Nada

Kursanalys för kursanalys, Komplexitetsteori, våren 2010

Kursdata

Tid: period 4 läsåret 2009/10 dvs mars-maj 2010.
Poängantal: 6 hp.
Examination: 2 inlämningsuppgifter och en presentation.
Föreläsningar: 16 timmar.

Kursledare och föreläsare: Johan Håstad.
Assistenter: Ingen.

Antal elever som gjort res checkin eller något aktivt på kursen: 27 varav 22 lämnade in någon inlämningsuppgift.

Kurslitteratur:
"Arora och Barak: Computational Complexity a Modern approach".
"Håstad: Complexity theory, lecture notes",

Avklarade moment 2008-06-17:
På KTH: 13 godkända varav 6 betyg A, 3 betyg B, 1 betyg C, 2 betyg D och 2 betyg E.
Forskarstuderande: 3 godkända.

Examinationsgrad av dom elever som lämnat in någon uppgift i kursen: 73%.

Mål

Kursens mål är att för att eleverna ska

Förändringar inför denna kursomgång

Arora och Baraks bok är numera färdigskriven och tryckt och blir mer och mer enda kursbok. Den är inte idealisk men hyggligt bra.

Sammanfattning

Årets stora problem var minskningen till 8 (dubbel)-föreläsningar. Detta fick en hel del klagomål på utvärderingen och gjorde kursen lite mer hetsig. Eleverna har dock varit engagerade. Föreläsningarna som varit på engelska har givits i traditionell form med krittavla och en del diskussioner har förekommit.

Hemtalen har redovisats skriftligt. Det fanns möjlighet för eleverna att komma och diskutera första hemuppgiften under en extra insatt lektion. Då endast två elever dök upp blev det inget sådant tillfälle för den andra hemuppgiften.

Tiden för elevpresentatinerna sattes till 12 minuter per elev och betygsattes med 30 poäng för precis godkänt till 80 poäng för en utmärkt presentation.

Det framgår av kursenkäten uppfattes kursens svårighetsgrad som tämligen svår. Detta är högre svårighetsgrad än året innan och kan bero på det mindre antal föreläsningar.

Endast 18 elever gjorde något på kursen vilket var något mindre än förhoppningen. Det är dock en teoretisk kurs och man får acceptera att inte teknologer finner detta matnyttigt.

Faktiskt innehåll i kursen

Det faktiska innehåller överenstämde väl med det planerade. Examinationen som utgjordes av hemuppgifter (uppgift1 och uppgift2 och en presentatoin av en konferensartikel inom området.

Elevernas synpunkter

Enkät (9 svar) gjordes med ACE med följande resultat. Svarsfrekvensen får väl anses hygglig om den kunde varit bättre.

Jag har svårt att sammanfatta kommentarerna på annat sätt än att eleverna är i stort sett nöjda förutom klagomål på det lilla antalet föreläsningar.

Undervisningen

Föreläsningarna har varit, givet deltagarna i kursen, välbesökta och i stort sett uppskattade (22% mycket bra och 56% bra).

Hemtalen

Hemtalen har upplevts som intressanta och utgör uppenbarligen en omtyckt examinationsform.

Kursboken

Den nya kursboken av Arora och Barak är kansek inte idealisk men jag har svårt att finna något alternativ.

Anpassning till andra kurser

Verkar ha fungerat rimligt.

Planerade förändringar

Det vore naturligt att göra ett försök att hitta finansiering för att återställa antlet föreläsningar.

Sidansvarig: <johanh@nada.kth.se>
Senast ändrad 30 augusti 2010
Tekniskt stöd: <webmaster@nada.kth.se>