepp:
Klass, typ, instansvariabel, instansmetod, konstruktor, objekt,
klassvariabel, klassmetod, arv.
Introduktion till UML-diagram, UML för första Java-exemplen.
|
To 11/4 | 8-10 | Q2 | |
F2 |
Lite rest från F1
Introduktion till grafik i Java.
Begreppet interface (generellt) och lyssnarinterface (i Java).
Introduktion till händelser och lyssnare i Java.
Tillämpning av interface vid grafisk interaktion
Hur får man något att hända när man trycker på en knapp?
Interface används mycket i Java-biblioteken, t.ex.
i hjälpmedlen för grafisk interaktion.
Interface (eller det nära besläktade abstrakt klass)
är centralt i många designmönster.
Därför är det viktigt i kursen att grundligt förstå interfacebegreppet!
|
Må 15/4 | 10-12 |
E3 | |
F3 |
Swinggrafiken, intro. Demoexempel. Dessa finns ej på föreläsningsbilderna.
Javas lyssnarinterface igen: olika principer för att göra lyssnarklasser,
Javas adapterklasser, Inre klasser
Abstrakta klasser (jämför med interface)
Eventuellt hinner vi: Klasshierarki och typhierarki.
Eventuellt: Polymorfism och dynamisk bindning.
|
To 18/4 | 8-10 | Q2 | |
F4
|
UML-klassdiagram: Översikt över symbolerna.
Exempel på association, komposition, aggregat, multiplicitet.
Klassen Object , programexempel med equals() ,
jämförelser mellan referenser och jämförelser mellan objekt.
Introduktion till designmönster
MVC (Model-View-Control) med programexempel,
kanske också Singleton.
|
Må 22/4 | 10-12 | L52 | |
F5 |
Rest från F4: MVC (Model-View-Control) med programexempel,
mönstren Singleton och Mock Object.
Begreppet ramverk
Javas ramverk för objektsamlingar, Collections
Mönstret Iterator
|
To 25/4 | 8-10 | Q2 | |
F6 |
Mönstret Iterator (från F5)
Omslagsklasser (från F5)
Mönstret Observer, vi jämför Observer med MVC.
Observer i Javabiblioteket
Observerexempel: Rösträkning
|
Må 29/4 | 10-12 | Q2 | |
F7 |
Mönstret Template Method
Inför labb4:
Mönstret Composite
Begreppet Factory ingår i flera mönster. Vad är det?
Mål för programutveckling
Designkriterier del I
|
To 2/5 | 8-10 | Q2 | |
F8 |
Mönstren Strategy, Relation, Proxy
Det mest grundläggande om Exceptions, Strömmar och Filer
Syntax, BNF, Syntaxkontroll med recursive descent, XML.
I labb5 ska XML-liknande kod tolkas.
|
Må 6/5 | 10-12 | E3 | |
F9
|
Trådar (Thread, Runnable, sleep)
Producent-konsument-tillämpning
Klassen Timer för animering och simulering
Det mest grundläggande om Sockets och Internetprogram.
|
On 8/5 | 8-10 | Q2 | |
F10 |
Ev. rest från F9
Mönstren Mediator, Facade, State och Decorator
Program-exempel på Decorator
|
Må 13/5 | 10-12 | E3 | |
F11 |
Rest från F10: Enum-typer, Singleton som enum
Ännu fler mönster?
Orientering om OOA (ObjektOrienterad Analys)
Orientering om vanliga utvecklingsmetodiker
|
To 16/5 | 8-10 | Q2 | |
F12 |
Testning
Refactoring
Komposition
Designkriterier del II
|