bild
Skolan för
elektroteknik
och datavetenskap

KursPM VTL-II läsår 2009-2010

Kursen DH2605, VTL-II är 4,5 hp, innehåller 3 hp Verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Kursen omfattar pedagogiskt arbete med teoretiska perspektiv inom naturvetenskap, matematik och/eller teknik i institutionella läromiljöer (såsom ”Science Centra” och museer, men också i grund- och gymnasieskolan), där experimentet som metod eller annan upplevelseorienterad undervisningsform står i centrum för kommunikation och lärande. Det praktiska arbetet tar olika former beroende på projekt (se fliken Genomförda projekt). I projekten skapas egna experiment, laborationer, undervisningsformer etc. och/eller de befintliga undersöks, utvärderas och vidareutvecklas utifrån lärandeperspektiv. Väsentligt är att koppla samman praktiska resultat med teoretiska pedagogiska och didaktiska begrepp och modeller. Beroende på studentens inriktning på Civilingenjör och lärarprogrammet, genomförs kursen på studentens andra eller tredje läsår. Kursen, som består av ett moment, kan läsas relativt fritt under läsåret.

Kursadministration

Kursansvarig är Minna Räsänen. Mottagning efter överenskommelse eller i samband med undervisningen. Adress: Osquars backe 14, plan 4, KTH. E-postadress: mira at kth punkt se, telefonnummer: 08-790 6453.

Kursmål

Kursens mål (ur Studiehandboken) är att de studerande

  • arbetar praktiskt med pedagogisk gestaltning i olika former (såsom det experimentella arbetssättet) samt analyserar deras för- och nackdelar
  • läser texter för att få fördjupade ämneskunskaper vilket ger dem en genomförande- och ledningskompetens i undervisningssammanhang i och utanför skolan
  • visar inspiration till lärar- och skolarbetet genom den mångfald som återfinns i institutionella läromiljöer utanför skolan och upptäcker möjligheter till samverkan mellan dessa miljöer och gymnasiet/grundskolan

för att studenten ska kunna

  • identifiera teknik och naturvetenskap som kunskapsfördjupning och skolämne i relation till andra kunskapsområden och till det omgivande samhället
  • praktiskt tillämpa en modell där experimentet som metod eller annan upplevelseorienterad undervisningsform står i centrum för kommunikation och lärande
  • planera, genomföra och utvärdera pedagogisk naturvetenskaplig och teknisk informationsverksamhet till allmänheten
  • relatera, kontrastera och förklara praktiska resultat med teoretiska pedagogiska och didaktiska begrepp och modeller
  • beskriva, analysera och reflektera över eget projektarbete både muntligt och skriftligt

Kursupplägg - genomförande

Momentet är en individuell uppgift som kan genomföras i ett projekt med flera deltagare. I allmänhet innehåller uppgiften en uppdelning på förberedelser, genomförande och rapportering. Generellt genomförs kursmomentet så här:

  • Studenten tar kontakt med den institution där han/hon vill bedriva sin verksamhetsförlagd utbildning. Parterna kommer överens om innehållet i och uppläggningen av momentet. Studenten kommer att ha en handledare på den mottagande institutionen.
  • Studenten skriver en projektplan. Beskrivningen bör innehålla namn på alla parter och en tydlig och realistisk plan: syfte med undersökningen, uppgiftsbeskrivning, plan för genomförande med deadline, litteratur, (förslag på innehåll i projektplanen).
  • När student och handledare har kommit överens om utformning av momentet skickas denna överenskommelse (projektplan) till kursansvarig (examinator) för godkännande. Alla tre berörda parter (student, handledare, kursansvarig/examinator) ska vara överens och meddela varandra via e-post när de har godkänt projektplanen. OBS! om inte deadline uppfylls ska projektplanen omförhandlas.
  • Student registreras på kursen.
  • Studenten ansvarar för att driva och genomföra projektet.
  • Studenten och handledare kommer överens om omfattningen och tiderna för handledning vid inledning av projektet. En rimlig framförhållning och bra förberedelser behövs för att ett handledningstillfälle ska bli så bra som möjligt för alla deltagare.
  • Kursmomentet genomförs på och granskas av den mottagande institutionen. Däri ingår granskning av de olika examinationsuppgifterna. Examinationsuppgifterna beskrivs under fliken Examination.
  • Momentet avslutas med en muntlig redovisning på KTH. Instruktioner inför redovisningen finns under fliken Examination, se Schema för redovisningstider.

Uppdragsgivare

Kursen samarbetar med Stockholm Science Circle, men även andra uppdragsgivare, se fliken Uppdragsgivare. Studenten tar kontakt med den uppdragsgirvaren, institutionen där han/ hon vill genomföra momentet. Många uppdragsgivare bjuder till en uppstartsträff, för tider se under fliken Schema.

Litteratur

Studenter väljer och tillämpar passande litteratur från tidigare kurser samt söker lämplig, kompletterande litteratur för det aktuella tillämpningsområdet. Litteraturtips om pedagogik och lärande framförallt tillämpbara för museer och utställningar finns samlad under fliken Litteratur. Där finns också HSFR:s etiska principer för forskning och litteraturtips om t ex datainsamling, skrivarbete och projektarbete.

Schema

Kursen kan läsas relativt fritt under läsåret, då de flesta aktiviteter planeras utifrån det aktuella projektet. Tider för uppstartskvällar hos uppdragsgivare, kurstäffar med kursansvarig och tider för muntliga redovisningar beskrivs under fliken Schema.

Examination

Betyg Pass (godkänd), Fail (underkänd). Examinationen består av flera delar, som beskrivs under fliken Examination.

Hederskodex

Läs och följ Hederskodex och regler för examination vid CSC:s kurser (se fliken Hederskodex).

Copyright © Sidansvarig: Minna Räsänen <mira@kth.se>
Uppdaterad 2009-08-11