Nada

Kursanalys för kplx11, Seminariekurs i teoretisk datalogi, hösten 2011

Kursdata

Tid: period 1 läsåret 2010/11 dvs augusti-oktober 2011.
Poängantal: 6 hp.
Examination: 7 inlämningsuppgifter och en (valfri) presentation.
Föreläsningar: 15 stycker om vardera en timme.

Kursledare och föreläsare: Johan Håstad.
Assistenter: Ingen.

Antal elever som lämnat in åtminstone en inlämningsuppgift: 20.

Kurslitteratur:
"Arora och Barak: Computational Complexity a Modern approach".
"Håstad: Complexity theory, lecture notes",

Avklarade moment 2011-12-31:
På KTH: 15 godkända varav 3 betyg A, 2 betyg B, 1 betyg C, 5 betyg D och 4 betyg E.

Examinationsgrad av dom elever som lämnat in någon uppgift i kursen: 75%.

Mål

Kursens mål är att för att eleverna ska

Förändringar inför denna kursomgång

Vi hade omdisponerat föreläsningarna från 8 två-timmars föreläsningar till 15 en-timmars samt förändrat hem-uppgifterna till att vara många och små.

Sammanfattning

Föreläsningarna som varit på engelska har givits i traditionell form med krittavla och en del diskussioner har förekommit. Jag tycker att förändringen till en-timmes föreläsningar var positiv även om det vore ännu bättre med 15 två-timmars föreläsningar. Jag tycker denna uppfattning får stöd av elev-enkäten.

Hemtalen har redovisats skriftligt, viss feedback har givits vid efterföljande föreläsning.

Bara tre elever (de tre som fick betyg A) gjorde elevpresentationen.

Det framgår av kursenkäten uppfattes kursens svårighetsgrad som tämligen svår.

Endast 20 elever gjorde något på kursen vilket var något mindre än förhoppningen. Det är dock en teoretisk kurs och man får acceptera att inte teknologer finner detta matnyttigt.

Faktiskt innehåll i kursen

Det faktiska innehåller överenstämde väl med det planerade. Examinationen som utgjordes av hemuppgifter och en (frivillig) presentation av en konferensartikel inom området.

Elevernas synpunkter

Enkät (12 svar) gjordes med ACE med följande resultat. Svarsfrekvensen får väl anses hygglig om den kunde varit bättre.

Jag har svårt att sammanfatta kommentarerna på annat sätt än att eleverna är i stort sett nöjda.

Undervisningen

Föreläsningarna har varit, givet deltagarna i kursen, välbesökta och i stort sett uppskattade (17% mycket bra och 67% bra). Gästföreläsningarna av Jakob Nordström fick ändå bättre betyg (42% mycket bra och lika många bra).

Hemtalen

Korta hemtal verkar ha fungerat bra som examination.

Kursboken

Den nya kursboken av Arora och Barak är kanske inte idealisk men jag har svårt att finna något alternativ.

Anpassning till andra kurser

Verkar ha fungerat rimligt.

Planerade förändringar

Det vore naturligt att göra ett försök att hitta finansiering för att återställa antlet föreläsningar. Jakob Nordström kommer ta över kursen och kan ha visst inflytande över framtiden.

Sidansvarig: <johanh@nada.kth.se>
Senast ändrad 21 maj 2012
Tekniskt stöd: <webmaster@nada.kth.se>