bild
Skolan för
elektroteknik
och datavetenskap

Programutvecklingsteknik

Övning 1

Uppgifterna 1-3 är förberedelse för labb 1.
  1. Skriv ett litet program som skapar ett fönster på skärmen (objekt av Frame). Lägg några små grafiska komponenter i fönstret.

  2. Skapa en liten komponent som är en subklass till TextField som kontrollerar checksiffran i ett inskrivet personnummer och fyller i ett bindestreck om det inte redan finns i det inmatade. När man skriver in något i fältet och trycker på Enter ska komponenten själv göra kontrollerna och fylla i ev. bindestreck. Rita UML-diagram för komponenten. Är det bäst att göra det innan programkoden skrivs eller efter?

  3. Skriv ett fristående program (alltså med main-metod) som öppnar ett fönster (Frame) och lägger in en personnummer- komponent enligt föregående uppgift. Rita först UML-digram.


  4. Gör en ny utvidgad personnummerkomponent som har tre fält. En rubrik/meddelande-ruta, ett inmatningsfält och en knapp som återställer, dvs. skriver tillbaka den ursprungliga texten i rubrikrutan och blankställer personnummerfältet. Rita naturligtvis UML-diagram även för denna!

Lösningar 3 april 2014

Här är de program som skrevs på övningen:
Uppgift 0: test.java
Uppgift 1: Graphics.java
Uppgift 2, Personnummerkomponenten: SocNumbComp.java
Uppgift 3, Fönster som visar Personnummerkomponenten: SocFrame.java

Copyright © Sidansvarig: Ann Bengtsson <ann@nada.kth.se>
Uppdaterad 2014-04-04