Programutvecklingsteknik
Övning 1
Uppgifterna 1-3 är förberedelse för labb 1.
Skriv ett litet program som skapar ett fönster på skärmen
(objekt av Frame). Lägg några små grafiska komponenter i fönstret.
Skapa en liten komponent som är en subklass till TextField
som kontrollerar checksiffran i ett inskrivet personnummer och fyller i
ett bindestreck om det inte redan finns i det inmatade.
När man skriver in något i fältet och trycker på Enter ska komponenten
själv göra kontrollerna och fylla i ev. bindestreck.
Rita UML-diagram för komponenten. Är det bäst att göra det
innan programkoden skrivs eller efter?
- Skriv ett fristående program (alltså med
main- metod)
som öppnar ett fönster (Frame ) och lägger in en personnummer-
komponent enligt föregående uppgift. Rita först UML-digram.
- Gör en ny utvidgad personnummerkomponent som har tre fält.
En rubrik/meddelande-ruta, ett inmatningsfält och en knapp som återställer,
dvs. skriver tillbaka den ursprungliga texten i rubrikrutan och blankställer
personnummerfältet. Rita naturligtvis UML-diagram även för denna!
Lösningar 3 april 2014
Här är de program som skrevs på övningen:
Uppgift 0: test.java
Uppgift 1: Graphics.java
Uppgift 2, Personnummerkomponenten: SocNumbComp.java
Uppgift 3, Fönster som visar Personnummerkomponenten:
SocFrame.java
|