Kursanalys för kursanalys, Komplexitetsteori, våren 2010
Kursdata
Tid: period 4 läsåret 2009/10 dvs mars-maj 2010.
Poängantal: 6 hp.
Examination: 2 inlämningsuppgifter och en presentation.
Föreläsningar: 16 timmar.
Kursledare och föreläsare: Johan Håstad.
Assistenter: Ingen.
Antal elever som gjort res checkin eller något aktivt
på kursen: 27 varav 22 lämnade in någon inlämningsuppgift.
Kurslitteratur:
"Arora och Barak: Computational Complexity a Modern approach".
"Håstad: Complexity theory, lecture notes",
Avklarade moment 2008-06-17:
På KTH: 13 godkända varav 6 betyg A, 3 betyg B, 1 betyg C, 2 betyg
D och 2 betyg E.
Forskarstuderande: 3 godkända.
Examinationsgrad av dom elever som lämnat in någon uppgift i kursen:
73%.
Mål
Kursens mål är att
- ge en inledning till komplexitetsteorin
för att eleverna ska
- ska känna till komplexitetsklasser, fullständiga problems
samt kunna läsa forskningsartiklar relaterade till komplexitetsteori.
Förändringar inför denna kursomgång
Arora och Baraks bok är numera färdigskriven och tryckt och
blir mer och mer enda kursbok. Den är inte idealisk men
hyggligt bra.
Sammanfattning
Årets stora problem var minskningen till 8 (dubbel)-föreläsningar.
Detta fick en hel del klagomål på utvärderingen och gjorde
kursen lite mer hetsig.
Eleverna har dock varit
engagerade. Föreläsningarna som varit på engelska
har givits i traditionell
form med krittavla och en del diskussioner har förekommit.
Hemtalen har redovisats skriftligt. Det fanns möjlighet för
eleverna att komma och diskutera första hemuppgiften under
en extra insatt lektion. Då endast två elever dök upp blev det
inget sådant tillfälle för den andra hemuppgiften.
Tiden för elevpresentatinerna sattes till 12 minuter per elev
och betygsattes med 30 poäng för precis godkänt till 80 poäng
för en utmärkt presentation.
Det framgår av kursenkäten uppfattes kursens svårighetsgrad
som tämligen svår. Detta är högre svårighetsgrad än året
innan och kan bero på det mindre antal föreläsningar.
Endast 18 elever gjorde något på kursen vilket var något
mindre än förhoppningen. Det är dock en teoretisk kurs
och man får acceptera att inte teknologer finner
detta matnyttigt.
Faktiskt innehåll i kursen
Det faktiska innehåller överenstämde väl med det planerade.
Examinationen som utgjordes av hemuppgifter
(uppgift1 och uppgift2 och
en presentatoin av en konferensartikel inom området.
Elevernas synpunkter
Enkät (9 svar) gjordes med ACE med följande
resultat. Svarsfrekvensen får väl anses hygglig
om den kunde varit bättre.
Jag har svårt att sammanfatta kommentarerna på annat
sätt än att eleverna är i stort sett nöjda förutom klagomål på
det lilla antalet föreläsningar.
Undervisningen
Föreläsningarna har varit, givet deltagarna i kursen,
välbesökta och i stort sett uppskattade
(22% mycket bra och 56% bra).
Hemtalen
Hemtalen har upplevts som intressanta och utgör
uppenbarligen en omtyckt examinationsform.
Kursboken
Den nya kursboken av Arora och Barak är kansek inte idealisk men
jag har svårt att finna något alternativ.
Anpassning till andra kurser
Verkar ha fungerat rimligt.
Planerade förändringar
Det vore naturligt att göra ett försök att hitta
finansiering för att återställa antlet föreläsningar.
Sidansvarig: <johanh@nada.kth.se>
Senast ändrad 30 augusti 2010
Tekniskt stöd: <webmaster@nada.kth.se>