2D1574 Medieteknik, grundkurs - KursPM 2006
Kursledare och kontakter
Kursledare med samordningsansvar för hela kursen är Nils Wennerstrand
P.
Kursledaren träffas på avd. för Medieteknik och Grafisk produktion,
ingång från nedre borggården i D-huset, direkt till höger
om du kommer söderifrån. Adressen är Lindstedtsvägen 7.
epost nilsw@nada.kth.se , telefon 08-7906014.
Till kursansvarig student KAS har utsetts: _utses vid introduktionen till
kursen_______
Om du har synpunkter eller förslag av allmänt intresse, vänd
dig i första hand till KAS, som samordnar och vidarebefordrar till kursledaren.
Man kan självklart också vända sig sig direkt till respektive
kursdelsansvariga.
Kursöversikt - kursdelsanvsariga
Kursen består av fyra olika delar. Kursen ger allmänna
tekniska grundkunskaper i de mediala uttrycksformerna Text och tryck,
Fotografi och bild, Rörlig bild, och Ljud, samt tillämpliga
kombinationer av dessa. Kursen innehåller teoridel(ar), labdel(ar) och
projektdel.
Kursen ges formellt av Medieteknik och grafisk produktion vid KTH, Skolan för
Datavetenskap och Kommunikation. I genomförandet samarbetar flera avdelningar
på KTH. Avdelningen för Medieteknik och grafisk produktion har övergripande
kursansvar och genomför kursdelarna Tryck och Text, med Christer
Lie som kursdelsansvarig samt kursdelen Rörlig bild, med
Arild Jägerskogh och Nils Wennerstrand som kursdelsansvariga.
Kursdelen Ljud genomförs av avdelningen för Tal,
musik och hörsel, med Sten Ternsström som kursdelsansvarig.
Kursdelen Fotografi och bild genomföres av Skolan för
Teknikvetenskap, med Kjell Carlsson som kursdelsansvarig.
Uppläggning
Kursen är indelad i fyra kursdelar om vardera 3p. Inom dessa 3p per kursdel
ryms en tenta, ett labbpaket och en projektuppgift. De olika kursdelarna läses
parallellt. Tanken med detta upplägg är att dels nå synergieffekter.
Dels att ge bra möjligheter (bättre möjlighet än om upplägget
är annorlunda) att vartefter kursen fortskrider fundera över projektidéer
och val av projekt.
Kursavsnitten och kurslitteraturen presenteras i detalj under respektive
ämnesdel. Dessa når du via navigationslisten till vänster, en
nivå ned.
Gemensamma saker för kursen kan du informera dig om via navigationslisten
på denna nivå.
Mål
Kursen skall ge sådana medietekniska baskunskaper som civilingenjörer
i medieteknik kan förväntas behöva, oavsett specialisering.
Deltagarna skall efter genomgången kurs
• kunna förstå hur den mänskliga perceptionsförmågan
relaterar till, och är gränssättande för, de olika mediernas
specifika tekniker och medieformer.
• ha grundläggande kunskap om teknik och metoder för framställning
av dessa media på en sådan nivå som möjliggör effektiv
kommunikation med specialister inom respektive område.
• kunna uppskatta erforderliga informationsvolymer, bandbredder och tidskrav
för olika media vid olika kvalitetsnivåer.
• kunna tillämpa kunskaperna genom att i enklare projektform ha producerat
något medialt alster (t ex CD, film, radioprogram, trycksak).
Förkunskaper
Matematik, Ellära och Vågrörelselära motsvarande Media
åk 1. Grundläggande datateknik.
Kursfordringar
Två skriftliga tentamina 4 + 4p, laborationskurs 2p, projektarbete 2p,
ett studiebesök.
Registrering
Kursdeltagarna skall markera sitt deltagande i kursen
medelst namnteckning på klasslista under den första kursdagen.
Föreligger frågetecken så var snäll och kontrollera hos
ditt utbildningskansli att du verkligen är registrerad för att gå
kursen. Bestämmer du dig för att inte vara med trots att du tidigare
varit anmäld till kursen så se till att ditt avhopp noteras. Meddela
även snarast kursledaren, Nils W.
Litteratur
Varje kursdel har sin egen litteratur, se respektive kursdelsbeskrivning. Kursfordringarna
täcks av denna litteratur tillsammans med förekommande föreläsningsunderlag
(kompendier), laborationsanvisningar och exempelsamlingar.
Som komplement för den särskilt intresserade rekommenderas Watkinson’s
bok, se nedan. Den är tjock men ganska lättläst, helt aktuell,
och mycket heltäckande vad gäller ljud, rörlig bild, ljud- och
ljusperception, samt sådan allmän teori och digitalteknik som är
relevant för medieingenjörer. Den blir också till glädje
för dem som senare väljer ljud eller rörlig bild som specialisering.
Dessvärre kostar den för mycket för att vi ska kunna anbefalla
den som kurslitteratur. Samtidigt kan sägas till de som redan nu vet att
dom senare i utbildningen kommer att välja inriktningen Rörlig bild
– där är den obligatorisk (fn.)
Watkinson, John. Convergence in Broadcast and Communications Media. Focal Press
2001. ISBN 0-240-51509-9. (Enligt Pricerunner på f.n. billigast på
Amazon.com, 607 kronor)
Föreläsningar
Föreläsningarna sker för det mesta i Sydvästra Galleriet
i Learning Lab. Avvikelser förekommer, så studera kursschemat på
kurswebben noga. Schemat på kurswebben är det som gäller!
Till detta schema kommer du via navigationslistens länk"Schema".
Genererat kursschema via TimeEdit är inte alltid korrekt. Föreläsningarna
är inte obligatoriska, men det är självklart att vi lärare
då försöker leverera och diskutera sådant som underlättar
att klara godkänt (eller mer) på tentamina.
Laborationer
Ett övergripande schema inklusive labbtillfällen är
publicerat på kurswebben. Alla kursdelarna har egna labbar. Allmän
information om labbar hittar du under länken "Laborationer"
på den här nivån. Specifik information
för de olika kursdelarnas laborationer hittar du i länken
"Laborationer" under respektive kursdel, en nivå ner
i navigationslisten..
Labbgruppsindelning
OBS! Läs specifikt under länken "Laborationer"
om hur du får fram vilken labgrupp du tillhör! Detta
ger också ditt individuella labbschema.
Labbkort - redovisning av labbarnas genomförande
OBS! Läs specifikt om hur du redovisar att du deltagit
på labbarna!
Projekt
Projektdelen motsvarar 2p. Här fördjupar sig studenterna
gruppvis inom ett valfritt område. Om kursens projektdel kan du läsa
mer via länken "Projekt" i navigationslisten.
Studiebesök
Det är obligatoriskt att delta på ett av de organiserade studiebesöken!
Det är vidare tillåtet, om plats finnes, att delta i fler
än ett organiserat studiebesök.
Under kursen genomförs flera studiebesök. Studiebesök är
genomgående intressanta och avser att vidga dina perspektiv. De är
platsbegränsade! Anmälan skall göras på
listor som sätts upp i förbindelsegången mellan SvG och SöG.
Anmälan är bindande! I några fall betalar kursen
icke obetydliga belopp för att ni ska få komma. Studiebesöken
är ofta krävande att organisera. Ett arbete som dock upplevs av lärarna
som väl värt mödan därför att besöken ofta ger
kunskap i ämnet som inte kan inhämtas på andra sätt.
Vi medverkar gärna till att studenter själva ordnar studiebesök!
Till exempel genom att styrka studenters legitimitet med tex ett intyg. Tag
kontakt med kursdelsansvarig. Diskutera förslaget och få det sanktionerat.
Sanktioneras förslaget kan lärare medfölja i mån av möjlighet.
(Följer någon med är det av intresse och för att knyta
kontakter i branschen. Vi visar därigenom också vår uppskattning
hos mottagaren.)
.