Kursanalys f�r DD2448 Kryptografins grunder (7.5hp)Kursdata
M�lKursens m�l �r att
F�r�ndringar inf�r denna kursomg�ngP� pappret var kursinneh�llet of�r�ndrat, men eftersom f�rel�saren �r ny har urvalet antagligen f�r�ndrats.�ven i �r fanns det en presentationsuppgift, men i �r kunde studenterna v�lja mellan att g�ra en muntlig och skriftlig presentation. Po�ngsystemet f�r�ndrades n�got. F�r att undvika ytlig inl�rning fanns det tv� kategorier po�ng och studenterna beh�vde ett visst antal baspo�ng f�r att f� godk�nt. Muntlig tenta kr�vdes endast f�r de tv� h�gsta betygen, A och B, men alla studenter hade m�jlighet att g�ra en muntlig tenta. SammanfattningKursen fl�t ganska bra. Precis som tidigare �r uppfattar studenterna kursen som mycket intressant, men ganska sv�r. Enligt enk�ten �r dock inte kursen sv�rare �n matematikkurser som ger samma antal po�ng, och �mnet �r matematiskt till sin natur.Till synes minskade ben�genheten att plagiera j�mf�rt med tidigare �r. Antagligen beror det p� att reglerna f�r hemtalen nu �r helt explicita och att delar av uppgifterna var individuellt genererade och utskickade till studenterna med epost. UndervisningenUndervisningen i kursen best�r enbart av f�rel�sningar. Studenterna tycks uppdelade i tv� l�ger. N�gra vill g�rna ha slides, helst upplagda p� kurshemsidan innan f�rel�sningen b�rjar, och n�gra ser hellre att f�rel�sningarna ges med hj�lp av svarta tavlan. B�da har dock anv�nts i undervisningen.ExaminationExaminationen utgjordes av tv� upps�ttningar hemtal, samt en presentation av en forskningsartikel. Den senare kunde g�ras antingen muntligt eller skriftligt, och skriftligt var mest popul�rt. F�r att f� betyg A och B kr�vdes �ven muntlig tentamen.Betyget best�mdes genom tr�skelv�rden f�r antal po�ng av tv� sorter samt presentationsuppgiften. Den muntliga tentamen hade fr�mst syftet att justera po�ngen p� de tv� omg�ngarna hemtal, dvs de inl�mnade l�sningarna diskuterade med studenten och po�ngen p� varje uppgift minskades eller �kades beroende p� studenternas f�rst�else. F�r att f� h�gre betyg kr�vdes h�ga po�ng b�de p� hemtalen och p� presentationen. KurslitteraturKursliteraturen bestod av Cryptography: Theory and practice, Chapman & Hall, Stinson, n�gra utdelade separata blad, samt slides som lades upp p� hemsidan under kursens g�ng.Kursboken �r adekvat enligt studenterna, de utdelade bladen verkar inte l�sas i n�gon st�rre utstr�ckning, och de utdelade slidesen var ok enligt de flesta studenterna. Studentenk�tStudentenk�ten kan l�sas h�r.Kursens belastning f�r elevernaEnligt enk�ten har studenterna lagt ner st�rre delen av sin studietid p� kursen och inte g�tt s� m�nga andra kurser samtidigt. N�stan alla studenter s�ger dock att antalet h�gskolepo�ng kursen ger �r lagom. Efter diskussioner med studenterna har framkommit att m�nga studenter dock l�gger ner oproportionellt mycket tid p� de praktiska uppgifterna.F�rkunskaperDe flesta studenterna anger i enk�ten att de har bra f�rkunskaper eller delvis bra f�rkunskaper. Under f�rel�sningarna framtr�der dock en delvis annan bild. Studenternas f�rkunskaper �r bristf�lliga i algebra och sannolikhetsteori.Verkligt kursinneh�llDet verkliga kursinneh�llet �verenst�mmer v�l med den angivna.Planerade f�r�ndringarN�sta �r kommer presentationsuppgiften l�ggas f�rst i kursen, och den muntliga tentan kommer antagligen att �terinf�ras f�r alla i n�gon form. De praktiska uppgifterna kommer i �nnu h�gre grad att r�ttas automatiskt, och f�rb�ttras s� att studenterna kan fokusera mer av sin tid p� kursspecifik kunskap. M�jligen kommer det inf�ras en repetitionsf�rel�sning i b�rjan av kursen i den matematik som �r central f�r kursen. |