Period: ht 2011 Kursledare: Beatrice Frock och Jesper Oppelstrup Tre övningsgrupper Assistenter: Beatrice Frock Jennifer Grünig Kaspar Müller Kursmål, kursfordringar, kurslitteratur: v.g. se hemsidan för Numeriska Metoder och grundläggande programmering, DN1212.
Siffror som gällde vid kursens slut:
Antal registrerade elever : 61 Antal aktiva registrerade elever : 55 (en del av dessa kan vara äldre elever eller kommer från andra program) Lab % G (av aktiva registrerade elever) =========================================== 1D 53 = 96 % | 2D 53 = 96 % | 3D 52 = 95 % | 4N 50 = 91 % | 5N 46 = 84 % | proj-lätt 18 % | proj-svår 42 % | --------------------------------------------------------------- Tentamen 111217 (ordinarie tentamen) Elever Bio: 32 tentander (av årets registrerade elever) ============ Betyg: A B C D E F 4=12.5% 8=25% 5=16% 4=12.5% 3=9% 8=25% --------------------------------------------------------------- Av årets (aktiva) 55 registrerade elever: 44 % godkända Av de som tenterade: 75 % godkända Siffrorna avser de som tenterade. De som fick betyget E var nästan uteslutande de som hade endast lämnat in Del 1 av tentan. 37.5 % av tentanderna fick ett högt betyg, A eller B, och 66 % fick ett högre betyg än E.
% (av aktiva registrerade elever) godkända på följande slutmoment: ____________________________________________________ Lab1: 53 96 % Lab2: 52 95 % Lab3: 45 82 % Lab4: 32 58 % (antalet väntas stiga med inkommande kompletteringar) Tentamen: 44 % Total poängproduktion: 70 % (9hp x 55 aktiva elever) ______________________________________________________
Slutbetyget (ECTS-betyget) = tentamensbetyget, som har satts efter poängstegen:
E >= 14 poäng (inkl. bonus) på Del 1 av tentamen
Del 2 rättas endast om Del 1 är godkänd och då ger:
D >= 10 poäng på Del 2 (inkl. bonus)
C >= 20 poäng ( -"-)
B >= 30 poäng (-"-)
A >= 40 poäng (-"-)
Underkända får sifferbetyget F.
Allmänt om kursen
I år var första gången Bio läste en separat kurs (tidigare hölls kurser för Bio + K tillsammans), och
även 1:a gången kursen hölls i period 1-2 under höstterminen, med ett schema som innebär en rimlig arbetsnivå
för eleverna.
Matlab föreläsningar hölls av Jesper Oppelstrup, och Numme föreläsningar av mig själv (Beatrice Frock).
Som alltid, är Bio elever ambitiösa och sätter sig höga mål, och kursen gick väldigt bra. Jag känner dessutom att jag fick bra kontakt med eleverna.
Laborations och tentamensresultatet är mycket goda, dock tenterade endast 32 elever i december, av vilka 75 % blev godkända.
37.5% av tentanderna presterade de högsta tentamensbetygen, A eller B.
Vidare, deltagandet på föreläsningar, salsövningar och laborationer var högt, och särskild högt faktiskt på föreläsningar, där i stort sett alla deltog. Majoriteten av eleverna har valt att utföra en medelsvår projektuppgift, som kan ge slutbetygshöjning.
Endast ett fåtal har gjort en lättare uppgift.
En negativ synpunkt: schemat kan förbättras, de två sista föreläsningarna (som ägnades åt repetition) borde läggas
betydligt närmare tentamenstillfället i december, om detta är möjligt. Jag kommer att bevaka detta i samband
med schemaläggningen av kursen nästa gång.
För övrigt tyckte eleverna att just repetitionsföreläsningarna var av stort värde.
En till negativ kommentar: deltagandet på tentamen (ordinarie tentamen i december) var något lägre än jag hade väntat mig. Detta kan delvis bero på att flera aktiva registrerade är äldre elever eller kommer från ett annat program, och dels att eventuellt låg tentorna för tätt, vi borde planera för ett rimligt intervall mellan tentor i olika ämnen.
Endast 11 personer besvarade den elektroniska kursutvärderingsblanketten.
Om Matlab föreläsningar:
Ta inte för givet att elever kan datorspråk. Bli inte arg om elever inte förstår.
Kändes som Jesper antog att vi kunde mer än vi faktiskt gjorde. Gick lite snabbt ibland.
Bra att han lade upp föreläsningarna på hemsidan.
Om Numme föreläsningar:
Ger bra översikt över ämnet. Lagom takt.
Beatrice får gärna förklara begrepp lite mer, exempel vad som menas med linjära och icke-linjära metoder, men i övrigt var hon riktigt bra!
Förstod vad hon ville förmedla men förstår inte hur det skulle hjälpa mig över huvud taget i kursen.
Om övningar:
Beatrice. Mycket bra övningar, ger ett helhetsperspektiv.
Jag har varit hos Beatrice, hon har haft mycket bra övningar där uppgifterna har varit representativa!
Men ibland verkade det som om deras metoder inte fungerade i praktiken eller inte direkt gick att använda på labben.
Om laborationer:
De var hyfsat bra men instruktionerna var inte alltid så klara och ibland tyckte handledarna att uppgiften borde göras på ett annat sätt än som stod i instruktionen.
Bra laborationer med potential, dock finns det ingen anledning att anstränga sig.
Vore bra med större vikt på numeriska metoder, det man verkligen kommer att använda senare.
En del handledare, både de som var specifika för vår kurs och de som var allmänna handledare, har väldigt dålig attityd till att hjälpa. De hjälper men är arroganta och ibland rent ut otrevliga. Flera kursare har anmärkt på detta.
Över lag hade de flesta handledare dålig attityd, de var dåligt pålästa om uppgiften och ibland tyckte dom att dem hjälpte oss för mycket om de svarade på vissa frågor.
Praktisk och hjälpsam. Kunde ge bra svar på know-how och peka ut vanliga fallgropar.
Allmänna kommentarer:
Ge mer kunskap om Hur program bör byggas och struktureras. Lär studenter att söka och använda manualen, allt som egentligen behövs för Matlab-delen av kursen. De flesta studenter sitter bara som frågetecken, nästan ingen har någonsin programmerat och förstår inte.
När man väl förstår nånting är det ju kul att programmera!
Det var roligt att lära sig grundläggande programmering.
Inte ha så många veckor mellan sista föreläsning och tentamen.
Dela inte ut blad med kod vilka nästan är helt obegripliga om man inte verkligen sätter sig in i dem.
Det gör ont att behöva säga något negativt om Beatrice för det vill jag egentligen inte.
Det kändes som att det är bra metoder att känna till. Sammanfattningen var bra.
Bra struktur och bra lärare (Beatrice).
Laborationerna stjäl väldigt mycket tid under en höst då vi egentligen har mycket annat att göra. Eftersom det kan ta lång tid att få hjälp kan ett enkelt problem som löses på 5 min av handledaren, ta 1,5 timmar att komma förbi.
/Beatrice
Upp till allmänna kurssidan..