bild
Skolan för
elektroteknik
och datavetenskap

Lärande/teknologier

DH3370 Aktuell forskning inom MDI / Lärande/teknologier, 7,5 hp, vt 2009

Tekniker och teknologier för lärande har blivit ett viktigt utvecklings- och tillämpningsområde där många forskare med olika bakgrunder är aktiva. Den nya utbildningsvetenskapen växer fram i ämnesområden också utanför universitetspedagogiken och -didaktiken. Samhällets tilltro till utbildningens nytta för kunskap, arbete och ”det goda lärandet” fokuserar inte sällan just på en optimistisk förväntan på de nya medierna och teknologierna skall kunna bidra till att minimera betydelsen av tid, rum och samtidigt bredda rekryteringen, öka tillgängligheten och skärpa kompetenserna i en global konkurrenssituation. Samtidigt med denna positiva förväntan på utvecklingen är det alldeles nödvändigt att utveckla kritiska perspektiv på lärande/teknologier, exempelvis hämtade från Science and Technology Studies, Critical Management Studies, kulturstudier och kritisk pedagogik. Teknologier för lärande väcker både nya och gamla frågor om lärandets kommunikation och mediering. Utmaningen för seminarieserien är att belysa, diskutera och koppla samman dessa olika utgångspunkter och mål. Seminarierna syftar till att diskutera teorier, metoder och perspektiv samt att förankra dessa i konkreta fallstudier i syfte att undersöka den framtida utbildningsvetenskapliga agendan för området lärande/teknologier.

Mer om seminarierna och det preliminära programmet finns här:

Preliminärt program för VT 2009. Seminariet äger rum på torsdagar, kl. 14-16, torget, Lindstedtsvägen 5, plan 6, se karta

Torsdag den 22 januari, 2009, kl. 14-16, Lärande/teknologier: inledning (Litteraturseminarium)
Torsdag den 29 januari, 2009, kl. 14-16, "En exposé över distansutbildningens problem och möjligheter" (Henrik Hansson, DSV, Stockholms universitet)
Fredag den 6 februari, 2009, kl. 14-16, Perspektiv på e-learning idag och imorgon: The Wisdom of Crowds (Johan Thorbiörnsson, KTH Matematik och Föreståndare för RCN - Resurscentrum för nätundervisning) OBS Dagen!
Torsdag den 12 februari, 2009, kl. 14-16, Big Issues in Mobile Learning (Björn Hedin, CSC, KTH) se presentationen på http://www.slideshare.net/bjornh/kseminar-on-mobile-learning

Torsdag den 19 februari, 2009, kl. 14-16, Simulation Technology in Higher Technical Education (Claes Johnsson & Johan Hoffmann, CSC)
Torsdag den 26 februari, 2009, kl. 14-16, Standardisering (litteraturseminarium)
Torsdag den 5 mars, 2009, kl. 14-16, Standardisering II (Ambjörn Naeve och Mikael Nilsson, Knowledge Management Group, KTH)
Torsdag den 12 mars, 2009, kl. 14-16, Kunskapens marknad I: upphovsrätt och utbildning (Margareta Hellström, KTH Learning lab)
Torsdag den 19 mars, 2009, E-learning och CACL (Ola Knutsson, CSC)
Torsdag den 26 mars, 2009, kl. 14-16, Globalisering och utbildning I (Marcus Lindahl, Uppsala universitet)
Torsdag den 2 april, 2009, kl. 14-16, Globalisering och utbildning II (Ulf Mellström, Genus och teknik, Luleå Tekniska Universitet och Per-Anders Forstorp, CSC, KTH)
Torsdag den 16 april, 2009, kl. 14-16, Militarisering av utbildning (Litteraturseminarium)
Torsdag den 23 april, 2009, kl. 14-16, ”We Don’t Want no Education” From School Duties to School Rights (Ambjörn Naeve, Knowledge Management Group, KTH)
Torsdag den 7 maj, 2009, kl. 13-15 Kunskapens marknad II: kommodifiering av utbildning (prel rubrik) (Mats Alvesson, Företagsekonomi, Lund)
Torsdag den 14 maj, 2009, kl. 14-16, Teknopedagogik (Francis Lee, tema Teknik och social förändring, Linköpings universitet)
torsdag den 28 maj, 2009, kl. 14-16, Kursdeltagarna har ordet

Den här kursen närmar sig dessa utgångspunkter och mål utifrån målsättningen att hjälpa (forskar)studenter att utveckla en djupare förståelse för diskussioner kring lärande/teknologier.

Kursen vänder sig till alla (tekniker, ekonomer, humanister, samhällsvetare etc.) som har behov av att fördjupa sig i teoretiska, metodiska och praktiska frågor kring lärande/teknologier. I kursen kommer att presenteras state-of-the-art-teknologier för lärande/kunskapshantering samtidigt som vi kommer att läsa utbildnings- och kunskapskritiska texter av bl. a Mats Alvesson, Andrew Barry, Bruno Latour, Francis Lee, Lawrence Lessig, David Noble, Douglas Noble, Nikolas Rose, Valerie Walkerdine & Langdon Winner.

Kontakt

Kursansvarig: Per-Anders Forstorp, forstorp@kth.se, 08-790 6680 tillsammans med Francis Lee, frale@tema.liu.se

Bakom vårens seminarieserie står Leif Dahlberg, Per-Anders Forstorp, Eva-Maria Jacobsson, Francis Lee, Daniel Pargman, Minna Räsänen och Jenny Sundén. Kontaktperson under VT 2009 är Per-Anders Forstorp, forstorp@kth.se

Förkunskaper

Deltagarna ska vara antagna till en forskarutbildning vid ett svenskt universitet eller studera på motsvarande magisternivå (master). Eftersom seminarierna hålls på svenska måste alla deltagare också kunna svenska.

Ansökning

Skicka din intresseanmälan till kontakpersonen (se ovan) snarast, dock senast den 7 januari 2009. Av anmälan bör framgå: Namn och kontaktuppgifter (e-post, telefon, institution och universitet), Erfarenhet inom/intresse för ämnet och varför du vill gå kursen, Hur kursen anknyter till ditt forskningsområde (för studenter på avancerad nivå: utbildning och/eller examensarbetet). Begränsat antal platser 15.

Om kursens upplägg

Kursprogrammet består av seminarier inom serien Kommunikation: kultur, teknologi, vetenskap med tema Visuell kultur. Seminarier är schemalagda på torsdagar kl. 14-16, vid 14 tillfällen, vissa avvikelser kan förekomma. Plats: Torget, KTH, Lindstedtsvägen 5, 6tr. Inför varje seminarium läser deltagaren distribuerat material i form av forskningsartiklar och/eller bokkapitel. Utöver seminarierna tillkommer tre kursträffar. Varje kursträff har ett tema och består av några aktiviteter. Kursträffarna utformas i samråd mellan lärare och kursdeltagare. Första kursträff torsdagen den 22 januari kl. 12-13.45.

Examination

Examinationen sker i form av ett paper på 12-15 sidor där kursens litteratur tillämpas i relation till studentens eget forskningsområde. Detta paper ska utformas som en artikel för en vetenskaplig tidskrift. Vid det sista seminarietillfället (den 28 maj 2009) presenterar kursdeltagarna ett första utkast till ett paper. Sista inlämningsdatum för det färdiga paper är den 20 juni 2009.

Betyg: Pass/Fail.

För all examination vid CSC tillämpas en hederskodex (finns att tillgå här på kursens webbplats).

Kurslitteratur

En litteraturlista kommer att distribueras tillsammans med övrigt kursmaterial i början av hösten. Utöver detta tillkommer texter som anknyter till seminarierna. Deltagarna väljer passande litteratur från litteraturlistan. Deltagarna förväntas själv söka lämplig kompletterande litteratur.

Copyright © Sidansvarig: Per-Anders Forstorp <forstorp@kth.se>
Uppdaterad 2009-02-13