Kursanalys för DD2448 Kryptografins grunder (7.5hp)
Kursdata
- DD2448 Kryptografins grunder (7.5hp)
- Period 3, 2009/2010, dvs jan-april 2010.
- 30 timmar föreläsningar.
- Kursledare och föreläsare var Douglas Wikström, samt en
gästföreläsning av Mats Näslund. Björn Terelius hjälpte till med
rättning.
- Kursliteratur: Cryptography: Theory and practice, Chapman &
Hall, Stinson.
- Kursen examineras med två omgångar hemtal och en muntlig eller
skriftlig presentation av resultaten från en vetenskaplig artikel.
- Eftersom kursen bara har ett Ladok-moment är prestationsgraden
ointressant (den är per definition 100%).
- Examinationsgraden var 69%. Av 42 studenter som lämnade in någon
uppgift klarade 29 kursen. Betygsfördelningen blev enligt A: 4,
B: 2, C: 11, D: 6, E: 6, and F: 13. Av de studenter som fick betyg
A var dock en doktor i matematik och en sedan flera år verksam
som datasäkerhetsexpert inom försvaret.
Mål
Kursens mål är att
- ge en orientering om modern kryptografi
för att studenterna ska
- kunna konstruera och utvärdera krypografiska primitiv och protokoll.
Förändringar inför denna kursomgång
På pappret var kursinnehållet oförändrat, men eftersom föreläsaren är
ny har urvalet antagligen förändrats.
Även i år fanns det en presentationsuppgift, men i år kunde
studenterna välja mellan att göra en muntlig och skriftlig
presentation.
Poängsystemet förändrades något. För att undvika ytlig inlärning fanns
det två kategorier poäng och studenterna behövde ett visst antal
baspoäng för att få godkänt.
Muntlig tenta krävdes endast för de två högsta betygen, A och B, men
alla studenter hade möjlighet att göra en muntlig tenta.
Sammanfattning
Kursen flöt ganska bra. Precis som tidigare år uppfattar studenterna
kursen som mycket intressant, men ganska svår. Enligt enkäten är dock
inte kursen svårare än matematikkurser som ger samma antal poäng, och
ämnet är matematiskt till sin natur.
Till synes minskade benägenheten att plagiera jämfört med tidigare
år. Antagligen beror det på att reglerna för hemtalen nu är helt
explicita och att delar av uppgifterna var individuellt genererade och
utskickade till studenterna med epost.
Undervisningen
Undervisningen i kursen består enbart av föreläsningar. Studenterna
tycks uppdelade i två läger. Några vill gärna ha slides, helst
upplagda på kurshemsidan innan föreläsningen börjar, och några ser
hellre att föreläsningarna ges med hjälp av svarta tavlan. Båda har
dock använts i undervisningen.
Examination
Examinationen utgjordes av två uppsättningar hemtal, samt en
presentation av en forskningsartikel. Den senare kunde göras antingen
muntligt eller skriftligt, och skriftligt var mest populärt. För att
få betyg A och B krävdes även muntlig tentamen.
Betyget bestämdes genom tröskelvärden för antal poäng av två sorter
samt presentationsuppgiften. Den muntliga tentamen hade främst syftet
att justera poängen på de två omgångarna hemtal, dvs de inlämnade
lösningarna diskuterade med studenten och poängen på varje uppgift
minskades eller ökades beroende på studenternas förståelse. För att få
högre betyg krävdes höga poäng både på hemtalen och på presentationen.
Kurslitteratur
Kursliteraturen bestod av
Cryptography: Theory and practice, Chapman
& Hall, Stinson, några utdelade separata blad, samt slides
som lades upp på hemsidan under kursens gång.
Kursboken är adekvat enligt studenterna, de utdelade bladen verkar
inte läsas i någon större utsträckning, och de utdelade slidesen var
ok enligt de flesta studenterna.
Studentenkät
Studentenkäten kan läsas
här.
Kursens belastning för eleverna
Enligt enkäten har studenterna lagt ner större delen av sin studietid
på kursen och inte gått så många andra kurser samtidigt. Nästan alla
studenter säger dock att antalet högskolepoäng kursen ger är
lagom. Efter diskussioner med studenterna har framkommit att många
studenter dock lägger ner oproportionellt mycket tid på de praktiska
uppgifterna.
Förkunskaper
De flesta studenterna anger i enkäten att de har bra förkunskaper
eller delvis bra förkunskaper. Under föreläsningarna framträder dock
en delvis annan bild. Studenternas förkunskaper är bristfälliga i
algebra och sannolikhetsteori.
Verkligt kursinnehåll
Det verkliga kursinnehållet överenstämmer väl med den angivna.
Planerade förändringar
Nästa år kommer presentationsuppgiften läggas först i kursen, och den
muntliga tentan kommer antagligen att återinföras för alla i någon
form. De praktiska uppgifterna kommer i ännu högre grad att rättas
automatiskt, och förbättras så att studenterna kan fokusera mer av sin
tid på kursspecifik kunskap. Möjligen kommer det införas en
repetitionsföreläsning i början av kursen i den matematik som är
central för kursen.