Kursanalys för DD2458, popup14 (VT 2014)Författare: Per Austrin KursdataData baserar sig på resultat inrapporterade 2014-08-15
SammanfattningEn på det hela taget lyckad kursomgång. Antagning till kursen och antal studenterKursen är platsbegränsad till 30 studenter. Det rådde stor förvirring i samband med ansökan till vårens kurser med ansökningssystem som inte fungerade och överbelastad studievägledning. I första vändan fick jag beskedet från antagningsenheten(?) att det fanns 32 sökande, och mycket kort varsel på att besluta vilka som skulle antas. Eftersom ett par studenter alltid hoppar av i samband med kursstart antogs alla 32. En utbytesstudent som inte haft tillgång till varken ansökningssystem eller studievägledare (då det i några månader runt jul uppstod ett glapp innan den nya internationella studievägledaren börjat) tillkom, totalt 33 studenter. Efter detta dök några fler (ca 5) studenter upp som av en eller annan anledning (oftast inte deras egen förtjänst) inte lyckats söka, dessa placerades i kö (enligt first come first served i brist på bättre urvalsunderlag, se nedan). En person hoppade av innan kursstart, så första personen i kön fick en plats. Ytterligare en student hoppade av efter någon vecka eller två. Återstående 32 studenter har hängt med hela kursen. Tidigare år har jag av Karin Hultqvist fått en lista med sökande och hur många poäng de tagit totalt samt på relevanta förkunskapskravskurser (adk, algokomp, etc), eftersom detta är urvalskriterierna vid antagning. Eftersom Karin slutat fick jag inte någon sådan lista i år utan bara en lista med namn och studieprogram för de sökande. Jag tycker att denna administrativa syssla är något som administrationen på antingen CSC eller KTH centralt borde erbjuda stöd med. Examinations- och prestationsgradSiffrorna är väsentligen desamma som förra kursomgången popup13. Detta är positivt att se -- förra kursomgången hade kursen inte givits på ett tag och söktrycket var mycket högre, vilket betydde att studentunderlaget då var extra starkt. 31 av de 32 studenterna är klara med momentet LAB1 på 4.5 hp (en student har valt att inte delta i detta moment), och 30 är klara med momentet ÖVN1 (4.5 hp). Översiktsbeskrivning av kursenKursinnehållVi har följt den planering som finns på kursomgångens hemsidor. Kursen innehåller en mindre mängd teori utöver det som ingår i ADK-kursen, men förståelsen för specifika algoritmer och datastrukturer fördjupas och förmågan att använda dessa kunskaper praktiskt tränas grundligt. Tonvikten ligger på kombinatoriska problem men det förekommer även problem inom t.ex. talteori och geometri. FörkunskaperProblemen kräver ofta tillämpning av algoritmer och metoder från kursen Algoritmer, datastrukturer och komplexitet (eller liknande kurs), så kursdeltagarna behöver förkunskaper motsvarande stora delar av den kursen. KurslitteraturKurslitteraturen utgörs av ett kompendium baserat på tidigare kursomgångar. Dessutom är det lämpligt att ha en bok om algoritmer och datastrukturer; en bok som kan rekommenderas är Cormen, Leiserson, Rivest och Steins Introduction to Algorithms. Kompendient bygger på tidigare års föreläsningsanteckningar och är numera så pass komplett att det fungerar rätt bra. Det täcker dock inte in de nya ämnen som lades till 2013, och dessutom finns en disjunkt uppsättning föreläsningsanteckningar som i vissa fall täcker in mer än kompendiet, och i andra fall mindre. UndervisningUndervisningen har dels bestått av teoriföreläsningar och dels av praktiskt orienterade hemtal/labbar. Dessutom har ett antal obligatoriska problemsessioner varit en del av examinationen. Hemtalen gås igenom med muntliga lösningspresentationer av eleverna. Föreläsningarna är enligt enkäten bra. Det är traditionellt så att antal studenter på föreläsningarna avtar under kursens gång, jag upplevde dock att detta inte hände i lika stor utsträckning som tidigare år, vilket är positivt. Lukas Polacek har hållit tre gästföreläsningar á 90 minuter (strängar/strängmatchning, och två föreläsningar om grafalgoritmer). Den trettonde reserv/bonus-föreläsningen ställdes in då vi redan täckt allt stoff. ExaminationKursen har två moment som vardera består av två delmoment: LAB1
OVN1
Problemsessionerna genomförs i grupper med två personer (i undantagsfall tre personer). Meningen är att delar av kodbiblioteket ska vara användbart på problemsessionerna. För i stort sett varje vecka finns en uppsättning med sex hemuppgifter (algoritmiska problem i Kattis). Det är dock inte alls nödvändigt att lösa alla för att få godkänt på kursen. Studenternas arbetsbelastningExaminationen har varit utspridd över hela kursen. Problemsessionerna har varit vissa bestämda datum, men man har inte varit tvungen att delta vid alla tillfällen. De uppgifter som ska lösas varje vecka kan ta ganska lång tid i anspråk totalt över hela kursen om man siktar på ett bra betyg. Förändringar från föregående kursomgång
Åsikter från studenternaKursrepresentant var Philip Sköld. Han hade inga specifika synpunkter eller önskemål att föra vidare, bara att de studenter han pratat med varit nöjda eller mycket nöjda. En enkät har genomförts och den har besvarats av 28 personer. Resultaten finns som bilaga. Enkäten tyder på att studenterna på det stora hela är mycket nöjda. Några svar i urval av mer kritisk karaktär eller med konkreta förändringsförslag, och mina kommentarer:
Slutsatser om förändringarRedovisning av labbarIstället för att jag på egen hand granskar studenternas labb-lösningar och sedan skickar dem kommentarer, planerar jag att nästa år låta studenterna komma och redovisa varje labb i (10-15 minuter per redovisning). Förutom att detta kommer att råda bot på den oacceptabelt långa svarstiden för labbresultat så blir detta ytterligare ett lärandetillfälle för eleverna, i större utsträckning än några få epost-kommentarer på deras kod. Muntliga presentationerInför tydligare krav på att man ska kunna förklara hur lösningen fungerar. Använder man en formel eller algoritm ska man förstå den, även om man hittat den på Internet. ÄmnenTill nästa omgång planerar jag inga ändringar från årets omgång i vilka ämnen som tas upp. Däremot funderar jag på att stuva om ordningen på ämnena något så att aritmetik-veckan kommer tidigare under kursen, då denna är ganska fristående och flera av delarna där (t.ex. flyttal och modulär aritmetik) är användbara i övriga delar av kursen. KurskompendiumFavorit i repris från förra årets kursanalys: I något läge skulle jag vilja skriva ett nytt kurskompendium där fel och mindre bra passager i det existerande kompendiet fixas till, och det material som saknas (t.ex. det som lades till i kursen i år) läggs till. Detta är dock ett synnerligen tidskrävande projekt och jag vet inte när det kan tänkas bli av och när jag kan tänkas få tid för detta. Det kommer inte bli till nästa kursomgång då en stor del av min tid inför nästa läsår kommer gå åt att förbereda DD1361 som jag ska hålla till hösten. |