Förslag på litteraturKom gärna med egna förslag! Lärande/pedagogikBerg, C. A. R. Bergendahl, V. C. B. Lundberg, B. K. S. Tibell, L. A. E. (2003). Benefiting from open-ended experiment? A comparison of attitudes to, and outcomes of, an expository versus an open-inquiry version of the same experiment. In International Journal of Science Education, 2003, VOL 25; PART 3, pages 351-372. http://www.isv.liu.se/content/1/c6/04/61/75/Katalas2003.pdf Biggs, J och C, Tang. (2007, Third Edition) Teaching for Quality Learning at University. New York: OPEN UNIVERSITY PRESS, Black, P., Harrison, C., Lee, C., (2003) Assessment for Learning. Open University Press. Cassel, Monica (2001). Museipedagogik: konsten att visa en utställning. Lund: Studentlitteratur. Dewey, John (2004) Individ, skola och samhälle: utbildningsfilosofiska texter. Natur och Kultur. Dimnäs J. (2007) Undervisningens röda tråd –möjligheter i naturvetenskap. Studentlitteratur Dysthe, Olga (2003). Dialog, samspel och lärande. Lund: Studentlitteratur. Elstgeest, J. (1996). Rätt fråga vid rätt tillfälle. i Harlen. I W. (red.) Våga språnget! Om att Hartman, Sven & Lundgren, Ulf P. & Hartman, Rose Marie. (red). (2004). John Dewey. Individ, skola och samhälle. Utbildningsfilosofiska texter. Stockholm: Natur och Kultur. Hein, George E. (1998). Learning in the museum. London: Routledge. Imsen, Gunn, (2000), Elevens värld – ett sociokulturellt perspektiv. Insulander, Eva (2005). Museer och lärande. En forskningsöversikt. Statens museer för världskultur & Didaktik Design. Lärarhögskolan i Stockholm. Lendahls, B & Runesson, U. (1995) Vägar till elevers lärande. Lund: Studentlitteratur Ljung, Berit (2004). Museipedagogik i Sverige - pedagogiska perspektiv. Licentiatuppsats. Institutionen för undervisningsprocesser, kommunikation och lärande. Lärarhögskolan i Stockholm. Marton, F och S, Booth. (2000) Om lärande. Lund: Studentlitteratur Mortimer, E.F., Scott, P. H. (2003) Meaning Making in Secondary Science Classrooms, Maidenhead: Open University Press Piaget, Jean (2006). Barnets själsliga utveckling. Stockholm: Norstedts Akademiska Förlag. Roberts, Douglas .A.. (1982) Developing the Concept of ”Curricum Emphases” in Science Education. Sience Education, v66, p243-60, Apr 1982 Sjøberg, Svein (2000). Naturvetenskap som allmänbildning – en kritisk ämnesdidaktik. Studentlitteratur. Skolverket (2006) Läroplan för de frivilliga skolformerna, Lpf94 Skolverket (2006) Läroplan för de obligatoriska skolformerna, Lpo94 Säljö, Roger (2003). Kobran, nallen och majjen: Tradition och förnyelse i svensk skola och Säljö, Roger (2000). Lärande i praktiken: Ett sociokulturellt perspektiv. Stockholm: Norstedts Akademiska Förlag. Säljö, Roger m.fl, (1989), Som vi uppfattar det – Elva bidrag om inlärning och omvärldsuppfattning. Lund: Studentlitteratur Vygotsky, Lev(1995). Fantasi och kreativitet i barndomen. Göteborg: Bokförlaget Daidalos. DatainsamlingDahmström, Karin (2005, 4e uppl.). Från datainsamling till rapport: att göra en statistisk undersökning. Lund: Studentlitteratur. Ejlertsson, Göran (2005). Enkäten i praktiken: En handbok i enkätmetodik. Studentlitteratur. Jarrick, Arne & Josephson, Olle (1998) Från tanke till text: en språkhandbok för uppsatsskrivande studenter. Lund: Studentlitteratur Kullberg, Birgitta. (2004). Etnografi i klassrummet. Studentlitteratur. Kvale, S. (1997) Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur Lantz, Annika (2007, 2a uppl.). Intervjumetodik. Lund: Studentlitteratur. Wärneryd, Bo (Red) (1990). Att fråga: om frågekonstruktion vid intervjundersökningar och postenkäter. Stockholm: Statistiska centralbyrån. ForskningsetikCODEX - samling av regler och riktlinjer för forskning, adminstreras av Vetenskapsrådet (www.vr.se) Sammanställning av HSFR:s etiska principer för forskning. ProjektportföljAndersen, Erling S & Eva Schwencke (1998). Projektarbete - en vägledning för studenter. Lund: Studentlitteratur (Se avsnittet om projektpärm). Ellmin, Roger & Birgitta Ellmin (2004). Att arbeta med portfolio. Gleerups. ProjektarbeteAndersen, Erling S & Eva Schwencke (1998) Projektarbete - en vägledning för studenter. Lund: Studentlitteratur. Eriksson, M., Lilliesköld, J. (2007) Handbok för mindre projekt. Stockholm: Liber Uppsats- och rapportskrivningAmerican Psychological Association. (1983). Publication manual of the American Psychological Association (3rd ed.) Washington, DC: American Psychological Association. [kommentar: sk APA manual för referensskrivning] Backman, Jarl (2008 - 2:a upplagan), Rapporter och uppsatser, Lund: Studentlitteratur Becker, Howard (1986) Writing for Social Scientists: How to Start and Finish Your Thesis, Book, or Article (Chicago Guides to Writing, Editing, and Publishing). Chicago: University of Chicago Press Bolker, Joan (1998) Write Your Dissertation in Fifteen Minutes a Day: A Guide to Starting, Revising, and Finishing Your Doctoral Thesis. NY: First Owl Books. Jarrick, Arne & Olle Josephson (1998) Från tanke till text: en språkhandbok för uppsatsskrivande studenter. Lund: Studentlitteratur Nyberg, Rainer (2000), Skriv vetenskapliga uppsatser och avhandlingar, Lund: Studentlitteratur Schött Kristina, Lars Melin, Hans Strand & Bodil Moberg (1998) Studentens skrivhandbok. Stockholm: Almqvist & Wiksell Strömqvist, Sven (1998) Uppsatshandboken. Stockholm: Hallgren & Fallgren Svenska akademiens ordlista (SAOL), 11:e upplagan (1986) Esselte Svenska datatermgruppen: http://www.nada.kth.se/dataterm/ Svenska skrivregler (1996) Esselte PresentationsteknikHemlin, Bengt (2003 - 6:e upplagan). Sammanfattningsvis skulle jag vilja säga: frågor och svar om hur man håller en vettig presentation. Stockholm Esper. (ISBN 91-971735-3-3). En hel del från boken finns att läsa på http://www.hemlin.pp.se/indexa.html Om KTH:s logotyperRegler för användning av KTH:s logotyper |