Nada


-----

Numeriska metoder och grundläggande programmering för M1/K2, ht 11 - vt12


-----

Allmänt

Period: ht 2011 - vt 2012

Kursledare: Beatrice Frock

Fem övningsgrupper
Assistenter:     
   M1:        Beatrice Frock
              Jennifer Grünig
              Jonathan Holmström

   K1:        Ludvig af Klinteberg
              Davoud Saffar

Kursmål, kursfordringar, kurslitteratur: v.g. se hemsidan för
Numeriska Metoder och grundläggande programmering, DN1212.

-----

Statistik

Tabellerna nedan baseras på de i Rapp-systemet registrerade studenter som visat någon aktivitet under kursen.


-----

Siffror som gällde vid kursens slut:

Antal registrerade elever : 217

Antal aktiva registrerade elever : 185 (en del av dessa kan vara äldre elever eller kommer från andra program)

Lab       % G  (av aktiva registrerade elever)
===========================================

1D       179 = 97 %     |     
2D       169  =91 %     |
3D       162 = 88 %     |
4N       149 = 81 %     |
5N       144 = 78 %     |
proj-lätt (rättning av kompletteringar pågår)          |
proj-svår (        -"-                      )          |

---------------------------------------------------------------
Tentamen 120317 (ordinarie tentamen)

Elever K:   32 tentander (av årets registrerade elever)
========
Betyg:  A        B        C       D        E      F
       1=3%    6=19%    3=9%    5=16%    13=41%   4=12%

Elever M:   103 tentander (av årets registrerade elever)
========
Betyg:  A        B        C       D         E       F
       2=2%    5=5%      8=8%   24=23%    47=46%   17=16%
---------------------------------------------------------------
Av årets (aktiva) 185 registrerade elever: 62 % godkända
Av de som tenterade:  84 % godkända

Siffrorna avser de som tenterade.

De som fick betyget E var nästan uteslutande de som hade endast lämnat in Del 1 av tentan.
10 % av tentanderna fick ett högt betyg, A eller B, och 40 % fick ett högre betyg än E.


-----


% (av aktiva registrerade elever) godkända på följande slutmoment:
____________________________________________________

Lab1:   168    91 %
Lab2:   162    88 %
Lab3:   138    75 %
Lab4:    55    30 %     (antalet väntas stiga med inkommande kompletteringar)


Tentamen:  62 % 

Total poängproduktion: 68 %   (9hp x 185 aktiva elever)
______________________________________________________


-----

Slutbetyget (ECTS-betyget) = tentamensbetyget, som har satts efter poängstegen:
E >= 14 poäng (inkl. bonus) på Del 1 av tentamen
Del 2 rättas endast om Del 1 är godkänd och då ger:
D >= 10 poäng på Del 2 (inkl. bonus)
C >= 20 poäng ( -"-)
B >= 30 poäng (-"-)
A >= 40 poäng (-"-)
Underkända får sifferbetyget F.

Kursanalys

Allmänt om kursen

Utmärkt tentamensresultat, med 84 % av tentander godkända!

Denna kurs lästes för första gången av M1 och k2 tillsammans, med mig som kursledare för första gången för denna omgång, samt för första gången med samma föreläsare för båda Matlab- och Numme-delarna.
Jag integrerade Matlab och Numme till viss del och varvade dessa, men en del elever tyckte att det vore bättre att inte blanda (andra elever uttryckte sig dock positiv till att blanda). Jag planerar att fortsätta varva Matlab och Numme, dock inte på en och samma föreläsning.

Både M1 och K2 var allmänt nöjda. M1 hade en viss försprång, eftersom de hade läst en bra introduktionskurs i Matlab innan, men jag lyckades kompromissa lite på mina inledande föreläsningar så att K2 fick en Matlab introduktion medan M1 kunde betrakta materialet som repetition.
Dessutom labbar M1 i M:s egna datorsalar (Windows) medan K2 har sina terminalövningar i CSC:s salar med operativsystemet Linux. Detta fungerade också bra, och M1 och K2 tillsammans har bra laborationsstatistik (v.g. se ovan).

Eleverna var särskild roade av en viss demonstrationsföreläsning med dator som jag höll (där jag genererade roliga dator-ritade figurer med Matlab), och vidare, tyckte särskild om mina repetitionsföreläsningar (tre stycken) i slutet av kursen. Dessa var alla elever positiva till, medan andra moment fick en del blandade kommentarer i min elektronisk kursutvärdering på nätet.

Endast 20 personer besvarade den elektroniska kursutvärderingsblanketten.

Enkätsvaren:

40% tyckte att kursen är mycket intressant och meningsfull, medan 35% är neutrala och 25% svarade "inte särskilt".
75 % tyckte att undervisningstakten var lagom, medan 15 % tyckte den var låg, samt 10 % att den var för hög.

Några elevkommentarer:

Beatrice: elevkommentarer kan inte betraktas som representativa för hela årskursen pga endast 20 svar. Här följer elevkommentarer:

Om Matlab och Numme föreläsningar:

Det var skönt att t.ex. se Newton-Raphson rent matematiskt, för att sedan direkt efter se den skriven i Matlab. Det hjälper förståelse.

Att blanda Matlab och Numeriska metoder blev ofta rörigt, det hade varit bättre att klart dela upp de två. Matlab som behandlar numeriska metoder kan blandas med numeriska metoder men Matlab som behandlar saker som grafik bör ha separata föreläsningar.

jag har ingenting att jämföra med men jag var nöjd med upplägget.

Beatrice is flawless.

Tyckte inte att föreläsningarna gav så mycket.

Om övningar:

I went to Davoud's and Beatrice's exercises and they were awesome. Good pace and very good substance.

De kan sitt ämne väldigt bra, dock stor skillnad på vilka som bara behandlar matlab och vilka som uteslutningsvis behandlar numme.

Går inte igenom grunderna.

Däremot så var det ganska stor skillnad mellan assistenternas övningar. Olika assistenter var bra på olika saker.

Om laborationer:

Får ingen hjälp överhuvudtaget.

Ibland lite svåra men man lärde sig en del.

They were fun and interesting.

I stort sett bra, men ofta var man för beroende av att en asse skulle ge en ledtrådar på vilka kommandon som finns och kan användas till labben. I och med stor arbetsbelastning för assarna gjorde detta att labbarna tog mycket längre tid än de egentligen skulle behöva göra.

Några (laborationshandeledarna) var extremt kompetenta, andra extremt dåliga.

vissa av handledarna var inte insatta i uppgiften vilket gjorde att man behövde förklara hela uppgiften för dem när de kom (i stort sätt).

Alla laborationsassistenter har gjort ett fantastiskt jobb förutom ****(censurerad här av Beatrice), den långa.

Mycket lärorikt att tillämpa de numeriska metoderna praktiskt i ett lab. Viktigt för förståelsen.

Bra eftersom man tvingades sätta sig in i nummen, men det hade kunnat vara mer genomgående i alla laborationer.

Har inte gjort klart projektet men det ser ut att bli roligt.

Om kursboken:

Never seen it, never will.

Inte använt dem.

Klarar sig bra med frl, övn och lab.

Allmänna kommentarer:

Bättre närvaro av assar på labbar.

In all honesty I have nothing bad to say about this course.

En viktig kurs som är bra att känna till inför framtiden.

Lärt sig en del inom numeriska metoder.

Föreläsningarna var rätt bra, övningarna var bra (när det fanns övningslärare) och laborationerna var bra (så länge man höll sig borta från **** (här censurerad av Beatrice)).

Laborationerna var väldigt lärande.

Givande, matlab är kul! Bra föreläsare Beatrice.

Tyvärr inte någon kurs som jag rekommenderar eller pratar gott om men det finns stora möjligheter för förbättring!

Laborationsuppgifterna blev mycket givande när man började att förstå kursinnehållet.

I liked the course a lot. It was all thanks to Beatrice who made it a joy to attend the lectures and exercises.

Bra kurs för den framtida ingenjören.

Känns som att det gett kunskaper som man kan vara bra att ha med sig.

Man lärde sig mycket på labbarna och de var för det mesta roliga att göra.

Något oklar. Blev tydligare i slutet.

Intressant innehåll. Allt går inte att lösa analytiskt.

/Beatrice

^ Upp till allmänna kurssidan..


Sidansvarig: <beatrice@nada.kth.se>
Senast ändrad 4 juni 2012
Tekniskt stöd: <webmaster@nada.kth.se>