KursPM VTL-II läsår 2009-2010Kursen DH2605, VTL-II är 4,5 hp, innehåller 3 hp Verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Kursen omfattar pedagogiskt arbete med teoretiska perspektiv inom naturvetenskap, matematik och/eller teknik i institutionella läromiljöer (såsom ”Science Centra” och museer, men också i grund- och gymnasieskolan), där experimentet som metod eller annan upplevelseorienterad undervisningsform står i centrum för kommunikation och lärande. Det praktiska arbetet tar olika former beroende på projekt (se fliken Genomförda projekt). I projekten skapas egna experiment, laborationer, undervisningsformer etc. och/eller de befintliga undersöks, utvärderas och vidareutvecklas utifrån lärandeperspektiv. Väsentligt är att koppla samman praktiska resultat med teoretiska pedagogiska och didaktiska begrepp och modeller. Beroende på studentens inriktning på Civilingenjör och lärarprogrammet, genomförs kursen på studentens andra eller tredje läsår. Kursen, som består av ett moment, kan läsas relativt fritt under läsåret. KursadministrationKursansvarig är Minna Räsänen. Mottagning efter överenskommelse eller i samband med undervisningen. Adress: Osquars backe 14, plan 4, KTH. E-postadress: mira at kth punkt se, telefonnummer: 08-790 6453. KursmålKursens mål (ur Studiehandboken) är att de studerande
för att studenten ska kunna
Kursupplägg - genomförandeMomentet är en individuell uppgift som kan genomföras i ett projekt med flera deltagare. I allmänhet innehåller uppgiften en uppdelning på förberedelser, genomförande och rapportering. Generellt genomförs kursmomentet så här:
UppdragsgivareKursen samarbetar med Stockholm Science Circle, men även andra uppdragsgivare, se fliken Uppdragsgivare. Studenten tar kontakt med den uppdragsgirvaren, institutionen där han/ hon vill genomföra momentet. Många uppdragsgivare bjuder till en uppstartsträff, för tider se under fliken Schema. LitteraturStudenter väljer och tillämpar passande litteratur från tidigare kurser samt söker lämplig, kompletterande litteratur för det aktuella tillämpningsområdet. Litteraturtips om pedagogik och lärande framförallt tillämpbara för museer och utställningar finns samlad under fliken Litteratur. Där finns också HSFR:s etiska principer för forskning och litteraturtips om t ex datainsamling, skrivarbete och projektarbete. SchemaKursen kan läsas relativt fritt under läsåret, då de flesta aktiviteter planeras utifrån det aktuella projektet. Tider för uppstartskvällar hos uppdragsgivare, kurstäffar med kursansvarig och tider för muntliga redovisningar beskrivs under fliken Schema. ExaminationBetyg Pass (godkänd), Fail (underkänd). Examinationen består av flera delar, som beskrivs under fliken Examination. HederskodexLäs och följ Hederskodex och regler för examination vid CSC:s kurser (se fliken Hederskodex). |