Examination för seminarium 3, läsåret 09/10Lämna in dokumenten senast onsdag 24/3 kl 9 (tisdag 23/3 kl 9 för Johans grupper).Kortversion: Gör en sedvanlig kursreflektion. Skriv i dokumentet om det är ok att dina (anonymiserade) kursreflektioner läses av programledning, studienämnd och läraren för de kurser ni behandlar. Temat för denna gång är elektroniska meritportföljer, vilket sedan kommer vara ett stående inslag. Dessa ska också lämnas in. Mer detaljerade instruktionerGör en kombinerad kursreflektion och självreflektion enligt sedvanligt mönster och lämna in på två ställen som vanligt. Se förra seminariets instruktioner om du är osäker. Notera att din elektroniska meritportfölj också ska lämnas in på samma ställen. Tema denna gång (något preliminärt, det kan eventuellt behöva förtydligas)Detta seminarium introducerar vi att ni ska börja arbeta med era elektroniska meritportföljer. Det är sedan något som ni ska bygga vidare på efter varje period, och som till sist kommer slutbedömas när ni är klara med hela kursen. Tanken är att ni dels kontinuerligt ska inventera vad ni faktiskt gör, kan och lär er, och dels att ni ska kunna påvisa vad ni faktiskt KAN när ni kommer till jobbsökningssituationer. Vad är då en elektronisk meritportfölj? Enligt Wikipedia är det: "An electronic portfolio, also known as an e-portfolio or digital portfolio, is a collection of electronic evidence assembled and managed by a user, usually on the Web. Such electronic evidence may include inputted text, electronic files, images, multimedia, blog entries, and hyperlinks. E-portfolios are both demonstrations of the user's abilities and platforms for self-expression, and, if they are online, they can be maintained dynamically over time. Some e-portfolio applications permit varying degrees of audience access, so the same portfolio might be used for multiple purposes." Vidare brukar man skilja mellan olika typer av elektroniska meritportföljer. Enligt Wikipedia "There are three main types of e-portfolios, although they may be referred to using different terms:
A developmental e-portfolio is a record of things that the owner has done
over a period of time, and may be directly tied to learner outcomes or rubrics.
A reflective e-portfolio includes personal reflection on the content and what
it means for the owner's development. A representational e-portfolio shows
the owner's achievements in relation to particular work or developmental goals
and is, therefore, selective. When it is used for job application it is sometimes
called Career portfolio." De första två punkterna gör ni till ganska stor utsträckning redan genom de reflektionsdokument ni skriver i prointkursen, åtminstone vad gäller utbildningen. Det ni däremot ännu inte gjort är den sista punkten (samt inkluderat erfarenheter ni får utanför universitetet, men det kommer senare). Ni ska nu påbörja arbetet med att bygga en "representational" meritportfölj. Uppgiften är att:
KTH arbetar på att ta fram ett portföljverktyg, men det finns ingen prognos på när det kommer vara klart. I väntan på ett sådant verktyg kan ni göra portföljerna på valfritt sätt, bara din handledare enkelt kan komma åt din portfölj. Enklast är nog att ni...
Ett alternativ är att använda portföljverktyget som finns i Bilda och som är aktiverad i prointkursen. Det är ganska yxigt. Ett tredje alternativ är att ni kan göra en egen webbsida som fungerar som meritportfölj (vilken i sig kan vara ett bra exempel på vad ni kan åstadkomma). Exempel på meritportföljliknande sidor är: http://www.khartzell.se/efolio/ Meritportföljen (dokumentet eller ett dokument innehållande länken till portföljen) ska ni också lämna in i inlämninguppgiftsmomentet och gruppmappen, dvs på de platser där ni lämnar in era reflektionsdokument. FAQQ:"Jag går i ettan, jag tycker inte jag har något att
lägga
upp"? Q: "Jag har inte kvar mina filer, vad gör jag"? Q: "Det blir ju mer jobb för treorna, är inte det orättvist"? Q: "Detta var ju intressant, var kan man lära sig mer" Q: "Hur kommer portföljerna examineras"?
|