Kursanalys för kplx11, Seminariekurs i teoretisk datalogi, hösten 2011
Kursdata
Tid: period 1 läsåret 2010/11 dvs augusti-oktober 2011.
Poängantal: 6 hp.
Examination: 7 inlämningsuppgifter och en (valfri) presentation.
Föreläsningar: 15 stycker om vardera en timme.
Kursledare och föreläsare: Johan Håstad.
Assistenter: Ingen.
Antal elever som lämnat in åtminstone en inlämningsuppgift: 20.
Kurslitteratur:
"Arora och Barak: Computational Complexity a Modern approach".
"Håstad: Complexity theory, lecture notes",
Avklarade moment 2011-12-31:
På KTH: 15 godkända varav 3 betyg A, 2 betyg B, 1 betyg C, 5 betyg
D och 4 betyg E.
Examinationsgrad av dom elever som lämnat in någon uppgift i kursen:
75%.
Mål
Kursens mål är att
- ge en inledning till komplexitetsteorin
för att eleverna ska
- ska känna till komplexitetsklasser, fullständiga problems
samt kunna läsa forskningsartiklar relaterade till komplexitetsteori.
Förändringar inför denna kursomgång
Vi hade omdisponerat föreläsningarna från 8 två-timmars föreläsningar
till 15 en-timmars samt förändrat hem-uppgifterna till att vara
många och små.
Sammanfattning
Föreläsningarna som varit på engelska har givits i traditionell
form med krittavla och en del diskussioner har förekommit.
Jag tycker att förändringen till en-timmes föreläsningar
var positiv även om det vore ännu bättre med 15 två-timmars
föreläsningar. Jag tycker denna uppfattning får stöd
av elev-enkäten.
Hemtalen har redovisats skriftligt, viss feedback har givits
vid efterföljande föreläsning.
Bara tre elever (de tre som fick betyg A) gjorde elevpresentationen.
Det framgår av kursenkäten uppfattes kursens svårighetsgrad
som tämligen svår.
Endast 20 elever gjorde något på kursen vilket var något
mindre än förhoppningen. Det är dock en teoretisk kurs
och man får acceptera att inte teknologer finner
detta matnyttigt.
Faktiskt innehåll i kursen
Det faktiska innehåller överenstämde väl med det planerade.
Examinationen som utgjordes av hemuppgifter
och en (frivillig) presentation av en konferensartikel inom området.
Elevernas synpunkter
Enkät (12 svar) gjordes med ACE med följande
resultat. Svarsfrekvensen får väl anses hygglig
om den kunde varit bättre.
Jag har svårt att sammanfatta kommentarerna på annat
sätt än att eleverna är i stort sett nöjda.
Undervisningen
Föreläsningarna har varit, givet deltagarna i kursen,
välbesökta och i stort sett uppskattade
(17% mycket bra och 67% bra). Gästföreläsningarna av
Jakob Nordström fick ändå bättre betyg (42% mycket bra och
lika många bra).
Hemtalen
Korta hemtal verkar ha fungerat bra som examination.
Kursboken
Den nya kursboken av Arora och Barak är kanske inte idealisk men
jag har svårt att finna något alternativ.
Anpassning till andra kurser
Verkar ha fungerat rimligt.
Planerade förändringar
Det vore naturligt att göra ett försök att hitta
finansiering för att återställa antlet föreläsningar.
Jakob Nordström kommer ta över kursen och kan ha visst
inflytande över framtiden.
Sidansvarig: <johanh@nada.kth.se>
Senast ändrad 21 maj 2012
Tekniskt stöd: <webmaster@nada.kth.se>