bild
Skolan för
elektroteknik
och datavetenskap

2D1574 Medieteknik, grundkurs - KursPM 2006

Kursledare och kontakter
Kursledare med samordningsansvar för hela kursen är Nils Wennerstrand P.

Kursledaren träffas på avd. för Medieteknik och Grafisk produktion, ingång från nedre borggården i D-huset, direkt till höger om du kommer söderifrån. Adressen är Lindstedtsvägen 7. epost nilsw@nada.kth.se , telefon 08-7906014.

Till kursansvarig student KAS har utsetts: _utses vid introduktionen till kursen_______

Om du har synpunkter eller förslag av allmänt intresse, vänd dig i första hand till KAS, som samordnar och vidarebefordrar till kursledaren. Man kan självklart också vända sig sig direkt till respektive kursdelsansvariga.



Kursöversikt
- kursdelsanvsariga
Kursen består av fyra olika delar. Kursen ger allmänna tekniska grundkunskaper i de mediala uttrycksformerna Text och tryck, Fotografi och bild, Rörlig bild, och Ljud, samt tillämpliga kombinationer av dessa. Kursen innehåller teoridel(ar), labdel(ar) och projektdel.

Kursen ges formellt av Medieteknik och grafisk produktion vid KTH, Skolan för Datavetenskap och Kommunikation. I genomförandet samarbetar flera avdelningar på KTH. Avdelningen för Medieteknik och grafisk produktion har övergripande kursansvar och genomför kursdelarna Tryck och Text, med Christer Lie som kursdelsansvarig samt kursdelen Rörlig bild, med Arild Jägerskogh och Nils Wennerstrand som kursdelsansvariga. Kursdelen Ljud genomförs av avdelningen för Tal, musik och hörsel, med Sten Ternsström som kursdelsansvarig. Kursdelen Fotografi och bild genomföres av Skolan för Teknikvetenskap, med Kjell Carlsson som kursdelsansvarig.



Uppläggning

Kursen är indelad i fyra kursdelar om vardera 3p. Inom dessa 3p per kursdel ryms en tenta, ett labbpaket och en projektuppgift. De olika kursdelarna läses parallellt. Tanken med detta upplägg är att dels nå synergieffekter. Dels att ge bra möjligheter (bättre möjlighet än om upplägget är annorlunda) att vartefter kursen fortskrider fundera över projektidéer och val av projekt.

Kursavsnitten och kurslitteraturen presenteras i detalj under respektive ämnesdel. Dessa når du via navigationslisten till vänster, en nivå ned.

Gemensamma saker för kursen kan du informera dig om via navigationslisten på denna nivå.



Mål

Kursen skall ge sådana medietekniska baskunskaper som civilingenjörer i medieteknik kan förväntas behöva, oavsett specialisering.

Deltagarna skall efter genomgången kurs
• kunna förstå hur den mänskliga perceptionsförmågan relaterar till, och är gränssättande för, de olika mediernas specifika tekniker och medieformer.
• ha grundläggande kunskap om teknik och metoder för framställning av dessa media på en sådan nivå som möjliggör effektiv kommunikation med specialister inom respektive område.
• kunna uppskatta erforderliga informationsvolymer, bandbredder och tidskrav för olika media vid olika kvalitetsnivåer.
• kunna tillämpa kunskaperna genom att i enklare projektform ha producerat något medialt alster (t ex CD, film, radioprogram, trycksak).



Förkunskaper

Matematik, Ellära och Vågrörelselära motsvarande Media åk 1. Grundläggande datateknik.



Kursfordringar

Två skriftliga tentamina 4 + 4p, laborationskurs 2p, projektarbete 2p, ett studiebesök.



Registrering

Kursdeltagarna skall markera sitt deltagande i kursen medelst namnteckning på klasslista under den första kursdagen. Föreligger frågetecken så var snäll och kontrollera hos ditt utbildningskansli att du verkligen är registrerad för att gå kursen. Bestämmer du dig för att inte vara med trots att du tidigare varit anmäld till kursen så se till att ditt avhopp noteras. Meddela även snarast kursledaren, Nils W.



Litteratur

Varje kursdel har sin egen litteratur, se respektive kursdelsbeskrivning. Kursfordringarna täcks av denna litteratur tillsammans med förekommande föreläsningsunderlag (kompendier), laborationsanvisningar och exempelsamlingar.

Som komplement för den särskilt intresserade rekommenderas Watkinson’s bok, se nedan. Den är tjock men ganska lättläst, helt aktuell, och mycket heltäckande vad gäller ljud, rörlig bild, ljud- och ljusperception, samt sådan allmän teori och digitalteknik som är relevant för medieingenjörer. Den blir också till glädje för dem som senare väljer ljud eller rörlig bild som specialisering. Dessvärre kostar den för mycket för att vi ska kunna anbefalla den som kurslitteratur. Samtidigt kan sägas till de som redan nu vet att dom senare i utbildningen kommer att välja inriktningen Rörlig bild – där är den obligatorisk (fn.)
Watkinson, John. Convergence in Broadcast and Communications Media. Focal Press 2001. ISBN 0-240-51509-9. (Enligt Pricerunner på f.n. billigast på Amazon.com, 607 kronor)



Föreläsningar

Föreläsningarna sker för det mesta i Sydvästra Galleriet i Learning Lab. Avvikelser förekommer, så studera kursschemat på kurswebben noga. Schemat på kurswebben är det som gäller! Till detta schema kommer du via navigationslistens länk"Schema". Genererat kursschema via TimeEdit är inte alltid korrekt. Föreläsningarna är inte obligatoriska, men det är självklart att vi lärare då försöker leverera och diskutera sådant som underlättar att klara godkänt (eller mer) på tentamina.


Laborationer
Ett övergripande schema inklusive labbtillfällen är publicerat på kurswebben. Alla kursdelarna har egna labbar. Allmän information om labbar hittar du under länken "Laborationer" på den här nivån. Specifik information för de olika kursdelarnas laborationer hittar du i länken "Laborationer" under respektive kursdel, en nivå ner i navigationslisten..

Labbgruppsindelning
OBS!
Läs specifikt under länken "Laborationer" om hur du får fram vilken labgrupp du tillhör! Detta ger också ditt individuella labbschema.

Labbkort - redovisning av labbarnas genomförande
OBS!
Läs specifikt om hur du redovisar att du deltagit på labbarna!


Projekt
Projektdelen motsvarar 2p. Här fördjupar sig studenterna gruppvis inom ett valfritt område. Om kursens projektdel kan du läsa mer via länken "Projekt" i navigationslisten.




Studiebesök
Det är obligatoriskt att delta på ett av de organiserade studiebesöken!
Det är vidare tillåtet, om plats finnes, att delta i fler än ett organiserat studiebesök.

Under kursen genomförs flera studiebesök. Studiebesök är genomgående intressanta och avser att vidga dina perspektiv. De är platsbegränsade! Anmälan skall göras på listor som sätts upp i förbindelsegången mellan SvG och SöG. Anmälan är bindande! I några fall betalar kursen icke obetydliga belopp för att ni ska få komma. Studiebesöken är ofta krävande att organisera. Ett arbete som dock upplevs av lärarna som väl värt mödan därför att besöken ofta ger kunskap i ämnet som inte kan inhämtas på andra sätt.

Vi medverkar gärna till att studenter själva ordnar studiebesök! Till exempel genom att styrka studenters legitimitet med tex ett intyg. Tag kontakt med kursdelsansvarig. Diskutera förslaget och få det sanktionerat. Sanktioneras förslaget kan lärare medfölja i mån av möjlighet. (Följer någon med är det av intresse och för att knyta kontakter i branschen. Vi visar därigenom också vår uppskattning hos mottagaren.)

.

Copyright © Sidansvarig: Nils Wennerstrand-Persson <nilsw@nada.kth.se>
Uppdaterad 2006-08-28