bild
Skolan för
elektroteknik
och datavetenskap

Programutvecklingsteknik

Föreläsningar

Ska försöka presentera föreläsningsmaterial före föreläsningen men kan inte lova ...

OBS: Det kan bli ändring av salar för föreläsningarna. Titta alltid på aktuellt schema nära inpå föreläsningen.
Salar annonseras här och i TimeEdit-schemat. Länk finns längst ned på startsidan.

DagTidSalFPreliminärt innehåll
Må 8/413-15Q2 F1 Översikt av kursinnehållet.
Snabbgenomgång av examinationen (laborationer och tentamen).
Introduktion till/repetition av Java.
Genom programexempel tar vi upp bl.a. följande begrepp:
Klass, typ, instansvariabel, instansmetod, konstruktor, objekt, klassvariabel, klassmetod, arv.
Introduktion till UML-diagram, UML för första Java-exemplen.
To 11/48-10Q2 F2 Lite rest från F1
Introduktion till grafik i Java.
Begreppet interface (generellt) och lyssnarinterface (i Java).
Introduktion till händelser och lyssnare i Java.
Tillämpning av interface vid grafisk interaktion
Hur får man något att hända när man trycker på en knapp?

Interface används mycket i Java-biblioteken, t.ex. i hjälpmedlen för grafisk interaktion.
Interface (eller det nära besläktade abstrakt klass) är centralt i många designmönster.
Därför är det viktigt i kursen att grundligt förstå interfacebegreppet!
Må 15/410-12 E3 F3 Swinggrafiken, intro. Demoexempel. Dessa finns ej på föreläsningsbilderna.

Javas lyssnarinterface igen: olika principer för att göra lyssnarklasser,
Javas adapterklasser, Inre klasser
Abstrakta klasser (jämför med interface)
Eventuellt hinner vi: Klasshierarki och typhierarki.
Eventuellt: Polymorfism och dynamisk bindning.

To 18/48-10Q2 F4 UML-klassdiagram: Översikt över symbolerna.
Exempel på association, komposition, aggregat, multiplicitet.
Klassen Object, programexempel med equals(),
jämförelser mellan referenser och jämförelser mellan objekt.
Introduktion till designmönster
MVC (Model-View-Control) med programexempel,
kanske också Singleton.
Må 22/410-12L52 F5 Rest från F4: MVC (Model-View-Control) med programexempel, mönstren Singleton och Mock Object.
Begreppet ramverk
Javas ramverk för objektsamlingar, Collections
Mönstret Iterator
To 25/48-10Q2 F6 Mönstret Iterator (från F5)
Omslagsklasser (från F5)
Mönstret Observer, vi jämför Observer med MVC.
Observer i Javabiblioteket
Observerexempel: Rösträkning
Må 29/410-12Q2 F7 Mönstret Template Method
Inför labb4: Mönstret Composite
Begreppet Factory ingår i flera mönster. Vad är det?
Mål för programutveckling
Designkriterier del I
To 2/58-10Q2 F8 Mönstren Strategy, Relation, Proxy
Det mest grundläggande om Exceptions, Strömmar och Filer
Syntax, BNF, Syntaxkontroll med recursive descent, XML.
I labb5 ska XML-liknande kod tolkas.
Må 6/510-12E3 F9 Trådar (Thread, Runnable, sleep)
Producent-konsument-tillämpning
Klassen Timer för animering och simulering
Det mest grundläggande om Sockets och Internetprogram.
On 8/58-10Q2 F10 Ev. rest från F9
Mönstren Mediator, Facade, State och Decorator
Program-exempel på Decorator
Må 13/510-12E3 F11 Rest från F10: Enum-typer, Singleton som enum
Ännu fler mönster?
Orientering om OOA (ObjektOrienterad Analys)
Orientering om vanliga utvecklingsmetodiker
To 16/58-10Q2 F12 Testning
Refactoring
Komposition
Designkriterier del II
Copyright © Sidansvarig: Ann Bengtsson <ann@nada.kth.se>
Uppdaterad 2014-04-02